“Festbrems…”?

 

“Nå går de Gamle hjem, nå går de Gamle hjem, nå går de hjeeeeeeeem!!!”

“Slutt å være så j….festbrems. a’! Dette er jo SÅÅÅÅÅÅÅ gøy! Du kan da ikke gå alt NÅ???”

 

Hvem har ikke hørt slike uttalelser?

 

Jeg har aldri vært så glad i festing ut i sene nattetimer. Høy musikk, flatfyll og fjas…

Ja visst, jeg VET at jeg høres ut som ei prippen hurpe…

…og noen vil sikkert tenke at den betegnelsen er som skreddersydd til meg. 

 

De har i så fall RETT. Det bor definitivt ei striks hurp’kjerring i meg!!

 

(Jeg mener at det også bor en viss grad av empati og varme i meg…)

 

Vi er jo ulike, og mange synes det er helt topp med kjempehøy musikk…

…og mange runder i baren…

 

Jeg trives bedre i roligere omgivelser med dempet musikk i bakgrunnen…

Et glass vin eller to er kos…Flatfyll “Ute på by’n”, sent på kvelden DET er ikke “Min skål”.

 

I helga fikk jeg en liten test. Sammen med flere andre ble jeg nødet:

“Bli litt til, her skal det festes!”

 

Jeg var den eneste som takket nei, for jeg var antagelig(?) den som hadde minst lyst til å bli lenger…

Jeg ville hjem til hotellet, og slappe av på rommet i stedet…

 

Men:

Om jeg gikk, måtte jeg gå alene i Stockholms gater ganske sent på kvelden…

…og jeg er ikke utstyrt med verdens beste orienteringsevne!

 

Hadde dette vært for ett år siden, (før jeg flyttet til Oslo) vet jeg hva som hadde skjedd:

Jeg hadde latt meg overtale av frykt for å bli sett på som “treg festbrems”. Dessuten fordi jeg hadde syntes det var skummelt å gå alene i en fremmed storby utpå kvelden.

Jeg hadde antagelig også blitt småforbannet på den/de som hadde “tvunget” meg til å bli lenger enn jeg hadde lyst til…

 

Sjøl om det var sent, så var det mye folk ute og gikk i gatene…

Så…hva var jeg egentlig redd for?

 

Du skjønner sikkert hva jeg valgte?

 

 

“Så lenge det ikke går ut over noen andre” sier jeg til slutt i denne videoen…

 

Her KAN det jo noen ganger bli spørsmål om å møtes på halvveien…

…og DET er ofte en avveining som må tas.

 

Denne gangen visste jeg at det var minst tre damer som kunne gå i følge hjem. Jeg kunne altså bare “forlate åstedet” med god samvittighet.

 

 

4 kommentarer
    1. I store byer er det veldig lite farlig føler jeg. Er ikke redd i byen. Er folk overalt. Og jeg går når jeg VIL hjem. Man klarer seg som regel selv 🙂

    2. Så bra at du hører på det du sjøl vil, det er viktig. Og så skjønner jeg du har vært over til nabo’n, Stocholm er en fin by (eller var, er noen tiår siden jeg var der).

    3. Jeg var veldig glad i fest og høy musikk for noen år siden, men nå orker jeg ikke alle disse høye lydene lenger. Trives best på en PUB eller en uterestaurant jeg da 🥳 Når det er sagt så syntes jeg det er veldig gøy med en fest også 💃

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg