“Frøken” eller “Eksfru'”…eller kanskje “Jalla Jernkvinne”?

 

I mai skal jeg til Stockholm for aller første gang.

 

Om man bestiller flybillett i god tid, blir det ikke så verst dyrt, så i dag ordnet jeg den biten.

Jeg stusset litt da jeg skulle legge inn personalia.

Jeg kunne nemlig velge mellom følgende “Titler”:

“Herr”, “Fru” – eller “Frøken”

 

 

Jeg synes “Frøken” høres litt “Gammel Jomfru”-aktig ut, så jeg hadde ikke lyst til å velge det…

…men jeg kunne ikke godt velge “Fru” heller…

…skilt som jeg er!

Så…

…da måtte det nesten bli “Frøken”…

 

 

 

Det er jo ingen skam i det å aldri ha vært gift eller ha fått barn…

…så det er jo bare tull at jeg ikke liker å kalle meg “Frøken”…

 

Da jeg gikk på barneskolen, kalte vi den kvinnelige læreren for “Frøken” enda hun het Sidsel og var gift.

 

Jeg brukte å tulle med at jeg var “Frøken Frøken”, da jeg var nyutdannet lærer…

…for jeg var både “Singel-Frøken” og “Skole-Frøken”…

 

 

Det er mulig at jeg passer best til å bli kalt for et “Fruentimmer”…?

 

For litt siden fikk jeg høre at jeg kan oppleves som :

“En blanding av Margaret Thatcher og Klin Kokos”…

 

 “Jalla Jernkvinne”, lissom?

 

 

 

En liten hyllest til en “Frøken”. Sangen er skrevet i 1963 – samme år om jeg ble født…

 

Tenkte det passet bra å lage videoen i svart/hvitt! Legg merke til at jeg prøver å få til rette svensktopp – schwungen…

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Jalla Jernkvinne, den likte jeg 😀 Du er bare herlig befriende uhøytidelig synes nå jeg da. Sånt kan vi like, fru, frøken eller om så Herr på billetten ;-D Takk for i dag <3

    2. kjekt å reise på tur da,ja det er biligere å bestille i god tid før.Jeg tenker att fru er damer som er gift eller har vært gift,frk er i mine øyner ugifte ,att du er skilt betyr ikke att du går tilbake til frk :=) men jeg kan jo ta feil ,kanskje noen andre hvet :=)

    3. Du er ikke den eneste kan jeg love. Har også sittet å ikke klart å bestemme meg helt hva jeg skal skrive men ender opp som frøken jeg også hahahaha Koselig liten sang, du er så flott du Kari <3 God helg og stor god klæm <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg