Begrense Bruk & Kast (Oppskrift på fiskegrateng)

 

Jeg har vært ganske bevisst på å bruke opp mat…

…altså unngå matsvinn!

 

Men…

…jeg har helt klart mer å gå på.

 

Jeg har nemlig en tendens til å ha litt for mye i kjøleskapet.

Det kan medføre at jeg mister oversikten.

Så ender det noen ganger med at enkelte matvarer blir dårlige.

 

De siste ukene har jeg stort sett bare handlet en gang i uka.

Det er jo ekstra viktig å la være å springe så ofte i matbutikken “i disse tider”…

Hvis nesten alle går og “småhandler” litt hver dag, blir det nødvendigvis flere i butikken.

Noe som igjen fører til at det blir vanskeligere å følge reglene om å holde avstand.

 

Nå er det ei uke siden sist jeg handlet, så i morgen blir det nok en tur til kolonialen.

 

I dag gikk jeg gjennom kjøleskapet for å få brukt opp rester. 

Blant annet hadde jeg ca 5 dl mjølk som hadde gått over “Best før” – datoen.

 

Resultatet av reste-prosjektet, ble en stor porsjon fiskegrateng.

Det eneste jeg manglet var strøkavring på toppen.

(Det blir så god skorpe når man bruker det!)

 

Knust havre-knekkebrød ble derfor løsningen:

Kjevle, bakepapir og knekkebrød – et sunnere alternativ til vanlig strøkavring!

 

Litt moro skal man også ha:

 

Det ble nesten hjerteform på smulene underveis…

…så da bare danderte jeg litt ekstra før jeg tok dette bildet!

 

 

Dette er nok til seks middagsporsjoner for meg.

Jeg deler opp gratengen og fryser ned. 

Med litt revet gulrot og potet + smeltet smør, blir dette veldig god, ganske sunn og billig middag!

 

Jeg har delt oppskrifta før, men gjør det gjerne igjen:

 

Fiskegrateng

 

500-600 gram fisk

(Sei eller torsk – gjerne de billige frossenblokkene hvis du ikke har fiskerester)

1 purre

100 g meierismør

100 g siktet spelt eller hvete

5 dl helmjølk

5 egg

1 1/2 ts salt (1 ts fordelt over fiskestykkene 1/2 ts i toppingen)

kvernet pepper

litt revet muskat

strøkavring på toppen

 

Skru ovnen på 180 grader. 

Smør en ildfast form (min måler ca 20cm x30 cm).

Del fisken i biter, og legg dem i bunnen av forma.

Strø over litt salt og pepper.

Del purren i skiver og fordel den over fisken.

 

Smelt smør i en kjele. Tilsett mjølet. 

Varm mjølk i en annen kjele.

Tilsett mjølka litt etter litt, og rør så det ikke blir klumper.

(Dette blir “fløyelsgrøt”)

Tilsett salt, pepper og muskat.

Ta kjelen av plata.

 

Skill eggene. Tilsett plommene i grøten.

Visp eggehvitene stive.

“Skjær” dem inn i grøten i to omganger. (En fast slikkepott er fin til dette bruket.)

Fordel blandinga over fisken.

Ha strøkavringen på toppen.

Stek gratengen (på nest nederste rille i stekeovnen) i ca 45 minutter. 

Den skal “sprekke” litt på toppen.

 

Det er bedre å steke den litt for lenge…

…enn å ta den ut for tidlig!  

 

 

8 kommentarer
    1. Hjemmelaget fiskegrateng er skikkelig godt og denne så innbydende ut 🙂 Også det fine hjertet da.. Hadde litt ekstra i kjøleskapet etter påske her også..Så jeg lagde “pytt i panne” ved siden av to koteletter som også var handla inn før påske.. Jeg handler litt annenhver dag sån til vanlig..litt sjeldnere nå om dagen.. Fin uke videre til deg <3

    2. Fiskegrateng er kjempegodt, men jeg er ikke så flink at jeg orker å lage det fra bunnen av, selv om det er den aller beste 🙂
      Her i huset har det vært en utfordring å handle inn stort, sånn at butikkrunden ikke behøves så ofte, for jeg sliter med å planlegge så langt frem. Men jeg har fått det til på et vis, og er ganske stolt av det 🙂
      Fint hjerte ♥

    3. Mmmm fiskegrateng er så godt 😀 Jeg liker strøkavring på – men er også glad i ost på toppen 😀

      Ønsker deg gode dager, kari <3 klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg