Alene=Ensom?

 

For meg er det sjelden slik…

Jeg kan faktisk føle meg mer ensom blant mange…

…enn når jeg er alene…

 

Det er mye snakk om ensomhet i forbindelse med julefeiring.

Om man sliter med helsa, og har det vanskelig, så er det sjølsagt ekstra tungt å sitte alene.

 

Jeg har feiret julekveld og nyttårskveld alene flere ganger.

Den første gangen jeg feiret Nyttår alene, ligger mange år tilbake i tid.

Akkurat den gangen syntes jeg det var vanskelig.

Jeg hadde det tøft på flere måter, og kontrasten til tidligere feiringer ble enorm.

 

I fjor feiret jeg både julekveld og nyttårskveld alene.

Nyttårskvelden i fjor snakket jeg i telefonen med en som også satt alene, og så holdt vi hverandre litt med selskap på det viset. For meg hadde det uansett ikke vært noen krise om jeg ikke hadde hatt noen å snakke med.

 

 

Både i fjor og i år har jeg deltatt i familieselskap her i Oslo både rett før jul og nå i romjula.

Jeg skal tilbringe et par dager i Østerdalen sammen med familie nå i romjula. Jeg er også invitert i juleselskap der.

At jeg antagelig drar tilbake til Oslo og feirer nyttår alene her, er mitt valg.

Jeg ikke.

 

Forresten inneholder nyttårsfester ofte to ting som jeg ikke er så glad i:

Fyll og fyrverkeri!

 

For et par år siden dro jeg på et offentlig “Singlefest” – arrangement på nyttårsaften.

Det frister ikke til gjentagelse…

…men det kunne jeg jo ikke ha visst dersom jeg ikke hadde prøvd det en gang…

 

Ellers er jo julekvelder og nyttårskvelder bare dager i året det også.

Det er forventningene vi har rundt julehøytiden som kanskje er den største bøygen når det kommer til det å føle seg ensom.

 

Jeg mener ikke å bagatellisere den ensomhetsfølelsen mange sitter med.

Men…

…følelsen av ensomhet kommer jo innenfra

 

For min del ville jeg nok ha følt det nokså beklemmende om jeg skulle komme som “utenforstående” og invadere andres julekvelds-feiring. 

Dessuten synes jeg det følger en frihet med det å være alene. Min alene-feiring går ikke på bekostning av noen. Det er nemlig ingen andre som sitter alene fordi jeg noen ganger har tatt valget om julekvelder og nyttårskvelder i eget selskap.

Et par julekvelder har jeg vært på jobb. Det har vært helt ok. Dessuten er det jo veldig godt betalt når man jobber på røde dager!

 

Nylig leste jeg at en “Facebook-venn” hadde vært med som frivillig under et arrangement på julekvelden.

Jeg kan godt tenke meg å være med på å arrangere julekveld for mennesker som av ulike årsaker faller utenfor fellesskapet. (Da mener jeg altså som frivillig.)

Kanskje jeg gjør det til neste år?

Nå har jeg jo et helt år på meg til å finne ut av det!

 

 

2 kommentarer
    1. Føler meg sjelden ensom i jula tror jeg- selv om jeg er mye alene i år også julafta. Ikke så veldig glad i raketter selv. Fint å se på, men ikke så mye mer hehe

    2. Ensom og alene er jo to forskjellige ting! Man må gjøre det man føler for…… jeg har ei venninne som jobba frivillig mange julaftener ho ikke hadde ungene….. det var perfekt for ho! Så har jeg andre som har valgt å feire alene, og de liker det godt! Uansett – mange gode klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg