“Det finns en väg”

 

Jeg er opptatt av ord, og liker å leke med språket.

 

Men…

…når det kommer til sanger

…har jeg lett for å være mest opptatt av melodien.

 

Jeg husker kanskje bare noen bruddstykker av teksten…

…og så går jeg rundt og nynner på melodien i stedet.

 

Dette gjelder særlig hvis det er sanger med mye rytme,

slik at jeg får lyst til å danse.

Nå er det som regel ikke akkurat de sangene som har de “dypeste” tekstene…

…men det finnes jo unntak her også.

 

Av og til kommer jeg over sanger, der jeg også legger godt merke til teksten.

 

Jonas Gardell er en svensk komiker.

Han har skrevet flere bøker.

 

Jeg var ikke klar over at han også har skrevet flere sanger,

før noen tipset meg om det.

 

“Det finns en väg” var hans bidrag til MGP i Sverige i 2018.

Han røk ut i de innledende rundene,

men sangen eksisterer både på YouTube og på Spotify.

 

Teksten er enkel, nesten banal.

Den handler om å øyne håp,

når en opplever at en befinner seg

i en form for mental motbakke…

 

Da føler seg ofte nokså liten og alene…

Litt sånn…

(Dette er et kort fra Gaia-kortstokken min.

Kunstneren heter Toni Carmine Salerno)

 

Det finns en väg

Tänk dig en tomhet stor
Som en stjärnklar natt
Där inga stjärnor finns
Ingen som ser din nöd
Ingen som hör din bön
Ingen som längre minns

[Refräng]
Det finns en väg
Ut ur rädslan ut ur skam
Och ett löfte om att en gång komma fram

Om nån som finns kvar
Nån som vakar nån som ser
Och som säger du är inte ensam mer

 

Tänk dig att segla fram
På ett becksvart hav
Och aldrig nå till hamn

Plötsligt hörs en röst
Genom vanmakten
Någon vet ditt namn

Mhmmm

[Refräng]
Det finns en väg
Ut ur rädslan ut ur skam
Och ett löfte om att en gång komma fram

Om nån som finns kvar
Nån som vakar nån som ser
Och som säger du är inte ensam mer

 

Det finns en väg
Ut ur rädslan ut ur skam
Och ett löfte om att en gång komma fram

Om nån som finns kvar
Nån som vakar nån som ser
Och som säger du är inte ensam mer

Ja, som lovar du är aldrig ensam mer…

 

Jeg har det rimelig greit om dagen.

Likevel kjente jeg at det gjorde meg godt å høre på denne sangen.

 

Melodien er også enkel.

Derfor er sangen lett å lære: 

 

 

Gardell sier:

“Jag kan ju inte sjunga”.

 

Noen “stor” stemme har han kanskje ikke…

…men jeg synes han er behagelig å høre på.

 

Dessuten er han god til å formidle.

I en slik sammenheng teller det aller mest.

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg