Før Fasiten Foreligger…

 

To pluss to er fire…

I alle fall er det noe vi ser på som en “Absolutt Sannhet”.

Så er det jammen også veldig mye det ikke finnes noen fasit på.

 

Det meste av det vi diskuterer,

(og kanskje krangler om så busta fyker)

handler om synsing og overbevisninger.

 

Hver dag står vi overfor mange valg.

De aller fleste av de hverdagslige valgene

medfører sjelden store konsekvenser.

Derfor er de som oftest ganske enkle å ta.

 

Når det gjelder de store beslutningene kan det være verre.

“Hva om jeg velger feil?”

Men…

…vi vet jo ikke hva som hadde skjedd hvis vi hadde tatt et annet valg.

Konsekvensene av det vi ikke valgte, får vi jo aldri erfare.

 

I dag måtte jeg ta et valg.

Det var ikke et stort valg,

men et valg jeg syntes det var litt leit å ta.

 

Jeg våknet nemlig med en hals som var litt sår.

 

For første gang tok jeg derfor en hurtigtest.

Testen var negativ. 

Den røde streken matchet fargen på juleløperen…

(Er man over gjennomsnittet opptatt av farger og interiør, så er man!)

 

Noe annet testresultat hadde jeg for så vidt ikke forventet.

 

Men…halsen var like fullt litt sår.

Hva skulle jeg gjøre?

Dra i juleselskap…

…eller bli hjemme?

 

Det ble mye tankevirksomhet ei stund:

“Det er itte sikkert det er så mye som en liten forkjølelse en gong.

Je drar!!”

I neste øyeblikk:

“Tenkj om det er noe smittsomt, og så smitter je ut alle samman!”

“Tenkj om testen viste feil!”

 

Slik vaklet jeg fram og tilbake i noen timer.

 

En snau time før jeg skulle bli hentet, tok jeg avgjørelsen:

“Je får hølle meg heme!”

 

Visst har jeg syntes litt synd på meg sjøl i dag:

“Dætta var det eneste romjuls-selskapet je skulle i dænna jula!”

Urettferdig var det!

 

Men…jeg har nå fått bakt både nøttebrød og scones i dag…

…og fylt opp i fryseboksen.

Sjuk er jeg ikke…

 

En test til har jeg også tatt.

Den andre gangen gjorde jeg som Anne Spurkland har anbefalt:

Jeg stakk pinnen både i svelget og i nesa.

(I nevnte rekkefølge!)

 

Det ble samme svar som første gang…

 

Uansett er jeg glad jeg tok det valget jeg gjorde.

I morgen vet jeg trolig om det var “nødvendig” å melde avbud,

for da har en eventuell forkjølelse sannsynligvis rukket å blomstre opp.

 

Slik det er nå, tenker jeg at det er bedre å bli hjemme en gang for mye…

…enn å ta sjansen på at:

“Dette er sikkert ikke noe å bry seg om!”

 

 

 

1 kommentar
    1. Sikkert lurt å bli hjemme. Hvis det bare var en liten forkjølelse så slapp jo gjestene å lure på det samme som deg i etterkant: Er jeg BARE forkjøla som a Kari? Eller har JEG Covid? Jeg tok også hurtigtest før julaften, men det var uten så mye som et snev av tørr hals en gang 😂Null symptomer. Tok for sikkerhets skyld 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg