“Forskning er Ferskvare”

 

Jeg fikk denne boka i julegave:

 

Det var her jeg fant utsagnet om forskning.

Berit Nordstrand er vel sjøl et eksempel på dette.

 

I fjor kjøpte jeg boka: “12 uker til et sunnere liv og en smalere midje”.

I den boka skriver Nordstrand en del om “snack” eller “mellommåltider”.

 

I “Omstart”– boka anbefaler hun bare tre mettende, sunne måltider pr dag.

 

Så kan jeg jo si: “Berit, det vak’ke dette du skrev i den forrige boka!”

Men…så er det jo som hun sier: “Forskning er Ferskvare”.

Sjøl spesialister kan jo endre oppfatning underveis,

etter hvert som de får nye erfaringer.

Noen absolutt fasit finnes uansett ikke.

Hver og en av oss må prøve og feile litt, både i matveien og ellers.

 

For min egen del har jeg funnet ut at magen min blir mest fornøyd

dersom jeg unngår å småspise mellom måltidene.

(Det betyr ikke at jeg aldri gjør det!)

 

I går lå jeg for det meste på sofaen.

Det jeg trodde bare skulle bli en raskt forbigående sår hals,

slo ut i en saftig forkjølelse natt til i går.

 

Avtalen jeg hadde med Frodithen måtte utsettes.

I stedet lå jeg mye under varmepleddet og tok livet ganske med ro.

 

Men…jeg var ikke sjukere enn at jeg fant ut at jeg skulle prøve ut noe nytt:

I “Omstart 30” fant jeg nemlig oppskrift på “kimchi” (fermentert kål).

 

Jeg tror det er det samme som den sure kålen som følger med sushi.

Jeg liker det meste av det som er syrlig på smak.

Dessuten skal visst fermentert mat være bra for tarmfloraen.

 

Nå står kimchien på kjøkkenbenken og godgjør seg.

Tre til ti dager skal den stå – alt ettersom hvor syrlig jeg vil ha den.

 

Dette blir spennende!

 

Jeg hadde trodd porsjonen skulle bli litt større

i og med at jeg brukte et helt kinakålhode.

 

Uansett håper jeg at eksperimentet blir vellykket.

 

Eller har jeg vært ganske sunn i dag:

Smoothie med avocado, spinat, ananas, mango og revet ingefær.

 

For å oppveie litt for all sunnheten…

…spiste jeg julepølse og lompe til middag… 😉

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg