“Den norske karbonadedeigen smaker bedre!”

 

“Har døkk itte norsk karbonadedeig?”

Jeg står i kassa på Kiwi.

For n’te gang på rad har jeg opplevd

at kjøttdisken er tom for norskprodusert storfekjøtt.

 

“Nei, produsentene klarer ikke å skaffe nok norsk kjøtt”

sier den hyggelige gutten i kassa.

“Det er dumt, for du kjenner jo forskjell.

Den fra Tyskland smaker ikke så godt!”

 

Da klarer jeg ikke å dy meg:

 

“Je kjøper itte importert karbonadedeig.

Hvis je først skar spise kjøtt,

skar det væra produsert i Norge.

Her i landet er det nemlig mye strengere restriksjoner

i forhold tel antibiotikabruk.”

 

Gutten titter litt forundret på meg over munnbindet…

Neste kunde er i ferd med å legge varer på samlebåndet.

Men…i det jeg går, snur han seg mot meg:

“Ha det bra, da !”

 

Jeg har laget meg hamburger til middag i dag.

Gigantisk hjemmelaget burger, med hjemmelaget hamburgerbrød.

 

Det ordnet seg altså…

For…

…jeg hadde nemlig ei pakke med norsk karbonadedeig i fryseren!

 

 

Jeg sjekket appen til kolonial.no da jeg kom hjem fra butikken.

 

Der kan jeg få kjøpt norsk karbonadedeig fra Gilde.

Den koster 10 kr. mer pr pakke enn den fra Tyskland.

Det betaler jeg gladelig; uten å blunke!

 

Når en ung gutt,

(som tilsynelatende ikke

er så oppdatert på antibiotika(mis)bruk i dyreproduksjon)

forteller meg at han merker at norsk kjøtt smaker bedre…

…da blir jeg glad!

 

Ikke bare er den norske karbonadedeigen bedre for helsa;

den smaker bedre også!

 

Jeg spiser ikke så mye rødt kjøtt til middag.

Som regel blir det en, maks to, ganger i uka.

Men…når jeg først skal ha det, 

så er jeg opptatt av at kjøttet skal være av god kvalitet!

 

Antibiotikaresistens er en stor trussel mot folkehelsa.

Hvordan skal vi kunne behandle alvorlige infeksjoner,

dersom antibiotika ikke lenger har noen effekt?

 

I likhet med andre yrkesgrupper

er ikke norske bønder en homogen gruppe.

Det vil alltid finnes dem som ikke gjør en god nok jobb.

 

Du må være både oppriktig interessert,

dyktig og dedikert for å få gode resultater.

 

Jeg er overbevist om at flertallet av norske bønder er det!

Du orker ikke å jobbe så mange timer, ha så få fridager,

og få så dårlig betalt for det du produserer…

…hvis du ikke er oppriktig interessert i det du holder på med.

 

 

Dyr som blir tatt godt vare på, er mindre utsatt for sjukdom.

Det betyr at de sjeldnere må behandles med antibiotika.

 

Jeg er ingen motstander av import av mat.

Flere av de matvarene jeg bruker til daglig

kan knapt dyrkes i norsk klima.

For eksempel sitrusfrukter.

 

Men… vi har mulighet til å være sjølforsynt på mange områder.

Derfor bør vi støtte norske bønder og norsk landbruk!

 

Mat er ikke dyrt, sammenlignet med mye annet.

(Som vi strengt tatt kan klare oss uten!)

 

Å lage meg god mat “fra bunnen av”, med gode,

rene råvarer, er noe jeg prioriterer høyt.

 

Det er ikke noe problem å lage

en god og sunn hverdagsmiddag til 30 kr.

For 50 kr, kan jeg lage meg en flott middag!

Spanderer jeg det dobbelte, kan jeg spise “Luksusmiddag”, 

sjøl om jeg hovedsakelig velger norske råvarer når det er mulig.

 

Mitt matbudsjett er nok ikke blant de mest nøkterne.

Jeg kjøper de søteste og beste tomatene, for å si det slik…

Jeg kjøper imidlertid sjelden brus og snacks,

eller andre “helt unødvendige tulleting” 😉 når jeg er på kolonialen.

 

 

Jeg går svært sjelden ut på by’n og spiser middag.

Det gjelder også under “normale forhold”. 

De få gangene jeg gjør det,

går fort halve ukes-budsjettet unna i ett jafs;

nærmest bokstavelig talt!

 

Artiklene jeg har linket til nedenfor, underbygger

noe av det jeg har skrevet i dette innlegget:

 

Best på antibiotikabruk.

Færre antibiotikaresistente bakterier…

 

(Innlegget er ikke sponset på noen måte!)

 

11 kommentarer
    1. Ja, den smaker bedre og den eneste brukelige syns jeg også! 🙂 Du er flink til å lage middager til gode priser – det er igrunnen jeg også….. spiser lite ute, er ikke så mye penger til det! God klem 🙂

      1. Jeg synes det er viktig å unne seg god, næringsrik mat. Egg bruker jeg en del av. Mange sier det er dyrt, men når du får 10 -12 egg for under 40 kr, så synes jeg absolutt ikke det. En pose potetgull koster jo fort det samme.😊

    2. Nå har jo jeg nesten ikke spist kjøtt siste åra, utenom fisk. Men antibiotikabruk og den problenstillingen er nok mange som ikke er bevisst på av forbrukerne. Så bra du setter fokus på det. Trist at det ikke blir strengere på bruken i mange andre land.

    3. Jeg er også bevisst på å kjøpe norsk. Det får så være om det koster litt mer. Da får jeg bare kjøpe litt mindre! Vi snakket om dette på jobb en gang og da var det noen som både ble litt overrasket og fikk en aha-opplevelse. Norge trenger bonden. Og vi trenger EKTE mat🙂 Lag deg en fin dag!

      1. Og jammen er det lett å bli lurt: på kjøttdeigen til fredagstacoen som jeg tok opp fra fryseren i sta sto det : Produsert i Norge. Opprinnelse: Tyskland. 😠😠😠

    4. Vi kjøper aldri annet enn Gilde Norsk Karbonadedeig, dermed basta. Nå er jo bondeopprøret på gang, og forhandlingene gikk i dass,,,,, så nå heier vi på bonden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg