“Hælkokt” egg.. (En ting om gangen, takk!)

 

Å gjøre mange ting på en gang er ikke så klokt…

 

Egentlig er det også umulig.

Jeg klarer ikke gjøre mange ting helt samtidig,

men jeg kan ha mange “prosjekter” på gang nesten parallelt.

 

Disse eggene har antagelig kokt i ca 20 minutter. Det kan vel trygt kalles “hardkokt “og vel så det.

 

Selvfølgelig var dette et resultat av at jeg var “opptatt på annet hold”.

(Nærmere bestemt med å skrive dagens første blogginnlegg.)

 

Det hjalp ikke at jeg hadde satt på min eggeformede ovnsklokke heller.

 

Visst hørte jeg “plinget”, men jeg skulle “bare gjøre ferdig først”.

Det tok selvfølgelig lengre tid enn antatt.

 

Så ble de stakkars eggene glemt…

Det er ikke første gang det har skjedd…

 

Jeg liker best kokte egg som har stiv hvite og halvstiv plomme.

Det vil som regel bety 6-8 minutter koketid,

alt etter hvor stort egget er, og hvor kaldt det var da jeg la det i kjelen.

 

Eggene så ikke særlig innbydende ut,

med nærmest blågrønn kant mellom plomme og hvite.

 

Men…det meste blir bedre i godt selskap:

 

Med grønnsaker, litt spekeskinke +

frøknekkebrød med pepperost på som tilbehør, 

ble det bra likevel…

 

(“Hælkokt”  betyr “Ihjelkokt”.)

 

 

4 kommentarer
    1. Moro at du legger med oversettelse 😂 her var det også egg til frokost, kokt i 7 minutter, ble akkurat dom du liker dem 😜 nå kommer det snart sushi inn døra, jeg elsker sushi 😜

      1. Jeg spiste sushi for første gang for bare få år siden. Jeg synes det er godt. Jeg lærte fort at jeg ikke må stappe all wasabien i munnen på en gang! 😉

    2. Perfekte egg er ikke enkelt å få til. Man må stå og se på at de koker og ikke gjøre noe annet har jeg funnet ut. Egentlig kan jeg ikke gjøre noe annet enn det en skal når noe er avhengig av forholdsvis lite slingringsmonn. Men stiv hvitte og bløt plumme er absolutt å foretrekke 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg