Gjør som jeg sier – ikke som jeg gjør

 

Jeg har tenkt at vi har

vært heldige her i landet.

Så langt har vi hatt lave dødstall under pandemien.

I alle fall sammenlignet med de fleste andre land.

 

Jeg har opplevd at vi har hatt en god ledelse.

Folk som har stått på.

Folk som har vært ydmyke, 

og sagt at de ikke kan vite om avgjørelsene

de har tatt har vært riktige.

 

Derfor ble jeg skikkelig paff da jeg 

så nyheten om feiringa av statsministerens

60-årsdag.

 

Restaurantbesøket er en ting.

Hadde de tre “kohortene” bestilt hver for seg,

hadde det vel vært “innafor”.

I alle fall på papiret.

 

Sushi-partyet var verre.

Fjorten stykker samlet i en leilighet…

Da går det ikke an å gjemme seg bak

at man har tolket reglene feil!

 

Personhets har jeg lite til overs for,

men jeg tillater meg såpass…

 

I slutten av november traff jeg barnebarnet mitt

for første (og foreløpig siste) gang.

Hun var seks uker gammel da.

 

På forhånd isolerte jeg meg i fem døgn.

Jeg bodde på hotell under oppholdet.

Jeg foretok en grundig håndvask i forkant 

og brukte munnbind 

da jeg hadde vesla på fanget.

 

Jada…

…her har jeg listet opp

mange gode “unnskyldninger”.

 

Jeg ser den!!

 

Til tross for alle “forholdsregler”,

har jeg følt på

at dette har vært min største “forbrytelse”

under pandemien.


Strengt tatt var det jo ikke helt nødvendig??

Uansett kunne jeg jo ikke være 100% sikker

at jeg ikke dro med meg smitte ut av Oslo?

 

Likevel er jeg glad for at jeg dro.

Det var den sjansen jeg hadde.

I tida etterpå har det jo stort sett

bare blitt enda verre.

 

Jeg vet at jeg har vært av de aller mest forsiktige.

Siden nyttår har jeg ikke vært (frivillig)

“innafor meteren” til flere enn tre stykker.

Sist jeg ga noen en klem var i fjor sommer.

 

For meg er ikke fraværet av fysisk kontakt

et veldig stort problem.

Jeg er jo blitt vant til å leve alene

og være uten den typen nærhet.

Det behovet har jeg vel nærmest fortrengt.

 

Heller ikke savner jeg selskapelighet

i form av festlige lag med mange mennesker.

 

Jeg savner aller mest det å ha frihet. 

Kunne komme meg ut av byen

og treffe noen av dem

jeg ikke har sett på veldig lenge.

 

Jeg har ikke tenkt å 

“Ta en Erna” i påsken.

Ikke en “Erna-Light” en gang.

 

Jeg kommer antagelig bare til å treffe Frodithen

utendørs en eller annen gang i påskeuka.

 

I tillegg skal jeg jobbe i påskehelga.

Da treffer jeg, høyst sannsynlig,

bare en person. 

 

Jeg har altså ikke tenkt å gi blaffen.

Samtidig ser jeg at det som har skjedd 

kan virke nokså demoraliserende:

“Hvorfor skal vi følge reglene, når 

Statsministeren bryter dem?”

 

De som er med på å lage retningslinjene,

skal være de som går foran med et godt eksempel.

Om noen har gjort et overtramp, 

skal de ta følgene av det,

uavhengig av stilling og “rang”.

 

Det holder ikke med:

“Gjør som jeg sier,

ikke som jeg gjør!”

 

 

8 kommentarer
    1. Innmari enig med deg – sånt går nemlig ikke an! Ho kunne rett og slett ikke gjøre feil! Her sliter en annen seg helt ut og føler seg både ensom og innestengt….. og så….. vel, ikke mye mer å si om det, men jeg har registrert at de som er høyest i systemet kan si unnskyld, jeg mente det ikke… mens vi andre får bot osv….! Klem 🙂

      1. Ja, det er fort gjort å bli skuffet og forbannet over slikt. Gjort er gjort. Dessverre er det slik at det er vanskelig å rette det opp igjen. Det hjelper ikke hvor mye bra hun har gjort før, og hvor mye riktig og bra hun gjør i fortsettelsen. Det vil bli husket, og dratt fram ved “passende anledninger”. Rett og slett fordi hun er en lederskikkelse, og fordi vi vil at lederen skal vise vei og følge reglene.

    2. God morgen!

      Nei det er ikke noe vits i å “gi blaffen” tenker jeg – og jeg håper de fleste tenker slik også.
      Holde avstand og følge reglene !!!

      Lag deg en god fredag og ei flott helg <3 klem

    3. Så sant de siste ordene du skriver. Vi får gjøre så godt det går alle sammen. Her blir det en stille påske også. Turer i skog og mark skal jeg prioritere og det blir alene eller med mannen min. Nyt dagen uansett vær!

    4. Så enig så enig… Men det fremmer intet å hetse uansett. 🙂 Og du skal jaggu klappe deg selv på skuldrene for din holdning i et nedsmittet Oslo. At du tok den turen med de forholdsreglene står det all respekt av 🙂 Lykke til videre… måtte det gå mot en vår og en sommer der vi kan føle friheten blomstre <3

    5. Takk!:) Nei, hets og personangrep er ikke ok. Vi må prøve å skille sak og person. Har en tatt på seg et viktig lederverv så forplikter det imidlertid ekstra mye. Vil jeg ha andres respekt, så er må jeg bestrebe meg på å etterleve det jeg forteller andre at de skal gjøre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg