Brumunddal: Fra “Stygg Andunge” til Vakker Svane!

 

Da jeg flyttet til Brumunddal i 1987,

syntes jeg ikke det var spesielt fint i sentrum.

 

På begynnelsen av 90-tallet

fikk Brumunddal oppmerksomhet i mediene

fordi Arne Myrdal hadde fått en gruppe tilhengere der.

 

I en periode unngikk jeg å si at jeg var bosatt nær Brumunddal.

Jeg syntes det var skamfullt, og ville ikke bli forbundet med stedet.

Om jeg var på reisefot, og fikk spørsmål om hvor jeg bodde, svarte jeg:

 

“Itte så langt i frå Hamar”.

 

Heldigvis var det folk i Ringsaker som satte seg i sving

for å få en slutt på dette uvesenet.

Det hele endte med at brumunddølene demonstrerte

mot Arne Myrdal og hans tilhengere.

Ca 4000 mennesker møtte opp for å vende ham ryggen.

 

Etter dette kom han ikke tilbake flere ganger.

 

I september i år er det 30 år siden Brumunddølene vendte rasismen ryggen.

 

Brumunddal fikk bystatus 1.januar 2010.

Siden den gang har byen gjennomgått en stor ansiktsløftning.

 

Sentrum har gradvis blitt forandret.

Hovedsakelig til det bedre.

Det har blitt mye mer åpent og oversiktlig.

Blant annet har byen fått ei lang og flott gågate.

Det har bidratt til at det har blitt

mye triveligere å oppholde seg i sentrum. 

 

Brumunddal har også rikelig med parkeringsplasser.

Foreløpig er det stort sett gratis å parkere der.

 

I løpet av de siste årene har Mjøsparken blitt bygget.

Den er et flott rekreasjonsområde for små og store.

 

 

Jeg besøkte parken og Mjøstårnet

da jeg var tilbake på “Gamle Trakter” i forrige uke.

 

Utsikt over Mjøsparken fra Mjøstårnet!

Her står jeg på nest øverste tak-platå.

 

 

 

Her er jeg aller øverst. Mjøsutsikten er upåklagelig!

(Jeg har litt høydeskrekk, men det var moro å være på toppen!)

 

 

Jeg filmet i heisen på vei ned.

(Nå har jeg fått  orden på YouTube-kanalen min, slik at jeg får lastet opp film igjen!

 

 

Jeg synes det er flott at Brumunddal

har fått en “Make-over” på flere måter!

 

 

10 kommentarer
    1. Mjøndalen har ikke så veldig fint sentrum..men mange fine småplasser rundt om .. som Portåsen bl.a.. Drammen har blitt finere di siste åra enn det var før…koselig når det er litt “pent” syns jeg.. 🙂 Brummundal kjenner jeg bare gjennom den .Skarruværre ,skarruværra Brummendøl.. men fint stedet har blitt oppgradert… Fin utsikt..og rask heistur.. Kos deg med sommer <3

      1. Takk! Ja, Brumunddal har virkelig fått en ansiktsløftning i løpet av de siste 10-15 årene! 🙂 Det var vel ikke alltid at de som bygget sentrum tenkte så mye på at det skulle se så pent ut. Man tager hva man haver i enhver epoke. 🙂

    2. Blir veldig overrasket når episoder man husker veldig godt skjedde for så lenge siden.
      Tiden bare flyr avgårde.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg