“G” i sløyd…

 

Litt beskjemmet sto jeg der…

…mens sløydlæreren studerte produktet jeg hadde laget.

“Oppdrag rørepinne” var utført…

…og nå ventet jeg på “dommen”.

 

Det gikk en trekning over ansiktet hans. Noe som kunne minne om et lite smil.

Så noterte han i boka si…

Jeg kastet et stjålent blikk over skuldra hans.

Det ble som forventet:

Pil ned… 

Det var nemlig lærerens “hemmelige kode” for karakteren “Godt”.

Pil opp betydde “Meget”. 

Alle elevene på ungdomsskola visste at det var slik.

Systemet hans var ganske lett å gjennomskue.

 

Jeg fikk alltid pil som pekte nedover.

Jeg klarte nemlig aldri å få til noe som oppfylte kravet til en “Meget”…

Ikke i sløyd i hvert fall!

Jeg kan vel ikke si at jeg var “trehendt”, sjøl om det egentlig var det jeg var! 

 

På lærerskolen fikk jeg en kortvarig opptur.

Da jeg hadde sløydundervisning der, syntes nemlig alle medstudentene at jeg hadde laget en flott brevkniv!

 

Men…

…læreren fikk meg fort ned på jorda igjen:

“Denne brevkniven er for venstrehendte”, sa han.

Kniven var ikke så god å bruke, så kanskje han hadde rett?

 

Men: 

Rørepinnen som ble bedømt til “G”, har vært flittig brukt!

Den fikk nemlig mora mi i gave!

 

Her er den:

Over 40 år gammel, og temmelig “velbrukt”.

 

Mor har ikke hatt hjerte til å kaste den, sjøl om den har blitt nokså preget av tidens tann…

Hun synes den har vært veldig kjekk. På grunn av det korte skaftet, er den nemlig så hendig!

 

Så…

…når det gjelder bruksverdi, har den i alle fall fortjent en “Meget”!

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Den var jo fin den da, – skjønner ikke at den bare fikk G!😮 Hele vitsen er jo at den er god å bruke! Moren din har ihvertfall vært glad i den ser jeg 💕

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg