Et generasjonsskifte på blogg.no

 

Da jeg begynte å blogge i 2015,

var det hovedsakelig jenter/kvinner i alderen 15-25 år

som dominerte på toppen av blogglista.

 

Jeg stakk ofte innom disse bloggene, men kommenterte svært sjelden.

Dessuten valgte mange av dem å stenge kommentarfeltet sitt,

på grunn av at de fikk en del temmelig stygge kommentarer.

 

Det kan virke som om akkurat det er noe som er vanskelig å unngå

når man stikker fram hodet, og blir synlig, på ett eller annet vis!

 

Jeg syntes flere av disse unge jentene skrev ganske godt.

Det handlet ikke bare om vipper, pupper, hud, hår og klær, 

sjøl om hovedfokuset (tilsynelatende) var nettopp der for mange av dem.

 

I løpet av de siste par årene har de fleste

av de som var gjengangere øverst på topplista forsvunnet.

 

Nå er det helt andre typer blogger som befinner seg i toppsjiktet.

Personlig ser jeg på det som et sunnhetstegn.

 

Å være menneske er mangfoldig.

Det bør avspeiles i en blogg også, synes jeg,

uten at man trenger å utlevere alt av det mest private av den grunn.

 

Enkelte har jo blogger der de har ett bestemt tema.

Det kan for eksempel være en matblogg

der bloggeren kun deler matoppskrifter.

 

 

Jeg føler meg mer hjemme i “bloggverdenen” nå.

 

Visst kan jeg sikkert oppleves som ei tilårskommen pyntedokke i blant.

Det gjelder vel både når jeg er på fotoshoot med Frodithen,

og når jeg prøver meg som “modell” her hjemme i stua!

 

Det er vel kanskje slik at jeg “tar igjen noe av det forsømte”?

Jeg var nemlig både nærmest usminket

og relativt lite opptatt av klær til jeg var over 50.

 

Det bør ikke være noe mål å strebe etter å se ut som en 20-åring, 

når man faktisk er 58!

Det blir i så fall et prosjekt som er dømt til å mislykkes!

 

Jeg synes imidlertid det er flott at også vi som er over 40 (og vel så det)

våger å være synlige på en arena som blogg.no!

Det gjelder både menn og kvinner,

sjøl om det definitivt er flest kvinner som blogger.

 

For…

…inni oss er vi fortsatt unge…

 

Innimellom lekne…

Innimellom sårbare og engstelige…

 

Vi har bare fått en del mer livserfaring på veien…

 

 

Her er jeg rundt 20 år.

 

Genseren er sjølkomponert, både i farger og mønster!

(Jeg hadde strikkedilla da jeg gikk på lærerskola!)

Jeg var helt usminket, og definitivt ingen moteløve,

men krølltang-lugg hadde jeg!

Dessuten lot jeg være å gre ut håret når det var nyvasket,

i håp om at det skulle virke tjukkere om det var litt bustete!

 

Internett og blogging var temmelig fjernt

for de aller fleste den gangen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Blogglista den gang syntes jeg var helt tragisk for å si det rett ut. Selvopptatte med en ødeleggende påvirkningskraft, så tror nok de fleste føler seg mer vel her må med et mer aksepterende mangfold. Nok et fint innlegg fra deg. Bare én ting, hva med å bare se ut som en føler seg vel? 😜😘

    2. Takk.😊Jeg tenker at jeg ikke har noen rett til å dømme jentene som hadde disse bloggene. Visst kunne det virke som om de var veldig sjølopptatte, og utseendefikserte. Men…det var det som “solgte”. Mange tjente gode penger på å ha slike blogger. Samtidig “betalte” de også en høy pris i form av at de fikk stygge kommentarer. Blant annet ble noen kalt “klikkhorer”. Slikt er tøft å stå i uansett om man er “godt voksen”. Her var det snakk om tenåringer eller unge voksne. Når bloggen er levebrødet, kan man fort ende opp med å gå på akkord med seg sjøl. Presset blir enormt. Det er nok enklere å være hobbyblogger.

      Ja, om en føler seg vel, så synes det. Da blir smilet ekte – og når helt opp til øynene!😊

    3. Helt sant, men det er de de yngste lettpåvirkelige som har måttet lide under at «influencere» skaper kroppspress, utseendefiksering og komplekser, det å måtte fikse på ting for å føle seg bra nok. Vet ikke hvor mange som har kommet inn på sykehuset her fordi implantater i «hue og rævva» har sprukket. Nei, nok sånt tull.. sminke er kult, det vasker man vekk, klær er kult, accessories og slikt.. det er gøy 😁

      1. Jeg tenker at “influencere” bare er toppen av isberget. De reklamerer for ulike “Fiksepåseg-muligheter”, men hvem er det som lager disse produktene, og hvem er det som utfører inngrepene? Der ligger det store penger, og det spekuleres i vår usikkerhet. Jeg lar meg også påvirke av “skjønnhetsindustrien”, men jeg kommer nok aldri til å få lagt inn noe i pupper og/eller rumpe.

    4. Ja bloggverden har sakte men sikkert forandret seg – og det er positivt tenker jeg 🙂

      Ung til sinns inn til det siste – det er bevist…. Man kan være HUNDRE ÅR og føle seg som femti…. Selv om man blir sliten av dage, er man “ung” til sinns… 🙂 Vi ser det vi som jobber i eldreomsorgen 🙂

      Lag deg en fin dag, Kari 😀 klem

      1. Ja, på innsida forandrer vi oss ikke så mye. Vi har behov for aksept og kjærlighet. Føle oss litt fjonge også! Ja, jeg er glad for at det har blitt en annen trend her! Ungdommene finner seg andre arenaer. 🙂

      1. Skjønner jo godt at en ungdom synes det! 😉 Men som du skriver: Vi står på! Synes det er fint at vi “gamlingene” får mer spillerom, og at det er andre verdier som teller enn nesten bare utseende og klær.

    5. Jeg er ganske så sikker på at bloggen, som konsept, vil tjene på den bredden som har oppstått i løpet av det siste året på sikt. Her må det påpekes at dette ikke innebærer at jeg på noen måte vil de ‘rosa’ til livs, da disse er en likeså viktig del av dette mangfoldet som enhver annen genre 😉

    6. Ja, mangfold er bra, og det skal være rom for oss alle, så lenge vi viser alminnelig folkeskikk og unngår personhets. Imidlertid er jeg glad for at det øverste sjiktet på topplista er blitt mer variert. For noen år siden besto topp 10 stort sett bare av “Rosabloggere”. ( Det er et stigmatiserende uttrykk, men enkelt å ty til! 😉)

    7. Du var så søt:)
      Ja, jeg synes det er greit å pynte seg selv om vi er over 50 år:)
      Vi bør jo løfte oss selv. 🥰
      Greit at bloggverden er for slike som.oss også.🥰

    8. Ja, takk til mangfoldet. Jeg er glad for at topplista er blitt mer variert og at det ikke handler så mye om mote og skjønnhet som det gjorde! 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg