Bruke Kosttilskudd = Bare Tull?

 

“Vi får i oss de vitaminene og mineralene vi trenger i kosten!”

Mange hevder det, både menigmann og forskere.

 

Ja, det er nok til dels sant.

I alle fall om man har tilgang til (og er bevisst på) å ha et noenlunde variert og sunt kosthold. 

 

Hva som regnes for å være sunt, har det jo vært mange diskusjoner om, men noe enes vel de lærde om?

Blant annet at vi bør få i oss en del grønnsaker, frukt, bær nøtter, frø og fet fisk.

 

Mat og drikke må vi ha, åkkesom!

 

Å ukritisk putte i seg drøssevis av ulike kosttilskudd, er jeg skeptisk til.

Men…jeg tar like fullt en del tilskudd.

 

Visst tror jeg at de fleste kan klare seg rimelig greit uten å ta tilskudd av vitaminer og mineraler.

Samtidig tror jeg også at det er veldig positivt å ta noen ekstra tilskudd.

 

Jeg holder meg stort sett bare til en leverandør.

Dette fordi jeg føler meg rimelig trygg på at dette er gode, godt utprøvde produkter.

 

En ekstra bonus er at jeg har fått et godt nettverk av dyktige folk…

…som raust deler av sin kunnskap.

 

Det handler ikke bare om kosthold, men også om livsstil, og holdninger. 

Det er ikke få videoer jeg har sett og hørt på i denne sammenhengen de siste par årene, og det aldeles gratis!

 

 

Dette er to av tilskuddene jeg tar hver dag.

Det ene er fiskeoljekapsler.

Det andre er et tilskudd av kalsium/magnesium.

 

Fet fisk er kanskje den viktigste D-vitaminkilden i norsk kosthold.

Jeg liker det ganske godt, men spiser ikke fet fisk mer enn maks en gang i uka.

Det er ikke nok.

Derfor tar jeg ekstra tilskudd.

 

Jeg har vært av dem som har pleid å ta litt ekstra C-vitamin når det har vært mye forkjølelse rundt meg.

Først de siste årene har jeg blitt klar over at D-vitaminet er minst like viktig for immunforsvaret.

 

Når det er lange, lyse dager og mye sol, så er ikke behovet for ekstra D-vitamin så stort som i den mørke årstida.

I sommer tok jeg derfor halvparten så mange fiskeolje-kapsler som jeg tar i

vinterhalvåret.

(Fra nå av tar jeg to kapsler om morgenen og to kapser om kvelden.)

 

Jeg har jo vært i overgangsalderen ei stund.

Mange kvinner utvikler benskjørhet når de begynner å dra på åra.

Jeg er litt arvelig belastet.

Derfor tenker jeg at det er best å være føre var, og ta ekstra tilskudd av kalsium.

 

Hvorfor anbefaler leger kalsiumtilskudd med D-vitamin til kvinner som har fått påvist benskjørhet…

…hvis det er nok å spise “variert og sunt”?

 

Det mange imidlertid ikke er klar over…

…er at man får best effekt…

…dersom man tar et kalsiumtilskudd som også inneholder magnesium (i tillegg til D-vitamin.) 

 

“Kostilskudd er så dyrt”.

Det er et argument mange bruker for å la være å ta slike tilskudd.

Ja, det koster selvfølgelig en del. 

Totalt sett bruker nok jeg ulike tilskudd (både i flytende form og i tablettform) for mellom 1000 og 1500 kr. i måneden.

Så tenker jeg:

Dyrt i forhold til hva?

 

Det er nemlig et spørsmål om hva jeg vil prioritere å bruke penger på.

 

Jeg har ikke kjøpt ei eneste vinflaske “til eget bruk” siden i februar…

(Alkohol og raffinert sukker nedsetter immunforsvaret i mange timer etter inntak.)

 

Jeg er svært sjelden på restaurant.

Siden mars har jeg knapt nok vært på kafé heller.

Jeg kjøper nesten ikke mineralvann, og drikker nesten alltid bare vann til maten.

 

Trene gjør jeg ved å gå tur og å springe i trapper.

Jeg får mye slik trening via jobben!

Dessuten bor jeg i tredje etasje i ei blokk uten heis.

 

Jeg sparer 750 kr. i måneden ved at jeg ikke lenger har månedskort for å reise kollektivt.

(Jeg reiser knapt kollektivt slik situasjonen er nå.)

 

Jeg gjør yoga og styrketrening hjemme i stua.

Det fungerer fint.

Nå som det er såpass mye smitte i Oslo, er det i hvert fall ikke aktuelt å gå på noe treningsstudio!

 

Jeg lager nesten all maten min “fra bunnen av”.

Her er det sjelden noe halvfabrikata eller ferdigpizza.

Det blir både rimeligere, sunnere og smaker bedre,

 

For å ha det lettvint når jeg må spise middag på jobb, (mye kvelds- og helgejobbing),

lager jeg ofte store porsjoner som jeg deler opp og fryser ned.

 

Sist jeg var hos frisør var i januar.

Jeg har klipt meg sjøl, eller fått hjelp av ei venninne.

(Nå har jo ikke jeg akkurat noen avansert frisyre, så det er enklere for meg enn for mange andre.)

 

Ja, hvis alle gjorde som jeg gjør nå, så ville det gå helt nedenom og hjem med mange bedrifter.

Jeg ser den…

Men jeg kjøper jo mat, litt klær…

…og innimellom noen små bruksgjenstander…

 

…og kosttilskudd! 😉

 

Jeg støtter norske bønder, fiskere og gartnere ved å kjøpe norske produkter når det er mulig.

 

Så er jeg også glad i hvitløk, ingefær og sitron…

Det dyrkes jo lite av slikt i Norge…

 

Jeg synes bare at det er så godt!

Dessuten er jeg overbevist om at det også er bra for immunforsvaret mitt!

 

Mange vil sikkert tenke at jeg har en fryktelig kjedelig tilværelse nå…

Halvgammel dame som sitter mye alene, spiser sunn, hjemmelaget mat og kosttilskudd…

…og bedriver “trim for eldre” i heimen, liksom…

 

Jeg opplever det ikke slik.

Jeg er slett ikke glad for coronaen…

Hvem er vel det?

Enn så lenge så må vi uansett bare leve med den, og akseptere de begrensningene situasjonen medfører.

 

Det er imidlertid ikke bare negativt.

Nå tvinges vi til å innse hvor mange aktiviteter og fornøyelser vi fint kan klare oss uten…

…og gjøre noe annet “i stedet for”…

 

 

2 kommentarer
    1. Hahaha… halvgammel dame du lissom….. som lever omtrent som meg….. spiser mest hjemme, lager mat fra bunnen av, spiser kosttilskudd, trener hjemme, går mest mulig……. jepp – sånn skal vi være, ungjenter som vi er! I tillegg har jeg bobilen – som selvfølgelig tar endel av pengene, men ja vel – sånn vil jeg nå ha det da! Heldigvis kan vi leve livene akkurat som vi vil! Goooood klem <3

      1. Ja, vi er heldige som har ganske stor frihet; til og med nå som det er en del ekstra hensyn å ta ift smittevern. Kardemommeloven er fin: “Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, og for øvrig kan du gjøre som du vil!” (I alle fall nesten!) <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg