Den som har snill Dialekt kan tillate seg Det meste?

 

Da Frodithen og jeg var i Bergen sammen med Kjersti, 

ble det snakk om dialekter.

 

Kjersti synes hennes egen dialekt (hun er bergenser)

er litt “voldsom”, bred og skarp.

“Men du, Kari, du har så snill og koselig dialækt,

at du kan si næsten akkurat ka du vil!”

 

 

Dette måtte jeg jo teste ut med det samme:

“Eeeeeeh…kan je freksempel si r…høl å’?”

 

“Ja, det går helt fint!”

Kjersti ikke så mye som blunket før hun bekreftet

at jeg kunne ta meg slike friheter.

 

Så lurer jeg på en ting:

 

Hvis jeg får behov for ekstra spenning i hverdagen…

… kanskje jeg skal ta meg en tur rundt i byen

og teste dette skikkelig ut?

Altså:

Smile pent og lire ut av meg noen saftige gloser

til folk jeg møter på min vei?

 

Eller…

…kanskje det ikke er særlig lurt likevel?

 

Muligens risikerer jeg at det kommer noen hvitkledde og henter meg.

Enten fordi jeg har blitt rapportert inn som rimelig sprø…

…eller fordi jeg må ha akutthjelp på grunn av at

noen har gitt meg “svar på tiltale” på en nokså brutal måte?

 

Det er ikke sikkert alle er like lydhøre

om jeg “forklarer meg” med følgende:

 

“Jammen a’ Kjersti sa at je hadde så kos’li’ dialekt.

at je kunne si akkurat å je ville!

 

10 kommentarer
    1. Kanskje du slipper unna med en del med din dialekt, jeg vet ihvertfall at dialekter har betydning.. noen ganger må jeg overlate praten til snuppen min som ikke har dialekt, eksempelvis hvis det er snakk om konstruktiv kritikk, eller klage på noe.. jeg blir oppfattet som «aggressiv», og ikke F om jeg endrer på dialekten min for å tekkes de forfinede!

      1. Jeg har opplevd at folk her i byen har hatt problemer med å forstå dialekta mi. Jeg tror ikke det har handlet om vrangvilje. Tonefallet, og måten ting blir sagt på, har også betydning, ikke bare dialekta. Det er slett ikke alltid JEG høres så lun og trivelig ut, altså – sjøl om det kanskje hjelper litt med Prøysen-preg! 😉

    2. Du kan kanskje si du har Touretts, om du får veldig lyst til å prøve og du får negative reaksjoner. At du bare har verbale tics :). Ellers er det lagt veldig mye betydning i dialekter, “folk som snakker slik er sånn”. Dumme, snille, direkte osv.

      1. Ja, vi kan nok fort sette hverandre i bås på grunn av dialektene. Jeg tør ikke å påberope meg Tourette, tror jeg! Det er vel best å droppe det stuntet! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg