Er du sprø?

 

Er du det??

Altså:

I den forstand at du kan finne på gjøre en del ting som enkelte vil karakterisere som nokså vidløftige og “litt utenom normalen”?

 

Noe av det sprøeste jeg har gjort er:

Få et brått innfall om å flytte til Oslo i april (2018).

Si opp jobben i (som jeg ENDELIG hadde fått fast ansettelse i) en måned etter.

Surre rundt i Oslo i juni og juli mens jeg lette etter et sted å bo (nærmest på måfå) hver gang jeg hadde  noen dager fri.

For…

…så å flytte til Oslo i midten av september…

…mens kun noen ytterst få i familien min visste om det…

 

Jeg bodde faktisk her “i smug” i over en måned før jeg “tilsto” hva jeg hadde gjort!

Grunnen til at jeg gjorde det slik, var at jeg var redd for at noen skulle si at det var ufornuftig av meg…

“55-åringen som solgte bilen, hoppet på toget til Oslo…og forsvant!”

(Uten å ha så mye som et aldri så lite jobbvikariat i sikte!)

 

Ja, det var litt sprøtt; men jammen har jeg flirt mye av meg sjøl i ettertid!

 

Frodithen og jeg gjør innimellom litt småsprø ting sammen…

Vi koser oss med det, sjøl om vi er fullstendig klar over at det er fjortisen i oss som tar overhånd…

Vi lar det bare skje liksom…

…fordi frykten for å virke sprø eller fjollete er betydelig mindre…

…enn moroa vi får ut av det!

 

Som her …da vi var på “Topptur i Trappa” i august!

 

 

Det finnes også en annen måte å være sprø på…

Den er ikke fullt så morsom…

Jeg snakker om å være skjør…

…eller rettere sagt benskjør.

 

Frodithen var jo nylig til sjekk, fordi hun både har knekt tær og hostet på seg ribbensbrist det siste året.

Heldigvis havnet hun ikke i kategorien benskjør…

…men hun må være obs fordi bentettheten er litt lavere enn den “bør” være.

 

Her er Frodithens innlegg fra rett etter at hun hadde blitt testet:

Så – hvor gammel mann var jeg omtrent?

 

 

Jeg vet ikke hvordan ståa er for min del…

 

Så langt har jeg kun to brudd på “merittlista”:

 

Ett kragebensbrudd

…og ett…

 

samlivsbrudd!

 

Kragebensbruddet fikk jeg da jeg var mellom to og tre år, så det skyldtes nok ikke benskjørhet.

 

Det har imidlertid vært noen lårhalsbrudd i slekta, så jeg er litt obs.

Jeg tenker at det er bedre å forebygge enn å reparere.

 

“Drikk mjølk!” er rådet vi får fra helsevesenet…

Men…norske kvinner er vel blant de mest mjølkedrikkende kvinnene i verden?

 

Hvordan kan det da ha seg at vi ligger på toppen av benskjørhet- statistikken?

Har klimaet noe å si? 

 

Ja, sjølsagt er vi som går på holkeføre store deler av året mer utsatt for å falle og brekke et ben…

…enn de som aldri trenger å leke Bambi på glattisen!

Slik sett har vi jo bedre mulighet til å oppdage benskjørheta enn de som ikke har den risikofaktoren…

Like fullt så ligger trolig ikke løsningen i å tylle i seg store mengder mjølk.

Det finnes andre gode kalsiumkilder.

 

Om du tar kalsiumtilskudd i pilleform:

Visste du at du også må få i deg magnesium for at opptaket av kalsium skal bli optimalt?

I tillegg er det det viktig at pillene også inneholder vitamin D. 

Jeg fikk vite om dette med magnesiumet da jeg tok en håranalyse for noen år tilbake.

 

For ett års tid siden var jeg på et møte der jeg fikk informasjon om ulike kosttilskudd.

Der ble det også nevnt at magnesium var helt nødvendig for å få et godt opptak av kalsium.

 

Tidligere var jeg en del plaget med leggkramper om morgenen.

Jeg kunne våkne av at det kjentes ut som om noen hadde knyttet en stram blåknute av leggmuskulaturen min. Det kunne gjøre så vondt at jeg skrek av smerte før jeg fikk løst det opp.

Noen ganger slår også muskulaturen på siden av halsen seg vrang. Det gjør fryktelig vondt!

 

Etter at jeg begynte å ta et kalsiumpreparat som også inneholder magnesium, har dette blitt mye bedre.

Leggkrampene har jeg ikke hatt på flere år, og halsen/nakken låser seg heller ikke så ofte mer.

 

 

Jeg tar to slike tabletter om dagen. 

Jeg tar dem på kveldstid, fordi magnesium også kan bidra til at man føler seg mer avslappet.

 

Derfor kan det være gunstig å ta et slikt tilskudd om kvelden før du legger deg til å sove!

 

Konklusjonen er:

Dersom legen gir deg beskjed om at du er småsprø, og at du bør begynne med ekstra tilskudd av kalsium:

Sjekk at pillene du får også inneholder magnesium!

 

 

8 kommentarer
    1. Jeg er sprø på mange måter jeg 😀 Ikke alle er like bra …. Men det skal nok bli bedre på den sprø siden som ikke fungerer… 😀

      1. Jeg håper du fortsetter med å være sprø på den morsomme måten….og så håper jeg at du blir mindre sprø på den måten som ikke er så bra! 😉

    2. Kjært barn har mange navn.. men jeg vil ikke kalle deg sprø. Kanskje heller spenstig og modig. Jeg følte det nærmest som et veddemål med deg selv, helt sikkert ubevisst. Og jaggu vant dere begge to 😀 For ikke å snakke om alt du har hoppet på i Oslobyen.. nevner bare stand up! Men når det er sagt, så er det ingen tvil om du sånn generelt er herlig sprø! Og da tenker jeg ikke på beina dine… 😀 Men skal man ikke være det ? Da blir det kjedelig da…

    3. Litt sprøtt men mest vågalt med den flyttingen…😀 mye bra og viktig info her ang tilskudd når det gjelder den andre sprøheten…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg