“Det ska’kje væra dans og drikk…”

 

Den eldre kvinnen uttalte ordene på en lavmælt og rolig måte.

Sjøl om hun hadde sterke meninger om “dans og drikk”,

var hun en vennlig og varmhjertet dame.

I alle fall slik jeg opplevde henne de gangene jeg traff henne.

 

Samtidig var hun altså veldig tydelig på at inntak av alkohol,

og det som ofte kom i kjølvannet av det,

var en styggedom!

 

Jeg er ikke helt uenig med henne…

…for det har skjedd mye stygt

i forbindelse med ukontrollert alkoholkonsum.

Hemningene, og “bremsene”, som vi (som regel) har i edru tilstand,

fungerer ikke på samme måte når vi har fått for mye alkohol innabords.

Vi blir fort litt “mer av oss sjøl”

på måter som ikke alltid er like sjarmerende…

 

Jeg synes det kan være koselig med et glass eller to i godt lag.

For mitt vedkommende stopper det stort sett der.

Det blir ikke hyggeligere jo mer man drikker…

 

I hvert fall ikke dagen etterpå…

 

Etter hvert som jeg har blitt eldre,

har jeg fått stadig mindre sans for “fyllefester”.

Som eldre, enslig kvinne, blir jeg knapt invitert i slike lag mer,

så jeg slipper å finne på unnskyldninger for å bli hjemme. 😉

 

De har vært en del snakk om helsegevinsten av å ta en “hvit måned”

i form av å droppe alkohol i 30 dager.

Verken desember eller januar ble “kritthvite” for mitt vedkommende…

…men det var ikke så langt unna.

 

Februar blir antagelig helhvit…

…men i og med at jeg normalt konsumerer så små mengder alkohol,

vil det trolig ikke gjøre det store utslaget på helsetilstanden min.

 

I går kveld ble skjenkeforbudet opphevet.

Mange jubler.

Jeg har forståelse for at de som driver restauranter/utesteder er glade.

Alkoholserveringen er en stor og viktig inntektskilde i denne bransjen.

 

Å danse er imidlertid fortsatt ikke lov på utestedene.

 

Det er kanskje innafor…

…å trampe takta under bordet?

 

Eller…

….kanskje vi kan gjøre som han Juul i visa “Ola Torader” ?

(Tekst og melodi: Vidar Sandbeck)

 

 

 

8 kommentarer
    1. Kan vel danse om en overholder meteren :D, fugledansen er noe av det flaueste jeg vet – heldigvis nesten utdødd. Alkohol har faktisk vert et hjelpemiddel ved et par anledninger i det nye året. Eller har jeg alltid hatt respekt for den. Men nå er vi vel på vei at det meste blir lov etter hvert.

      1. Enig i at fugledansen var flaue greier… Jeg tror ikke det er farlig å døyve følelser og stress ved hjelp av en moderat dose alkohol en sjelden gang. I alle fall så fremt man er veldig bevisst på at det er unntaket og ikke regelen. 🙂

      1. Jeg likte ikke fugledansen noe særlig…Joda, den kunne jo løse opp litt på stemningen, kanskje. Vi er vel ganske på linje når det gjelder alkohol. Jeg har ingen problemer med å avstå fra det, men jeg synes det er hyggelig med LITT en gang i blant. 🙂

    2. Ingen kritthvit januar på meg heller, men jeg drikker veldig lite alkohol uansett, så…! Vi får trampe takta – men for min del blir det nok ikkeno uteliv – jeg syns foreløpig ikke det er så enkelt at alt plutselig er åpent…. så – jeg får danse rundt i stua mi og kose meg! Klemmer 🙂

      1. Ja, måtehold er best. 🙂 Jeg lever nesten som normalt nå. Regner med at det skal mye til å slippe unna viruset, så jeg orker ikke bruke så mye krefter på å prøve å unngå det lenger.

    3. Hei og hå 😀 Ja du peker på det… 🙂 Fugledansen kan jeg faktisk,, tror jeg. Og hvite måneder begynner det å bli mange av her for meg. Begynner å bli noen år siden siste inntak av alkohol her for oss. Og for å si det sånn… har ennå ikke merket noen negativ effekt av det 🙂

    4. Nei, jeg tror ingen merker negativ effekt av å droppe alkohol. I alle fall ikke om man ikke har vært avhengig slik at man får en slitsom abstinensperiode. Du har vel kuttet ut røyken for lengst også. Det tror jeg har minst like stor helseeffekt! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg