Bare ord?

 

På bildet under er jeg 19 år.

Det var siste året på videregående.

Ut fra omgivelsene å dømme, tror jeg dette bildet er tatt i april,

altså før russefeiringa begynte.

Det eneste som vitner om at jeg er russ in spe, 

er den bittelille russelua som er festet på anorakken.

 

For min del ble det aldri særlig mye feiring.

 

Jeg deltok i russetoget på 17.mai.

Ellers ble det noen få “jentefester”.

Det vil si:

Fire-fem ganske “skikkelige” jenter,

som møttes på en hybel og delte noen vinflasker.

Vi drakk akkurat så mye at vi ble sånn passe fnisete og fjollete…

…men for min del stoppet det alltid med det.

 

Jeg var nok litt over gjennomsnittet “ordentlig”.

 

Hvordan hadde 19-årige Kari reagert

dersom noen av gutta i russekullet hadde

sunget:

“Bounce opp og ned, jævla hore, sett deg ned på kne,

før jeg slår deg ned, jeg vil se deg miste det helt, miste det helt.”

(Utdrag fra den mye omtalte russelåta i Alta.)

 

Jeg er temmelig sikker på at Kari hadde blitt sjokkert.

Kanskje hadde hun dristet seg til å åpne nebbet.

Ikke for å synge med, men for å protestere:

“Dætta syns je er en skikk’li’ mott’bydli’ sangtekst!”

 

Antagelig hadde det ikke hjulpet stort.

Sannsynligvis hadde jeg bare blitt ledd av!

Men: Jeg hadde i alle fall fått markert hva jeg mente!

 

Jeg kunne av og til protestere,

når jeg følte at gutter oppførte seg ekkelt.

På ungdomsskolen resulterte det 

i real snøbasing bak skolen etter skoletid et par ganger.

 

Tre-fire gutter gikk sammen om å ta meg,

så de var virkelig noen skikkelig, modige barskinger…

 

Jeg var ikke direkte populær hos gutta uansett.

Derfor hadde jeg ikke så mye å tape

på gi blaffen i å gjøre noe forsøk på å være kul og søt.

 

Faren til en av russegutta i Alta

mente at dette med russelåta var nokså uskyldig:

“Artister har til alle tider sunget om sex og narkotika”.

 

Er det ok å publisere/synge denne typen tekster

fordi kjente artister, (som f. eks Rod Stewart) har gjort noe lignende?

 

Jeg synes ikke det.

Ikke på noen måte!

 

Nei, det er ikke bare ord…

Det er ikke bare “uskyldig” moro…

Det sier noe om holdningene til de som gjør det.

 

At man er russ betyr ikke at man kan tillate seg hva som helst…

 

Du er en misforstått “kul” forelder

dersom du forsvarer og bagatelliserer slikt!

 

Om jeg hadde fått vite at sønnene mine hadde  

vært med på å bestille en slik type sangtekst til russefeiringa si,

hadde jeg blitt fryktelig sint og lei meg!

 

Jeg hadde definitivt ikke forsvart det…

…på noen som helst måte…

 

 

5 kommentarer
    1. Nå ble jeg skikkelig sjokkert her. Dette har jeg ikke hørt om. Fy fader noe så vemmelig, jeg skjemmes som nordlending. Jeg husker min yngste sønn skulle delta med gruppa si på Rock mot rus på Andenes for mange år siden. Jeg husker ikke sangteksten på en av låtene, men det var så grusomt, at gamlingen satt ei natt før og skrev om hele teksten. Og det var den som ble brukt i konkurransen.

    2. I dagens samfunn er ikke dette uskyldig i det hele tatt. I vår ungdomstid tror jeg ikke tekstene hadde kommet frem i det hele tatt….
      Nedverdigende for kvinnen er det… sexfiksert og lite smigrende…. men dette synes ungdommen er fett og rått og kult og what ever… Jeg synes det er motbydelig rett og slett. Teksten sier jo sitt…. Hvorfor må teksten være slik?

      Lag deg en fin mandag gode du <3 klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg