Den Late Gartnerens Filosofi

 

Det er min franske venninne som kaller seg:

“Den Late Gartneren”.

 

Hennes “hovedtanke” med hagebruket er som følger:

“Jobbe minst mulig. 

Høste mest mulig.”

 

Dessuten deler hun hagearbeidet inn i fire sesong-skippertak:

1. Planting

2. Første renskerunde

3. Andre renskerunde

4. Høsting og opprydding

 

 

Noen vil kalle det latskap.

Jeg tenker at det handler mest om å disponere kreftene

og å tenke litt smart.

Dessuten kose seg med det man holder på med,

og godta at det ikke er “perfekt”.

 

Dette gjelder ikke bare når man dyrker grønnsaker!

 

 

Hva har denne innretningen med hagebruk å gjøre?

 

Jo, dette er knust eggeskall som venninna mi bruker

når hun skal kalke plenen.

Det blir jo miljøvennlig på to måter:

For det ene blir det mindre søppel.

Dessuten er det “naturlig fremstilt”.

 

Jeg tar stort sett “skikken dit je kjæm”,

så jeg tok selvfølgelig vare på eggeskallene

etter de to eggene jeg spiste til lunsj i dag:

 

De to neste bildene er det venninna mi som har tatt:

Årets bønne-avling fikk plass på ett knekkebrød…

 

 

Den minste squashen er str 41…! (I følge min franske venninne! 😉 )

 

Apropos squash:

“Jeg må befrukte mine squash selv,

fordi jeg synes biene gjør en for dårlig jobb!”

(Tenk deg at denne setningen blir uttalt med utpreget fransk aksent!)

 

Jeg var ikke til stede under befruktningsøyeblikket,

men resultatet taler vel for seg?

De to største squashene må da være (sko)størrelse 43 og 45?

 

Dette beviser vel at man ikke nødvendigvis trenger

å jobbe i hagen støtt og stadig for å få til noe?

 

I dette vesle drivhuset holder tomatene til!

I vinduet bak, kan du skimte hendene til gartneren

mens hun holder på med å knuse eggeskall.

(Dessuten speilbilde av fotografen.)

 

Hvis jeg skulle beskrive min franske venninne, er nok “lat”

langt fra det første ordet jeg ville bruke!

 

Kreativ, frittalende, direkte, morsom, smart, uredd, ærlig og raus,

er vel mer passende karakteristikker, spør du meg!

 

Akkurat nå er jeg gjest hos henne et par dager.

I forbindelse med at jeg dro oppover for å feire barnedåp,

bestilte jeg meg nemlig både synstest og tannlegetime

her på “gamle trakter”.

 

I dag er synsundersøkelsen unnagjort.

I morgen venter tannlegen… 

 

I kveld er jeg “hjemme alene”.

Venninna mi er på kveldsvakt i hjemmesykepleien.

 

Hun tok opp middagsmat fra fryseren før hun dro.

så overnattingsgjesten slipper å “lide nød.”

 

Da får jeg smakt på squashen!

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg