Flytte Oslo ut av landet?

 

Jeg leste en kommentar om det et sted.
Det var en mann som mente det.

I følge ham er Oslo, og alle innbyggerne her, roten til alt ondt.

I alle fall til det meste av det.

 

Det dreide seg om fordeling av vaksiner.

Oslo burde i hvert fall ikke prioriteres, det var han rimelig klar på!

 

Heldigvis har ikke jeg noe ansvar for å fordele vaksiner.

Jeg må bare pent vente på tur som de aller fleste andre,

uavhengig av bosted.

 

Så merket jeg jo at jeg gikk i et slags barnslig forsvar:

“Du skulle bare vite hvor flinke og lydige de aller fleste

av oss som bor i Oslo er, du…

…Din Klædd!

 

Vi har levd med veldig strenge tiltak i mange måneder,

men vi er så tapre og utholdende

at vi snart bør bli innstilt til å motta

Kongens Fortjenestemedalje alle sammen!”

 

Jeg kommenterte sjølsagt ikke.

Det ante meg nemlig at det antagelig ikke hadde vært så lurt…

 

Tenk, jeg som hadde vært et innbarket bygdemenneske all min dag.

Jeg som ikke kunne tenke meg en tilværelse uten skog, åker, elv eller innsjø…

 

“Oslo er greit for en dag hell to, men det høll jammen lenge!

Je kunne aldri ha tenkt meg å bo der!!”

 

skråsikker var jeg!

 

For to og et halvt år siden flyttet jeg til Oslo.

Det var nesten litt skamfullt,

med tanke på hvor bastant jeg hadde uttalt meg.

 

Derfor bodde jeg her i smug i seks uker.

Av familie så var det bare unga mine som visste det. 

Kun eldste sønn ble informert før jeg dro.

Jeg tenkte at det var greit at noen i familien

var klar over hvor kjerringa hadde tatt veien.

 

Det handlet også om at jeg var usikker på hvor fornuftig dette var.

Å si opp jobben, selge det meste av møbler,

og flytte inn i en forvokst hybel i Oslo uten å ha noen jobb og gå til…

..det er vel ikke akkurat så veldig fornuftig kanskje?

I hvert fall ikke når en har fylt 55.

 

Jeg angrer ikke.

Så kan jeg jo si:

“Om jeg hadde visst at det skulle bli slik som nå, så…”

Men…sånt vet man jo aldri.

 

 

Jeg overnattet på hotell i Hamar i slutten av november.

Det skjedde i forbindelse med at jeg skulle hilse på mitt første barnebarn.

 

Det var som å komme til en annen verden.

Da jeg oppsøkte et kjøpesenter (fordi jeg trengte noe på apoteket),

gjorde jeg som jeg pleier:

Spritet hendene og tok på meg munnbind før jeg gikk inn.

 

Bortsett fra de to unge jentene som sto innafor døra og delte ut håndsprit,

så jeg ingen som hadde på seg munnbind.

 

Da jeg gikk ute på gata og tittet inn i butikker,

registrerte jeg at folk, tilsynelatende, oppførte seg som vanlig. 

Det virket ikke som om de var så nøye med å holde avstand.

 

Jeg gikk ikke inn i noen butikk.

Tross alt kom jeg fra verstingbyen,

så jeg fant ut at det var best at jeg lot det være.

 

Så tenker jeg:

Hva om jeg ikke hadde flyttet til Oslo?

Kanskje jeg hadde vært en av dem som hadde ment

at byen burde flyttes ut av landet?

 

Kanskje jeg hadde blitt forbannet hvis noen hadde sagt

at Oslo var ett av områdene som burde prioriteres når det kom til vaksinering?

Kanskje hadde jeg også oppført meg nesten som vanlig,

fordi det bare var små, sporadiske utbrudd der jeg bodde?

Muligens hadde jeg like fullt følt at jeg forsaket veldig mye,

fordi jeg ikke hadde noe å sammenligne med?

 

Det er ikke godt å vite…

 

Sporty damer…

 

Å hilse som en kronprinsesse…

 

Frodithen og jeg hadde en flott tur til slottsparken i går.

 

Det er vår i emning…

…lyst når jeg våkner..

…og jeg kan bevege meg fritt utendørs!

 

 

 

8 kommentarer
    1. Flotte bilder av dere:) Såg ut som dere hadde en fin dag i går. Ja jeg har og hatt en diskusjon til de grader med hvem som skal prioriteres. Jeg sier som jeg sa i den diskusjonen – der hvor vi fortest mulig får vekk dette og som er lurest. Tipper Oslo er den plassen uten å ha sagt det:) Men det er jo det vi alle vil, for å vaksinere en hel bygd uten smitte får en ikke den effekten som på de større plassene tenker jeg med tetthet etc. Men jeg er heller ikke noen som ønsker å gå dypt inn i de diskusjonene.
      Men tror nok at vi utenfor Oslo har en tendens å dra det kortet – på landsbygda eller i vest hehe.

      1. Det er nok best å unngå å gå så dypt inn i de diskusjonene. Vi får uansett ikke påvirket hvilke områder som blir prioritert. Du har jo et godt argument. Det får trolig større effekt å vaksinere der det er veldig tett befolket i et større område enn der folk bor veldig spredt. 🙂

    2. Hmm – nei det er jo ikke godt å vite! Men de som vil flytte Oslo ut av landet har vel ikke helt hue med seg kanskje! Det innbiller jeg meg at du ville hatt! God klem <3

    3. Hvis de hadde flyttet hele byen hadde bare en av de andre byene med stor smitte klatret oppover på versting -listen 😝Det BLIR tett i byer, og helt siden “tidenes morgen” har det eksistert byer… Lurer på hvordan tanken dukket opp hos den personen som ville flytte oss.. 🙄

    4. Så herlig at dere fikk dere en sånn fin venninne tur, og med flott vær også. Tenker det gjør godt i nedstengte Oslo.. sender gode tanker og håper det snart går mot bedre tider. Så du også får besøke det snille og pratsomme nurket. Måtte lese det også skjønner du. Vi får jo hyppige snaps om våre oldebarn.. utrolig moro.. og så fort de vokser til… helt utrolig 🙂

      1. Takk! Det hjelper godt å få bilder og videoer. Da får en fulgt med litt likevel. Akkurat som med dere og oldebarna. Jeg synes det er litt leit at det er så usikkert når jeg kan få hilse på henne igjen. Vi får bare krysse fingrene for at det blir lettere om noen uker/måneder! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg