“Høll du varmen i Oslo?”

 

Jeg har pratet med mor i telefonen i dag.

Naturlig nok ble strømprisene ett av samtaleemnene:

 

“Je har tenkt på deg, Kari.

Klarer du å hølle det varmt i leiligheta?”

“Her i stua er det 17 grader akkurat nå,

men je har tulle’ meg inn i varmetæppe’,

så je høll meg go’ og varm!”

 

Mor (91) hadde vært og hentet ved i dag.

Hun sendte meg et bilde av ved-doningen:

En rullator kan brukes til så mangt…

Oppfinnsomhet har det aldri skortet på der i gården…

Vilje er det også flust med…

(Bildet er gjengitt med mors tillatelse!)

 

“Je tar det som trim!”

 

Slik var inne- og utetemperaturen målt ved kjøkkenvinduet mitt i dag morges.

 

 

Temperaturen i stua har kommet helt opp i nesten 19 grader.

Det er nok på grunn av at jeg nettopp har brukt stekeovnen.

 

Jeg har kun på ei varmefjøl innstilt på 18 grader her i stua.

Foruten gulvvarmen på badet, er det den eneste varmekilden.

(Jeg har jo på litt lys, men det blir nok ikke mye varme av det.)

 

På soverommet mitt er det 10-11 grader.

Det holder, for jeg skrur på varmelakenet i ca en halv time før jeg legger meg.

Da får jeg varmen i meg, og så skrur jeg det av når jeg skal sove.

Jeg er kald på nesetippen når jeg våkner,

men foreløpig har jeg ingen frostskader! 😀

 

Strømsparinga gir resultater:

Om jeg sammenligner strømforbruket mitt i november i fjor

med strømforbruket i november dette året,

er det en nedgang på ca 30%.

 

Varmeteppet er gull verdt!!

Jeg tror jeg tjener inn de 350 kronene det kostet

i løpet av en måned!

Jeg har senket stuetemperaturen fra 21 til 18 grader,

og dusjer nesten bare “fort og gæli”! 😉

 

For min del går det sport i det,

men jeg har jo bare meg sjøl å ta hensyn til.

Jeg kunne ikke ha holdt på slik

hvis jeg hadde hatt små barn i huset!

 

6 kommentarer
      1. Ja, hun er både tøff og oppfinnsom. Jeg prøver å se det positive og lærerike rundt strømsparing. Alt i alt er vi uansett temmelig priviligerte her til lands. I alle fall sammenlignet med mange andre steder i verden.😊

    1. Din mor er søren meg tøff og sprek… 💚

      Jeg er i Oslo nå , og jammen er det kaldt 😊Neste gang jeg kommer hit, tar jeg kontakt om det passer seg for et treff 😊
      Klem

    2. Mora di er virkelig herlig, hun er ikke av slaget som gir seg over. Dette med strømmen er klart enklere når det ikke er barn med i boforholda, jeg måtte skru varmen kraftig opp for å ikke miste vannet. Tror det holdt på å fryse. Får bare stålsette meg mot regninga som kommer. Blir godt med våren.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg