Billige truser med Bismak

 

Det er ikke alltid så lett å finne gode truser.

Det er liksom ikke så vanlig å prøve sånt…

Derfor må man ta det litt på “auemål”.

 

Nylig fant jeg en type truser i 5-pack til 150 kr.

De var riktig så nuddelige, både i farge og fasong,

så da tok jeg sjansen på å bestille på nett.

 

Henrykt var jeg, da trusene passet helt ypperlig!

Akkurat passe høye i livet, og med en yndig blondekant.

 

Det er viktig å føle seg fin under,

sjøl om de færreste skal se deg i bare trusa.

 

Det var to mørk blå, to beige og ei burgunder truse i pakka.

 

Sjølve trusa er i bomull mens blonden er i polyester.

En grei kombo!

 

På toppen av alt holder trusene seg fint i vask.

Ikke er de nysgjerrige av seg heller.

Det betyr at jeg slipper å kikke meg over skuldra

før jeg tar et “grepa tak bak” når jeg er ute og går i byen.

 

Så var det bismaken…

 

Neida, jeg har aldeles ikke smakt på dem…

Jeg tok bare en titt på merkelappen.

“Made in Cambodia”.

 

Så kan jeg undres:

Hva slags arbeidsforhold har de som sitter og syr disse trusene?

Hvordan er timelønna deres?

 

Når jeg jubler over å ha fått meg fine truser, som attpåtil er rimelige,

så bør jeg tenke over dette!

 

Men…om jeg f. eks hadde betalt 10 kr mer pr truse:

Hvor stor andel av det beløpet

hadde gått til de som sitter “på gølvet” og syr?

 

Antagelig fint lite…?

 

 

8 kommentarer
    1. Ja, litt vrient det der. 😮 Uten handling ingen utnytting. Men heller ingen jobber? Vi må jobbe på si, med å påvirke disse fæle fabrikkene, slik at vi kan kjøpe dyrere truser, hvor de på gølvet for litt mer.. eller noe sånt 😀

    2. Ja vi burde kanskje se hvem som lager de billige varene før vi kjøper dem.
      På den andre siden får jo disse arbeiderne litt lønn i stedet for ingen lønn.
      Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre.

      1. Ja, litt lønn er bedre enn ingen lønn. Om jeg visste at den ekstra tieren pr truse hovedsakelig hadde gått til de som jobber “på gølvet”, så hadde jeg gladelig betalt det! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg