Effektiv psykolog-time?

 

Mange av oss har jo gått hos psykolog…

 

Jeg har i alle fall noen psykolog-timer på samvittigheten.

 

Det er mange år siden sist.

I grunnen hjalp det ikke så veldig mye.

 

Nei, jeg skylder ikke på psykologene…

…eller alle de alternative terapeutene jeg pendlet rundt hos.

 

Hovedårsaken til problemene lå jo hos meg, men jeg ville at noen skulle “fikse meg”, og gi meg trøst, medhold og omsorg.

 

Ingen kan fikse noen som sliter psykisk.

En kan få medikamenter som demper symptomene, men medisinene virker ikke på årsaken til problemene.

Man må gjøre jobben sjøl.

 

Noen verktøy til “Hjelp til sjølhjelp”- kassa kan det imidlertid være nyttig å få med seg.

Det gjelder bare å finne sine verktøy, og bruke dem riktig.

 

Jeg er slett ingen handydame, men jeg har da ei verktøykasse, med noen verktøy…

…som jeg av og til drister meg til å bruke…

…med vekslende hell!

 

Ett av de viktigste verktøyene jeg fikk med meg underveis på min psykolog – og terapeutvandring var dette:

“Slutt å snakke så mye om plagene dine!”

Da jeg omsider (etter mange år i angst-bobla) var klar til virkelig å ta dette tipset til etterretning, oppdaget jeg fort at bare denne ene snuoperasjonen medførte at jeg fikk det mye bedre.

Blant annet sluttet folk å skygge unna meg, da de oppdaget at jeg ikke lenger snakket så vanvittig mye om meg sjøl og plagene mine.

 

“Psykologen” i videoen under her, kommer med et “hett tips” som faktisk funker.

 

For…

enkelt er det nemlig, om en koker det helt ned til det mest grunnleggende.

 

Det oppleves selvfølgelig ikke slik når man sitter godt plantet i sin egen tanke-smørje.

Om jeg oppholder meg i en sånn mental smørje, så klarer jeg trolig ikke å se det humoristiske i en video som denne.

Kanskje blir jeg heller sint over at noen kan fleipe med noe så alvorlig som angst, fobier og depresjon?

For det er virkelig vondt når man sliter som verst!

Det føles som å sitte fast i noe som det er helt umulig å komme ut av.

 

 

Joe Dispenza (Opphavsmannen til “Making Your Mind Matter”) definerer angst og depresjon på følgende måte:

“Angst er å velge det verste fra framtida.”

“Depresjon er å gjenfortelle det verste fra fortida.”

 

Jeg synes disse definisjonene er gode.

 

4 kommentarer
    1. Man trenger noen verktøy i livet ja.. mitt viktigste tror jeg er “sunn fornuft”.. 🙂 Prater sjelden om plagene mine når jeg tar en kaffe med ei venninne for eksempel..litt en sjelden gang.. men trenger pusterom fra plagene så snakker helst om noe lystbetont..og “uviktig”… Jeg har mye selvironi..og tar meg ikke nær av om noen fleiper med ME og utmattelse.. jeg blir jo uansett ikke værre av at noen fleiper om det..dessverre ikke bedre heller..hehe.. Du kledde å i allfall å SE handy yt selv om du sier du ikke er det … Ønsker deg en fin morgendag <3

    2. Takk for det! Ja, sunn fornuft er et bra verktøy! Jeg er overbevist om at det er viktig å snakke om det “Uviktige”; det vil si tøyse tulle og le litt. Den “gode samtalen” behøver slett ikke handle om dype og alvorlige tema bestandig! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg