Erten… eller Furten…?

 

Ommatt og ommatt og ommatt…

Slik er Livets Skole…

 

Til vi har lært…

…akkurat det vi skal lære ut av en type setting eller situasjon…

Det er jo magaplaskene og grøftegravinga vi lærer mest av…

 

Etter hvert så føles det ikke så leit å innse at jeg har vært innom ei gammal grøft…

…igjen…

Klær kan som regel vaskes eller tørkes – alt ettersom…

…både i direkte og i overført betydning…

 

Jeg er grossist i magaplask…

…og FY SØREN så mye jeg har rotet rundt i de samme grøftene…

…og tankebanene…

 

Men: Det betyr ikke at jeg synes jeg er komplett håpløs!

Jeg øver meg i å sette grenser, kjenne på hva jeg vil…

…og hva som føles godt og riktig…

 

 

For å finne ut av det

…må jeg ofte kjenne på det motsatte!

 

Det er en kunst å sette grenser og avvise…

…uten å anklage eller begynne å leke “Du-leken”.

Særlig når det er mye følelser involvert.

 

 

Noen ganger er jeg “Erten” og noen ganger er jeg “Furten”.

Om du legger litt forskjellig trykk på disse to ordene, kan du høre at de skifter mellom å være substantiv og verb. (Det blir litt på samme måte som når du sier ordene “Bønner” og “Bønder”.)

 

 

 

“There are no regrets in life…

…only lessons”…

 

Jeg så nylig disse ordene i en billedkavalkade om Jennifer Aniston…

…og jeg syntes de passet bra i denne sammenhengen…

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Det viktigste er at man setter sine grenser for hvordan man vil ha det, så får man heller gi blaffen i om man høres litt furten ut 😀

      1. Helt klart. Jeg kjenner det som regel når jeg har satt grenser på en måte som ikke er ok og da får jeg noe tilbake som ikke føles bra. Hvis jeg da over hodet ikke kjenner at negativ respons stikker, eller opprører meg så betyr det at jeg har klart det på en god måte…sortere mitt og ditt…😊

    2. ja sette egne grenser er viktig,ikke alltid jeg får det til heller,men en må ut av graven og prøve igjen :=)og er det noen som ikke liker att en setter grenser,ja så er det synd for dem hi hi

      1. Ikke alltid enkelt nei, men det er jo det som er å erfare! Vi må gjerne trø litt gæli noen ganger før det føles naturlig å sette grenser på en god måte!😊

    3. Grensesetting har jeg akkurat gått på kurs for å lære, jeg terpes i det å få til å si nei, å få til å tenke på meg selv først, og alle andre når jeg orker det 🙂 Men det er ganske vanskelig faktisk.
      Det nytter ikke å furte i alle fall, man kommer ingen vei av det 🙂

    4. Man blir aldri helt “utlært”nei…og alle har sine ting di er sårbare på ..det er jo sånn det er å være menneske 🙂 Syns du kommer med mange fine tanker og betraktninger både skriftlig og muntlig <3

    5. Man lærer så lenge man lever…. furten eller erten… uansett skal man sette øverst hva man mener og som er best for en sjøl, så får andre synse hva de vil om oss…. 🙂

    6. Du altså, du setter ord på det meste og det er jammen meg fint og flink er du, superflink <3 Etterpåklokskap er jeg en mester i. Hadde det vært en tidsmaskin som kunne satt alt tilbake 10 minutter, hadde jeg sitter fast inne i den hahaha Goood helgeklær <3

      1. Tusen takk! <3 Etterpåklokskap hjelper jo ikke så mye, men fort gjort å gremmes av og til. Tenk så kjedelig livet hadde vært om vi hadde vært "ufeilbarlige"! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg