“Du har tatt på deg BH’en vrang!”

 

Det er den unge kollegaen min som sier det.

Hun kommer feiende inn døra med ei “Hei!”

Få sekunder senere…

…har hun rukket å observere…

…at hennes noe mer tilårskomne kollega ikke har alt helt på stell…

 

Jeg har en jobb der jeg (som regel) kan tillate meg å kle meg uformelt, eller etter vær og føre. 

Denne dagen har jeg på meg en ledig og luftig jumpsuit, som tydelig avslører BH-fadesen!

Med merkelappen på utsida…

 

Noen morgener blir travlere enn andre…

 

Tenk deg at du subber rundt i morgenkåpa, mens du går med kaffekoppen i hånda…

Plutselig husker du…

…at du har avtalt at du skal møte på jobb en halv time tidligere enn vanlig!!

 

Da er det ikke så mye tid til å se seg i speilet…

…for å sjekke om fasaden er i orden! 

Det er liksom bare å få på seg fillene, og springe ut døra i en viss fart!!

 

Dette er ikke første gang i historien at jeg har kommet på jobb med klærne på halv tolv.

Men: Det er første gang at noen har sagt fra på en så naturlig og ubesværet måte.

 

Vanligvis er jo folk litt redde for at noen skal bli brydd om man sier fra.

Så prøver de å si det på en veldig taktfull, “pen og pyntelig” måte.

Da blir det fort litt sånn:

“Unnskyld, men jeg lurer faktisk på om du kanskje kan ha satt på deg genseren bak fram…?”

 

Når det ser ut som om en person holder på å bli kvalt av sin egen genser…

…samtidig som ryggsiden avslører ei solid V-utringning…

da er det vel ikke så veldig mye å lure på…

…er det vel??

 

Jeg synes nesten det er flauere når jeg får beskjed på en sånn “Over seg taktfull” måte, enn om noen bare sier det rett ut, uten omsvøp.

Ja, for om noen nærmest bare hvisker fram budskapet…

…føler jeg nesten at jeg burde skjemmes litt…?

“Ho som ikke har vett på å sjekke at klærne hennes er i orden”… liksom…?

 

Det er ikke alltid man skal si fra…

 

“Du har en diger buse i nesen!”

 

Man sier i alle fall ikke slikt til personer man ikke kjenner godt, eller er rimelig trygg på…

…og slett ikke hvis man ikke har mulighet til å si det uten at flere hører det.

 

“Du har noe under nesen” høres litt bedre ut.

(Hvis man først skal ta sjansen på å gjøre noen oppmerksomme på skikkelige “pinligheter”).

 

Men…jeg tror de færreste vil ta det ille opp om de blir gjort oppmerksomme på at genseren eller jakka har vrangsida ut!

 

3 kommentarer
    1. Hmmm – jeg setter iallfall pris på om folk sier ifra hvis de oppdager noe med meg, hehe…. men – det er sant som du sier… måten det sies på har noe å si for hvordan jeg føler meg etterpå…. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg