Drømmedøgn i Drøy Bakke…

 

Ja, jeg har gått i noen drøye og bratte bakker det siste døgnet, men det betyr ikke at jeg har “gått i motbakke”.

Stedet jeg har oppholdt meg i har fått navn etter landskapet.

 

Mange drøye bakker…

 

 

…altså:

 

Drøbak…

 

Den eldste Oslo-kusinen og mannen har hytte i Drøbak.

 

Jeg har aldri besøkt dem der…

..før nå!

 

Jeg har faktisk bare vært i Drøbak EN gang før, og det er nærmere tredve år siden.

Det var lenge før kusinen og mannen hadde hytte der!

 

Slik er utsikten fra hytta:

 

På dette stedet ble Blücher torpedert og senket under andre verdenskrig.

(På bildet er det en Color Line båt som passerer!)

 

 

Utsikten i skumringstimen:

 

 

Da de kjøpte hytta for noen år tilbake, var det ikke innlagt vann der,

Dessuten hadde hytta en planløsning som langt fra var optimal.

Kjøkkenet var nesten uten skapplass, og man måtte gå gjennom det ene soverommet for å komme til det andre.

 

For et par år siden fikk de lagt inn vann. En “Hobbyarkitekt” har tegnet en ny og funksjonell planløsning, med bedre kjøkken, bad og en liten garderobe. Dessuten ble de kvitt “Gjennomgangsrommet” – samtidig som de beholdt to soverom.

 

“Arkitekten” er tanta til kusina mi…

…nærmere bestemt…

…min mor!

 

Slik så den gamle kjøkkenkroken ut:

 

 

OG slik er den nye:

 

 

På samme sted, men bare speilvendt og med adskillig mer skapplass.

 

Det går an å lage mye god mat på det vesle kjøkkenet.

 

Her er Kusinen og Mannen i sving med gårsdagens middag.

 

Han er sjef på kjøkkenet når det er tid for middag, mens hun ordner opp når noe skal bakes.

Grei arbeidsfordeling, som gir gode og velsmakende resultater!

 

Forretten i går kveld var noe jeg aldri har smakt før:

 

Kamskjell med bacon og erterpure. (Får ikke til det med aksang over e.)

 

 

Drøbak er en idyllisk plass, og det var nydelig der i går og i dag.

 

I sommer skal jeg ta båt fra Aker brygge til Drøbak. Det koster visst ikke mange kronene, for det er Ruter som “Har ruten”.

Det er en nok en flott tur. Det gjelder bare å styre unna fellesferien, for da er det nok rimelig fullt ombord!

 

(Bildene er godkjent av vertskapet!)

 

 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer

Siste innlegg