Det jeg ikke kan si i Kassakøa på Kiwi

 

Jeg står foran kassa på Kiwi.

Som vanlig har jeg nyspritede hender.

Jeg er selvfølgelig “ulastelig antrukket”

med engangsmunnbind,

festet etter alle kunstens regler.

 

Det er knapt nok kø.

Butikkmedarbeiderne er raske til å ringe etter forsterkninger

så fort de ser tendenser til opphopning foran kassene.

 

Bak meg står en lang, gråhåret mann.

Jeg vil anta at han er mellom 60 og 70 år.

Han er iført et svart tøymunnbind.

(I tillegg til vanlige klær!!)

 

Så langt virker altså alt ok…

(Om han har nyspritede hender får jeg jo ikke sjekket!)

 

Men…da jeg skal betale for varene

“rykker han stadig lenger fram i køen”

som faktisk bare består av ham og meg.

 

I det jeg skal til å taste koden,

står han høyden 50 cm unna meg.

 

Nå blir jeg skikkelig irritert inni meg.

For det ene er det nemlig minimum

en meter avstand som gjelder!

For det andre skal man ikke henge over folk

som er i ferd med å taste bankkoden sin!!

 

Jeg kaster et surt blikk i hans retning.

Demonstrativt holder jeg

den venstre hånda foran tastaturet

samtidig med at jeg trykker.

 

Inni mitt hode har det dukket opp noen skikkelig stygge ord:

 

Skar je sparke deg i b…. hell, din innpåslitne…

 

…grævling!”

 

 

Tenk om han var tankeleser?

Tenk om jeg hadde sagt det høyt??

 

Da hadde jeg nok følt at jeg ikke kunne

ha handlet hos Kiwi på lange tider.

I alle fall ikke i den butikken.

 

Jeg hadde nok gjort meg bemerket

på en lite fordelaktig måte…

…for å si det sånn…

Kanskje hadde de ansatte forlangt å få ta bilde av meg?

(Uten munnbind.)

 

Og…

…så hadde de hengt opp plakat

med bildet av meg i butikkvinduet:

 

 

Så…

…det var nok bra at jeg holdt de stygga orda inni meg!!

 

Hvis ikke måtte jeg kanskje ha begynt

å gå med både parykk, solbriller 

og munnbind på butikken!

 

Bare for å være helt sikker på…

 

…at jeg ikke ble gjenkjent?

 

 

14 kommentarer
    1. Så forfriskende lesing, nett slik jeg har tenkt det når jeg blir pustet i nakken i køa. Fikk meg en god latter, takk skal du ha 😀

      1. Jeg synes det er ubehagelig å si fra, men på grunn av smitten, så bør det være greit å gjøre det nå. Jeg liker ikke at fremmede “trøkker” seg innpå på meg ellers heller! 😉

    2. hehehe…..

      Men ja, kjenner meg igjen der. Og jeg prøver også å sette opp en “mine” som sier noe om at “du holder ikke 1meteren” men det er som om mange ikke bryr seg…. irriterende rett og slett…. men jeg har også selv vært for nært inn på noen der vi gjekk ned en trapp og JEG fikk et slikt blikk – og forstod det ikke før minuttet etterpå,,,, så av og til… jaja…

      Lag deg en fin dag 🙂 klem

      1. Det går an å glemme seg, men jeg gjør nok sjelden det i kassakøa i butikken. Der er det jo merket opp, og det står tydelige skilt rundt omkring. (Men jeg har også glemt meg, og plutselig kommet litt for tett innpå noen i en eller annen sammenheng.)

    3. Andres brudd på enmetersregelen i forhold til meg, lar jeg glatt passere, men til gjengjeld ville neppe hva jeg kaller en ‘tastatursnik’ sluppet unna med et iltert blikk.. I det personen forran i køen tar stilling ved kortautomaten og tar kortet ut av lommeboken, så holder en avstand, samt bevisst sørger for å rette blikket bort fra vedkommende. Det skal være en selvfølge for enhver som innehar den nødvendige mentale kapasitet til å handle på egen hånd. -Og jeg som ikke engang har levert en lottokupong i mitt liv er jo selvsagt ikke en person som kunne gamblet på at fyren adferden skyldes mangel på sosiale antenner og ikke var tyverirelatert med det innestående på lønnskontoen som innsats, så jeg hadde definitivt bedt vedkommende om å tre seg unna meg, og sørge for å ta med seg ‘de lange øynene’ i samme slengen. – Så dannet er jeg, liksom (haha)

    4. Jeg har verken lyst til å få Korona eller bli svindlet. 😉 Å glemme avstand i forhånd til smittevernregler er likevel ikke så lite sympatisk som å henge rett over noen som skal taste bankkoden sin Jeg er enig med deg der. Jeg tror imidlertid denne fyren var ubetenksom og utålmodig, for han så ikke rett på tastaturet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg