Handle kolonial på nett?

 

Jeg synes ikke det har vært noe koselig å gå i matbutikken de siste ukene.

 

Jeg vil jo ikke være ei sånn vemmelig, hysterisk hurpekjerring…

…som ser stygt på alle som tørker seg under nesa med håndbaken…

…eller hoster i handa…

…for deretter å plukke på frukten…

Eller…

…de som tilsynelatende ikke bryr seg om å prøve å holde anbefalt avstand.

(De aller fleste er flinke, men det er sørgelig fort gjort å ha fokus på “De som ikke har skjønt det”!)

 

Jeg gir ikke uttrykk for min vrede…

Hvert fall ikke på annen måte…

…enn at jeg kanskje har sett litt strengt på noen som virkelig har trødd meg for nære.

 

Men…

…jeg er sikker på at jeg sprer sure vibber når jeg tenker sure tanker i hodet mitt…

…for jeg tror jo at man merker andres vibber!

 

I går bestemte jeg meg derfor for å bestille kolonialvarer på nettet.

Da jeg hadde bestilt varene…

…kjentes det faktisk som om en bør var løftet av skuldrene mine!

 

“Face your fears” er det mange som hevder.

Jo, det er jeg enig i. I alle fall til en viss grad.

Da jeg skulle jobbe meg ut av angst var det en del av løsningen.

Men…om jeg overdrev, så virket det mot sin hensikt.

Jeg måtte finne en slags balanse mellom å utfordre meg sjøl…

…og å unngå å presse for mye. 

 

Akkurat nå syntes jeg dette med å handle kolonial på nettet var en god løsning!

Hvis man handler for minimum 600 kr.,er det fritt tilkjørt de tre første månedene etter at man har registrert seg som kunde. 

Når de tre månedene har gått, kan man få veldig rimelig frakt (mellom 0 og 19 kr.) hvis man er fleksibel på tider. Det innebærer at man må kunne holde seg hjemme innenfor et tidsrom på f. eks fem timer. Ellers koster det mellom 39 og 59 kr.

Men…appen fungerer slik at man får varsel om hvor langt varene har kommet.

” Eks: “Vi har nå levert varer hos kunde nr 3. Du er nr 14.”

Derfor behøver man ikke sitte “pal” og vente på at budet skal ringe på.

Akkurat nå er jo ikke det noe stort problem, for jeg er permittert fra jobb!

Dette med fleksibilitet med hensyn til varelevering, ble beskrevet som den mest miljøvennlige løsningen. Da kan jo de som frakter varene også ha mer fleksibilitet. De har mulighet til legge opp ruta slik at det blir minst mulig kjøring.

Noe som igjen er bra for miljøet!

 

 

1 kg økologiske gulrøtter til 34 kr.

(Jeg hadde allerede knasket i meg ei gulrot før jeg tok bildet.)

 

Varene ble levert i denne pappesken.

 

En slik eske koster tre kroner og rommer ganske mye.

Budet og jeg holdt behørig avstand. Varene var betalt på forhånd, og jeg hadde fått kvittering på nettet.

 

Det er viktig å unngå å la frykten ta overhånd.

Samtidig er det viktig å gjøre det som føles rett for en sjøl.

 

Jeg tenker at dette er en vinn-vinn situasjon.

Jeg slipper stresset rundt det å gå i butikken.

Jeg bidrar til at det blir færre mennesker samlet på et lite område. 

Og – ikke minst, så sparer jeg andre for mine dårlige, sure “politidame”- vibber!

 

Akkurat nå kan jeg tillate meg å være i denne bobla mi. Så lenge jeg har mat og drikke, internett, telefon og kan gå meg en tur (stort sett alene og innimellom med Frodithen), så lider jeg ingen nød.

Jeg innser at jeg er heldig…

…og at jeg har liten grunn til å klage, sjøl om jeg lever ganske isolert for tida!

 

Det har vært en del snakk om dette med å være “ekstrovert”, eller “introvert”. Jeg heller nok mest til sistnevnte kategori.

Jeg liker den gode samtalen. Samtidig har jeg lite behov for å være sammen med mange på en gang. Jeg er definitivt ingen selskapsløve!

De fleste av oss trenger jo å treffe andre mennesker. Det gjelder absolutt også for meg! Samtidig er det slik at jeg ikke har noe problem med å være alene det meste av tida.

Om det hadde vært tilfelle, hadde jeg hatt det mye tøffere nå. 

 

 

 

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Smart det med å kjøpe kolonial på nettet. Jeg har tenkt tanken selv da jeg var i karantene. Men så var det alltid andre som tilbød seg å handle for meg, så da takket jeg ja til det 🙂
      Jeg ser også på vedkommende med et strengt blikk hvis de kommer for nært. Og oftest så er det ikke fordi de ikke bryr seg, men mer fordi de glemmer seg av et øyeblikk. Jeg liker godt å gå i butikken selv, for jeg er dårlig på planlegging, men kommer på ting jeg har glemt å skrive ned når jeg får forbi. Så det var en utfordring å skrive handleliste til mine hjelpere. Uansett, jeg går så sjelden som mulig i butikken nå om dagen, for jeg ganske redd.
      Nå fikk jeg lyst på gulerot, så det skal jeg jammen finne meg 😀

    2. tenker det er en grei ordning for dere som bor i Oslo ,det er jo der det er flest smitede personer,her jeg bor er det få smittede og om noen ligger på sykehuset hvet jeg ikke ,har hørt att en har vært inne men det er en stund siden nå,så jeg føler meg rimelig trygg når jeg er på butikken og handler,ikke har jeg opplevd trengsel i noen butikker heller

    3. Jeg er nok litt introvert jeg også har jeg funnet ut. Jeg liker å være sosial, men helst med bare en av gangen, for å få noe “ut av det” 🙂 Jeg liker å være alene, men er glad jeg har Hr Frodith i denne perioden også. Vi har det ganske likt som vanlig egentlig 🙂 Kanskje LITT mer hjemme, fordi jeg er jo her på dagtid også, men jeg ser jo noen andre også. 3 andre personer. Deg, bestis og søsters. Det er liksom utvalget 😀 Man KAN kanskje spre det på flere, så lenge man er ute med god avstand men jeg har valgt å ha så få som mulig. Lettere å ha kontroll. Samtidig har man det litt sosialt. Når det gjelder butikk. Folk får gjøre som de vil 🙂 Jeg synes butikkene rundt meg her er greie, ikke for overfylte, og har laget fine ordninger. Jeg liker det å kunne gå i butikken, som jeg gjorde før. At noe er likt som før, selv om det IKKE er likt på en måte 😀 Sees snart 🙂

    4. Det der er kjempelurt. Vi Hadler bare på nettbutikker. Meny og Kolonial. Meny sender en melding når varene er på vei og så kan man se i sanntid bilen på kartet hvor den er. Både Meny og Kolonial setter varene rett utenfor døra så vi behøver ikke treffe dem 🙂 Englebassen og jeg har handlet på nett en gang i uka i lang tid før dette og synes det er en så grei løsning. God helg Kari og stor god klæm <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg