En Real Ryddesjau!

 

Jeg har aldri vært noe utpreget ordensmenneske.

Men…jeg har likt å ha det noenlunde ryddig…

…i alle fall på overflaten.

 

De siste årene har jeg gradvis innsett hvor nyttig det kan være

å også ha en viss orden i skuffer og skap.

 

I ferien min har jeg brukt en del tid på å få mer system og orden rundt meg.

Klesskapet mitt er nesten ikke til å kjenne igjen…

(Skulle jo ha tatt “før”- bilder…

…men det holder vel at jeg forteller at det var rotete før jeg ryddet???)

 

Fra “virvar til velordnet” kan man vel si….

Singlets, shorts og strandkjoler…(Bryr meg ikke om tellekanter.)

 

Undertøy og badetøy….pluss underkjole og underskjørt…

 

Før jeg ryddet i undertøyet,

så jeg på en video der Jon Almaas prøvde

å instruere Else Kåss Furuseth i å brette truser.

 

Hadde aldri trodd at han skulle være den som lærte meg å brette truser…

 

Jeg har også sett på noen videoer med Marie Kondo…

…for å få tips og inspirasjon underveis i ryddeprosessen.

 

Bukser, lange og halvlange (øverst) pluss ulltrøyer og fleecejakke…

 

Det ser ut som om jeg har ganske lite klær…

…i forhold til hva som var tilfelle før ryddesjauen…

Det er ikke fordi jeg har kvittet meg med særlig mye,

men fordi jeg har brettet klærne slik at de ikke tar så stor plass.

 

Nå viser jeg ikke fram alt

Jeg har jo noen penkjoler samt yttertøy, luer votter og sokker

i de andre seksjonene klesskapet.

Det har blitt mye mer orden og system der også!!

 

Kjøkkenskap og baderomsskap har også fått en makeover…

Kjellerboden har blitt mye mer framkommelig.

Noe har jeg levert på gjenvinning, men ikke veldig mye.

 

Man får seg noen aha-opplevelser når man rydder og systematiserer…

…det er sikkert:

Jeg trenger i alle fall ikke kjøpe mer teip med det aller første…

 

 

Dette var skrinet med det rare i…

 

Det vil si: Blomsterdekorasjons-tingene mine.

Denne gruet jeg meg til å gå løs på…

…for her var det mange løse tråder! (I dobbel forstand.)

 

Men:

Nå er alt nøstet opp i, og satt i system, ved hjelp av glidelåsposer…

 

I og med at jeg hadde vært så umåtelig flink, så måtte jeg jo ha belønning:

 

På grunn av at jeg hadde fått så god oversikt over “stæsjet” mitt,

trengte jeg bare å kjøpe en blomsterbukett til 60 kr.

for å få nok til både en mindre bukett…

…og en liten blomsterdekorasjon:

En del av dette er “gjenbruk”. Både “sølvkulene” og konglene.

Den gullfargede kula er faktisk en knapp!

 

I tillegg har jeg tatt noen blader fra de grønne plantene mine.

Oasis hadde jeg igjen fra da jeg lagde dekorasjoner til 60-årslaget mitt.

 

Hovedfordelen ved å rydde skikkelig opp i heimen,

er jo at det blir så mye enklere å finne igjen ting.

Det kan også faktisk bidra til at jeg sparer penger på unødig handling.

 

Når jeg har mer oversikt over hva jeg faktisk har,

så er risikoen for å f. eks ende opp med x antall teipruller mye mindre.

 

Heldigvis er det lang holdbarhet på teip…

Det står ikke noe om “Best før”

…eller “Siste forbruksdag”

 

 

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg