“Bortskjæmte dritonger”?

 

En kan jo begynne å lure,

når “folk” har gått fra et kafébord som ser slik ut:

Dette må vel være et bilde på velstand…

…og på å være temmelig “godt vant”?

 

Jeg tok meg den frihet å forevige restene

da jeg “rådde grunnen åleine” et øyeblikk.

 

Når ett kakestykke/en pudding koster 60-70 kr,

vil det si at de som har gått fra dette

har betalt over 400 kr…

…og satt igjen mer enn halvparten…

 

Jeg observerte elendigheten da Junior og jeg var på Oslo Raw forrige helg.

Han ville spandere på meg, for snart har jeg bursdag.

 

Jeg “bestilte” chiapudding med deilig peanøttsmør og bær,

og Junior valgte sjokoladekake.

Det var mektige saker.

Derfor holdt det lenge med en porsjon

av både pudding og kake!

Også av hensyn til lommeboka kan det være klokt å begrense seg litt!

 

Visst kan det være vanskelig å velge,

når det er mye godt å velge mellom…

Visst bestemmer hver og en hva h*n vil bruke pengene sine på.

 

Men…det går an å ta en kombinert-løsning:

F. eks spise ett stykke på kaféen, og ett hjemme!

(Hvis man har lyst (og råd) til å prøve ut flere sorter på samme dag!)

 

Fråtsinga og bruk- og kast-mentaliteten er til å bli kvalm av!

 

10 kommentarer
    1. Folk har for mye penger i dag tenker jeg, trist å se…………
      Bedre å bestille flere ganger da vel, hvis man har lyst på mer! Ingen av mine unger hadde gjort slik, de er oppdratt til tenke økonomi!

      1. Nei, ingen av mine unger heller. Ingen av oss går ofte på restaurant. Frodithen og jeg møtes gjerne på kafe et par ganger i mnd, men da bruker jeg sjelden mer enn 40-50 kr. Dessuten spiser jeg opp det jeg har kjøpt. 🙂

    2. Ja det der var jo i overkant… jeg prøver å spise opp det jeg kjøper, og det meste er jo godt, så det var vel ikke derfor de lot det være igjen…

      1. Kakene er veldig gode, men mektige. Når det koster så mye, så klarer i alle fall jeg fint å styre meg. Noe annet er det hvis jeg har bakt ei kake her hjemme. Da kan det bli både to og tre store stykker! 😉

      1. Ja, det er utrivelig. Nå har det blitt dyrere å bo i Norge. Både mat, strøm og drivstoff har blitt dyrere. Det er ikke bare de med aller dårligst råd som må lære seg å være mer forsiktige nå. For oss som ikke lider noen stor nød, er det bare å skjerpe seg. Vi har ikke vondt av det, og vi har det like fullt bedre enn folk flest har det mange andre steder i verden.

    3. Litt rart at SÅ mange ved samme bord hadde satt igjen. Var det noe “feil” med maten? Eller måtte de løpe til bussen. Ellers ser det nesten litt unaturlig ut… 😮

      1. Det var bare to plater med henholdvis to og tre kakestykker på hver pluss to puddinger. Dette var et bord for to, så jeg tror fortsatt på teorien med “bortskjæmte dritonger” 😉

    4. Kan være litt inne på det samme som Frodith jeg, men når det er sagt så har jeg lagt merke til at folk har en tendens til å legge igjen mye kaker og mat. Når det gjelder mat, kan man faktisk be om å få mindre porsjoner om man vet at porsjonene er store. Det har jeg gjort flere ganger, for jeg syntes det er så flaut å ikke spise opp alt….

      1. Jeg tror det bare var to personer som hadde sittet der, for kakebitene var fordelt på to plater. Det var også et lite bord med bare to sitteplasser. Om man vet at det er store middagsporsjoner ett sted, kan man be om mindre porsjon slik du nevner. Å kaste mat bør vi prøve å unngå så langt det er mulig. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg