Blåmandag?

 

“Nå er det tid for striskjorta og havrelefsa igjen!”

Det var et uttrykk jeg hørte noen ganger da jeg var barn/ungdom.

Så mye striskjorte og havrelefse blir det vel knapt for folk flest.

I alle fall ikke fordi jula er over.

 

For min del føles det ikke som Blåmandag heller.

Jeg jobbet litt i romjula, og jeg hadde jobbhelg i Nyttårshelga.

I dag har jeg fri, så for meg ble det “mot normalt”,

sammenlignet med de som jobber åtte-til-fire fem dager i uka.

 

Jeg har ingen nyttårsforsetter.

Jeg er jo perfekt som jeg er! 😉

 

Eller…jeg har som mål å fortsette med det jeg begynte med i 2021:

Trene jevnlig og spise variert og sunt i hverdagen.

Jeg er stolt av at jeg ikke har sklidd tilbake til gamle vaner.

Å starte en god vane er gjerne enklere enn å fortsette med den.

Særlig når det er snakk om å trene!

Ganske ofte er det nemlig både tungt, trått og kjedelig.

 

Jeg synes det er godt når jula er over.

Visst koser jeg meg med julepynt, julebelysning, julefilmer og ekstra god mat.

Jeg har ikke ryddet bort min beskjedne pynt ennå. 

Jeg vil ha lyslenkene, stjernene og nissene i noen dager til…

 

Men…jeg synes det er godt å begynne på et nytt år.

Vissheten om at dagene gradvis blir lengre føles god,

sjøl om det bare er snakk om noen få minutter foreløpig.

Jeg synes også det er godt å gå tilbake til hverdagsmaten.

Nå har jeg ikke spist mye søtt i jula, men noe ekstra har det jo blitt.

 

Skrotten min trives mye bedre med fisk, fjærkre og grønnsaker,

enn med tung kjøttmat og kaker.

 

På årets første dag inviterte Frodithen meg med ut på tur.

Jeg skulle jobbe på kvelden,

så jeg har en mistanke om at jeg ikke hadde kommet meg ut

“På egen hånd”.

 

Friskt og fint var det!

Ikke mange mennesker å se heller,

i og med at vi dro av gårde på formiddagen.

 

En god start på det nye året!

 

4 kommentarer
    1. Det uttrykket har jeg vokst opp med også ! Selv om det er hyggelig med jul syns jeg også det er deilig når det er “vanlige”dager igjen.. og vi rydda vekk jula i går vi ! Elsker at dagene blir lysere..nå har det jo vært veldig grått noen dager da.. Så den fine gaven fra Frodith og den koselige cafèen..artig med noen nye steder der det ikke er for dyrt… Godt nytt år <3 Nydelig bilde av deg med flott utstråling <3

    2. Godt nytt år Kari ,ja det er greit å komme tilbake til hverdagen og rutiner,jeg er nok ikke like flink som du med å spise mest sundt,skeier vist litt ut ennå jeg ,men i morgen kan jeg begynne for i dag tømte jeg sjokoladeskåla hi hi

    3. Ikke akkurat blåmandag, men det er en stor overgang fra fri i 10 dager til å jobbe 12 timer idag…! Men – jeg er en tøffing da, så det går, hihi! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg