“Ååååå, du din…din…!”

 

Teater skal engasjere, på ett eller annet vis.

Fantasi og følelser skal settes i sving.

Jeg kan bli rørt, le så jeg hikster,

eller til og med bli…

 

…fly forbannet!

 

Forestillingen “Elden” berørte meg veldig,

og fikk fram hele følelsesspekteret hos meg.

Dette er noe av det fineste og mektigste jeg har sett av musikkteater.

 

Slegghaugene på Røros danner ei helt spesiell ramme rundt det hele!

Dette bildet tok jeg under applausen.

(Det var ikke lov å fotografere under selve forestillinga, og jeg kunne ikke bruke blitz.)

 

Denne fyren ble jeg skikkelig sinna på!

“General Armfeldt”.(Som du ser, er bildet hentet fra en brosjyre).

 

I teaterstykket fremstilles Armfeldt som en, lite sympatisk fyr,

Rett og slett en dårlig leder, som lar soldatene ta støyten.

 

Jeg hadde mest lyst til å rope: “Din drittsekk” der jeg satt,

men nøyde meg med å bite sammen tennene

til kjeven nærmest knøt seg!

 

Det var vel like greit…

En bør vel helst unngå å bli vist bort

fra ei forestilling en har gledet seg lenge til å se?

 

 

På dette bokomslaget ser du et maleri av Carl Gustav Armfeldt.

(Kunstnerens navn er David von Krafft).

 

På baksida av bokomslaget får du et innblikk i historien

som er bakgrunnen for musikkteateret “Elden”.

 

I musikkteateret kommer vi nærmere inn på enkeltpersoner.

Kjærestepar som må ta farvel

i visshet om at det er høyst usikkert om de noen gang vil møtes igjen.

Unge menn som blir drept i kamp, eller bukker under av sjukdom og matmangel.

Alt dette på grunn av grådige ledere som vil opprettholde makt og posisjon.

 

Historien (og teaterstykket) forteller også noe

om hvor uendelig sårbare vi er overfor naturkreftene.

 

Enkelte har sett “Elden” mange ganger.

Musikkteateret har gjennomgått mange endringer/justeringer

i løpet av de årene det har blitt satt opp.

 

I følge en av de som var der i går,

er årets oppsetning den beste som har blitt laget!

 

3 kommentarer
    1. Det er jammen mange år siden sist jeg var på noe slags teater. Men det er jo noe helt annet enn å gå på kino. Mye mer nært og ekte. Dette så veldig kjekt ut 🙂
      Og et sånt lite fototips: Du tok bildet i pausen, og det var ikke lov å bruke blits. Hadde du brukt blits, ville bildet blitt helt mislykket, for blitsen er ikke kraftig nok til å lyse opp på så lang avstand. Det ville lyst opp helt andre ting som var nærmere, og selve motivet du ville ha bilde av, ville blitt for mørkt. Så det å ikke bruke blits på sånne tilstelninger, er det mest vellykkede av alle. Og kameraer nå til dags er så gode at det ofte blir ganske vellykket sånn generelt sett. Jeg bruker nesten aldri blits lenger.
      Ja, det var en liten avsporing. Men ellers ser det kjekt ut, kunne gjerne gått på det stykket jeg også om muligheten hadde vært der 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg