Forventning om Fløyelsmyk sødme?

 

Det er bra å være optimistisk.

Det er også bra å forvente det beste.

Samtidig er det viktig å opprettholde

en viss realisme.

 

Jeg har nå tilbakelagt snart fire uker med “Sunnere livsstil”.

Det er ikke første gang.

Ikke andre heller.

Faktisk har jeg kommet ut av tellinga.

For lengst.

 

I dag fikk jeg lyst på sjokolademousse.

Sunn måtte den være.

Jeg fant ei oppskrift på ei rawfood-side.

I og med at jeg hadde alle ingrediensene i hus,

satte jeg i gang med det samme!

 

Når man erstatter absolutt alle ingrediensene i en dessert

med helt andre ingredienser,

og like fullt innbiller seg at det skal smake omtrent det samme…

…da blir man kanskje litt overrasket?

(Legg merke til at jeg unngår å bruke ordet skuffet.)

 

Her snakker vi om positiv innstilling!

 

Vel…

Dette var hoved-ingrediensen i sjokolademoussen min.

 

Neida, ikke et vondt ord om avocado.

Guacamole er kjempegodt!

 

 

Sånn så mitt “dessert-regnestykke” ut:

 

Kanskje ikke annet å forvente

av ei som aldri har vært særlig glad i matematiske utfordringer?

 

Jeg kom til å tenke på noe i forbindelse med dette eksperimentet:

 

Hva om jeg “overførte” det til en date?

Det vil si:

Hvis jeg hadde en forventning

om at en date skulle bli som en tradisjonell sjokolademousse?

Sødmefylt, fløyelsmjuk og ytterst velsmakende?

 

Og så hadde den blitt nettopp det?

 

Det hadde antagelig vært behagelig,

men muligens også litt kjedelig?

 

Hva om daten hadde vært litt mer sånn

avocado, banan, kokosfett og råkakao?

 

En smule sjokkert hadde jeg antagelig blitt.

I alle fall med det samme.

“Dætta var itte helt det je hadde tenkt meg!”

 

Men.. det kan også hende

at jeg hadde blitt fascinert og positivt overrasket?

Kanskje hadde jeg fått “smaken” på (og sansen for)

det originale og uvante etter hvert?

 

Og når han og jeg hadde vennet oss til en smak,

så hadde vi kanskje begge hatt lyst til å prøve ut en ny?

(I overført betydning, altså!!)

 

Nei, jeg er definitivt ikke “på dater’n”.

Jeg syntes bare at det var et morsomt tankeeksperiment…

 

 

6 kommentarer
      1. Nei, det var beregnet til to porsjoner. Ingrediensene i den sunne varianten er avocado, banan, råkakao, kokosfett og vann. Det ser ut som mange ingredienser i den ramma på bildet, men det er “regnestykket” mitt. Alle de ingrediensene er ikke i samme type mousse. 😉

    1. Mange som er på slik kostforandring om dagen…er der sjøl. Hørte forresten at når det gjelder smak, skiftes cellene i tunga ut etter ca. to uker. Altså, det vil ta ca. to uker å venne seg til en ny smak var budskapet. Vet ikke om det gjelder menn :D.

      1. Det er lov å endre smak når det gjelder menn også! 😉 Vi vil jo ha den så mye omtalte “Sommerkroppen”. Akkurat DET kan jo være så mangt. Jeg skjerper meg når klærne blir for trange. Det blir for dyrt å kjøpe mange nye bukser. Jeg legger om kostholdet nå. Lite kornprodukter og mye grønnsaker; litt bær og frukt, fisk, egg, kylling, og litt rødt kjøtt. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg