Gå med Ryggen Rak

 

Det er et uttrykk som gjerne blir brukt i overført betydning.

“Jeg kan gå med ryggen rak” betyr:

“Jeg har ingen grunn til å skjemmes”.

 

Også rent bokstavelig er det viktig å holde ryggen rak.

 

Noen ganger er sjukdom årsaken til at ryggen krummes.

 

I mange tilfeller handler imidlertid en lut rygg om en dårlig vane.

Noe som etter hvert kan resultere i at ryggen stivner,

slik at det blir vanskelig å rette seg helt opp.

 

Jeg har stort sett alltid vært bevisst på

å rette meg opp når jeg går og står.

Når jeg sitter, derimot, har jeg lett for å synke sammen.

Det siste året har jeg (nesten daglig) gjort øvelser

for å mjuke opp rygg, skuldre og brystmuskulatur.

 

Fortsatt føles øvre del av ryggen litt stiv,

men det har skjedd en veldig positiv endring.

Blant annet merker jeg at jeg ikke lenger

har noe problem med å ligge på magen når jeg leser på senga.

 

Det er fort gjort å lute ryggen og “henge” på hoftene…

 

Rak i ryggen…

 

Mange unge jenter har lett for å runde ryggen

hvis de er høyere enn sine jevnaldrende.

Noen gjør det i et forsøk på å se mindre ut dersom de er overvektige.

 

På sikt kan det, i verste fall, resultere i vond rygg.

 

Om jeg retter ryggen, føler jeg meg bedre mentalt.

Det er akkurat som om kroppsholdningen signaliserer

ett eller annet til hjernen min.

 

Om jeg er mismodig og lei meg,

kan jeg ha lett for å synke sammen…

 

Da jeg skulle skrive dette innlegget, googlet jeg:

‘”Gå med ryggen rak”.

 

Det resulterte i at jeg kom over artikkelen om unge Ihne.

 

Hun er 190 høy og har vært overvektig det meste av livet.

Det siste året har hun klart å ta tak i det med fedmen.

Et sunnere kosthold, og jevnlige trimøkter,

har bidratt til at hun nå er adskillig sprekere og lettere.

 

Hun har akseptert at hun er høyere enn de fleste kvinner,

og er nå bevisst på å gå med ryggen rak!

 

Ihne virker som ei veldig reflektert, moden og klok jente:

 

Med hevet hode og rak rygg

 

 

4 kommentarer
    1. Mamma var svært nøye med å påse at broren min og jeg hadde god holdning i oppveksten, og du kan tro vi har igjen for det som voksne! Ingen av oss har noensinne så mye som kjent på en ryggsmerte i vårt liv, hvilket jeg har inntrykk av vi er det eneste søskenpar på 30+ som kan skilte med i hele vårt langstrakte land..
      Nå er det selvsagt flere ting som kan gi ryggproblemer, men at holdningen har mye å si er iallfall ‘snickers og twist’. 😉

      1. En kan bli skikkelig irritert på sånne “masete mammaer”, men at det har noe for seg å være bevisst på god holdning, DET er jeg helt overbevist om! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg