“Du skar fell vente tel du får frostskader, du?”

 

Junior (yngste sønn) har hatt en del jobboppdrag i Oslo i det siste.

Da har han ofte overnattet hos mor.

Nå er det jo sparekniven som gjelder for de fleste…

…og denne kjerringa er blitt ganske så bevisst

når det gjelder strømforbruk.

 

En kveld da Junior og jeg satt i stua inntullet i hvert vårt pledd,

(Jeg med mitt elektriske varmepledd, og han i Bestemors hjemmestrikkede pledd)

kom jeg med følgende uttalelse:

“Je kjæm itte tel å sætta på panelovna her før det blir noen minusgrader ute!”

 

“Nei, du skar fell vente tel du får frostskader, du!”

 

Fullt så fanatisk har jeg vel ikke blitt…

…men jeg skjønner godt at det ble for fristende å erte litt…

 

Bæssmor-pleddet varmer godt for “frøsne fræmen” (frosne gjester)

 

Men…de siste dagene har jeg tenkt en del på å investere i et “gjestepledd”.

Det er jo ikke spesielt hyggelig å være på besøk hos noen

som har en stuetemperatur på 16-17 grader!

 

I dag ble det derfor et varmepledd til her!

 

Slik jeg har forstått det, bruker disse varmepleddene 120W på maks styrke.

Sjøl om man da bruker to pledd samtidig,

blir det en brøkdel av hva det koster å ha på to panelovner.

 

Unge menn tåler vel å fryse litt…

 

Men…til uka får jeg besøk av bestevenninna…

…og hun skal slippe å få ekstra “vondter i skrøtt’n”…

…fordi hun har frosset hos “Byvenninna!”

 

Iført “nypleddet”…

Dette pleddet er en luksusvariant. Det er en del større en det andre jeg har.

I tillegg er det mykere og mer “flossete”,

slik at man ikke merker varmetrådene.

 

Jeg regner med å spare inn kostnaden i løpet av en måned til

helt uten panelovn-varme… 😉

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. du er god mot dine gjester :=) men det er for kaldt for meg å ha så lav temperatur i heimen ,alle skulle hatt en liten vedovn :=) og utleigere skulle investert i varmepumper til sine utleige leiligheter

      1. Ja, vedovn er gull det, hvis man har tilgang på rimelig ved. Tror det er kronglete å få montert varmepumper i ei høyblokk. Da må de bruke lift i så fall. Tror knapt man får lov å ha de “kladdene” på utsiden. Her i Oslo er det som regel ikke langvarige kuldeperioder. Det er perioden fra midten av november til midten av februar som er utfordringa. Her har jeg mange vinduer i stua. Litt kaldt nå, men drar nytte av sola som skinner gjennom dem store deler av året. 😊

    2. Jeg fryser ikke jeg heller😉! Når jeg sitter rolig bruker jeg varmepleddet. I senga har jeg varmelaken som jeg setter på 10 min før jeg går til sengs. Jeg måtte hatt på “full guffe” på ovnene for å få god temp her i stua. Da hadde jeg fort fått tredoblet strømregninga. Det går ikke i hop økonomisk.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg