Busy Business-Berte i Bil!

 

Er du en av dem som gjerne snakker i mobilen mens du kjører?

 

Det er jo så kjekt…

…for når man kjører bil, så sitter man jo bare der, ikke sant?

 

Da kan det være greit å bruke tida til for eksempel:

Å ringe til ei venninne og skravle litt…

…for at turen ikke skal bli så ensformig…

 

Gjøre unna et par forretnings-samtaler…

…eller kanskje til og med benytte anledningen…

…til å lage en direktesendt video…???

 

Slutt å skylde på at du har “handsfree” – og at mobilen står på høyttaler.

Du klarer uansett ikke å være fullt oppmerksom på to steder samtidig!

 

 

 

En dekketallerken får duge som “ratt” for ei “Busy Byberte”…

…som kvittet seg med bilen til fordel for bylivet for to år siden!

 

 

Nylig sa jeg fra til en person som gjerne har ringt i forbindelse med at hun har vært på kjøretur.

Jeg hadde kjent på det ei stund, og tenkt tanken flere ganger.

 

Jeg merket at jeg fikk høy skulderføring av det…

Dessuten var jeg lei av at hun ofte ikke var “til stede” i samtalen:

“Nå må jeg bare følge med litt her, for nå er jeg på vei inn i ei rundkjøring!”

“Næmmen, i jøsse navn, hva er det som skjer her a’?”

“Nå kan det hende at jeg snart blir borte, for jeg nærmer meg en tunnel.”

 

Vedkommende tok det tilsynelatende pent da jeg sa fra:

“Det er helt greit! 

Da ringer jeg heller til noen som ikke synes det gjør noe at jeg kjører bil mens vi snakker.”

Jeg kommenterte det ikke noe videre.

Det var ikke min business å prøve å “nekte” henne å ringe til andre.

Jeg har satt min grense, og slipper å forholde meg mer til hennes multi-tasking i denne sammenhengen.

 

Heretter vil andre få samme behandling når de ringer fra bil.

Om jeg skulle komme til å ringe til noen som sitter og kjører, vil jeg avslutte samtalen rimelig kjapt.

Folk kan gjerne ringe meg fra bilen, bare de kjører til side og stopper motoren først!

 

Det handler jo ikke om noe personlig

Jeg kjenner jo andre som gjør det samme – altså ringer fra bilen. 

Det er folk jeg liker og bryr meg om. 

 

Men…

…jeg vil ikke lenger være den som bidrar til slik uansvarlig oppførsel ved å gi meg til å skravle med noen som sitter og kjører. 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Helt enig med deg! Jeg tar ikke mob. om det ringer og jeg kjører, og kunne aldri tenkt meg å ringe noen heller da, jeg greier bare å konsentrere meg om å kjøre, for fy så ukonsentrert man blir … Er supert med politikontroller nå om dagene som går direkte på dette…
      Men savner du ikke å kjøre bil? Jeg gjør alltid det når jeg reiser bort en tid, selv om det er lenge siden nå…

      1. Bra “Pol’ti” passer på! Nei, jeg savner ikke å ha bil! Jeg har gangavstand til jobb og synes det er deilig å slippe å kjøre. Jeg har aldri vært noe glad i å kjøre bil. Jeg liker ikke så godt sitte på med noen lenger heller. Det går så fort. Jeg liker best å kjøre tog – altså som passasjer! 😉

    2. Jeg snakker i bilen sjøl, men du har absolutt helt rett! Så det skal jeg slutte med mer og mer! En får jo oppmerksomheten vekk fra kjøringa, det er jo helt klart! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg