Gourmetkokker ved Grillen – og verdens Beste Bringebær!

 

“Jeg synes det er så fint å rusle rundt på sånne torg!”

 

Vi befinner oss på grønnsaktorget i Grimstad.

Det er “gourmetkokken” som uttaler seg. 

 

Nei, han er ikke utdannet kokk, men han trives godt foran grytene.

Det er spennende middager som er spesialiteten. Han eksperimenterer og tester ut.

Gode råvarer er viktig.

Samtidig er han opptatt av å ta vare på maten. Minst mulig skal gå til spille.

 

Jeg snakker om mannen til den eldste “nissekusinen” min.

 

De siste to dagene har jeg spist mye god mat, laget “fra bunnen av”.

Den yngste av “nissekusinene”, og mannen hennes, var vertskap på hytta!

 

Her er “Gourmetkokken” og verten ved grillen!

“Gourmetkokken” til venstre og verten til høyre!

De hadde hovedansvar for det som skulle grilles.

 

Tilbehøret var det “Fruen i huset” (altså min yngste “nissekusine”) som tok seg av.

Det var grønnsaksformer, deilige salater og bakst!

 

Grillspyd med lam, kylling og svin.

I tillegg var det spyd med paprika, småløk og sopp!

Mmmmm…mørt og saftig!

 

De hadde flotte grønnsaker og bær på torget i Grimstad!

Vi måtte kjøpe noen kurver med bær!

 

Vertinnen la to teskjeer i bringebærbollen…

… slik at vi skulle klare å forsyne oss uten å ødelegge bærene!

Verdens beste bringebær!

 

Bringebær, jordbær, yoghurt, honning og nøtter!

 

Sørlandet er tingen om sommeren, synes jeg.

Hvite trehus, sjøluft, smale veier og små smug…

 

På en varm solskinnsdag er det rett og slett…

…idyllisk.

 

Mannfolka “mobbet” meg litt fordi jeg ikke badet.

Badetøyet var med i kofferten, men der ble det liggende…

 

Jeg har nemlig blitt litt pinglete med åra, sjøl om jeg alltid har likt å bade utendørs.

Det skal helst være +25 på land og +20 i vannet før jeg plumper ut i…

Så…

…da blir det ikke så mye bading på meg lenger!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Du vet, med disse kjøttetende bakteriene i vannet som gjerne dukker opp ved 20 grader og mer, så er det smartere å tåle 18-19 grader.
      ( Nei, har ikke badet, jeg heller…)
      Siden du er der du er, kan ikke noen ta deg med i båt innover Reddalskanalen? Regnes som kulturminne, den der. Inni der er det et paradis og vannet pleier være fint.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg