Det nytter!

 

Strømprisene har jo vært et hett(!) tema i vinter.

Jeg må innrømme at jeg var ganske lite bevisst på forbruket mitt

før prisene begynte å stige så kolossalt.

Strømregningene var jo aldri særlig høye likevel.

 

I de to-tre kaldeste vintermånedene

kunne regningene være på mellom 1500 og 2000 kr.

Om sommeren betalte jeg kanskje mellom 400 og 500 kr.

I gjennomsnitt ble det altså godt under tusenlappen hver måned.

 

Jeg har heldigvis unngått å få de helt store strømsmellene i vinter.

Fra og med november, skjerpet jeg meg nemlig skikkelig!

 

Vinterens største strømregning fikk jeg i januar.

(Altså strømregninga for desember.)

Den var på nesten 1800 kr.

Nå i februar fikk jeg ei regning på nøyaktig 1300 kr.

Dette er faktisk lavere enn det jeg måtte betale

i de to første månedene i 2021.

 

Jeg har nokså nøyaktig halvert forbruket mitt i januar

sammenlignet med januar i fjor!

Med andre ord: Det nytter å være bevisst!

 

Nå har jeg ikke akkurat hatt det godt og varmt her…

På soverommet er det vel ca 11-12 grader.

I stua mellom 16 og 17.

Det eneste rommet som er behagelig varmt er badet,

men jeg har ikke på unødig mye varme der heller.

Det er ti trinn på termostaten.

Jeg skrur den aldri høyere enn til trinn fire.

 

Varmeteppet jeg kjøpte på salg for 350 kr i høst, har vært redningen. 

I løpet av et par minutter etter at jeg har slått det på,

er jeg god og varm!

Det tar 120W når jeg skrur det på det varmeste,

og det er ikke nødvendig å sette på full styrke.

 

I senga har jeg varmelaken.

Før jeg går på badet om kvelden, skrur jeg det på.

Når jeg legger meg, er det dermed godt og varmt under dyna.

Av sikkerhetshensyn skrur jeg teppet helt av når jeg skal sove.

 

Jeg forstår at folk flest ikke kan holde på slik som meg…

En familie med små barn, bør slippe ha det så kjølig,

men noen har garantert vært nødt til det.

Men…de fleste kan spare en del ved å være bevisste.

 

4 kommentarer
    1. Du har vært kjempeflink – det går sport i det – ingen tvil altså! Jeg har litt høyere regninger enn deg, men jeg har klart å få 800 kroner lavere i januar enn desember! Godt fornøyd! Det hjelper å være bevisst! 🙂

    2. Det er klart at du som har hus må regne med høyere strømregning. Du har større flate å varme opp og får ikke noe “gratis” av å være omringet av andre leiligheter. Jeg ligger an til rekordlav regning i februar, men snart er det slutt på strømstøtten, og jeg har nesten ikke mer å knipe inn på. Har kun på varme på badet! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg