Å utforske nye omgivelser.

 

Jeg har jo flyttet fra Vest til Øst…

…her i Oslo.

Nå har jeg kommet godt i orden i leiligheten, og det er tid for å utforske omgivelsene.

 

Det er et stort og koselig hageanlegg utenfor her!

 

Portneren (samme som vaktmester) og kona hans har hovedansvaret for det.

Så er det dugnad i blant. Jeg regner med at det blir en rake-dugnad i løpet av høsten.

Da lager kona til portneren en stor porsjon vaffelrøre…

…og så blir det litt sosialt også!

 

Nylig var det sensommerfest i det overbygde uterommet her. Vi grillet og koste oss. 

Jeg synes det er en ok måte å bli kjent med naboer på.

Nå er jeg litt forsiktig med å involvere meg så tett med folk som bor vegg i vegg.

Det er imidlertid koselig å være “på hils”.

Dessuten kanskje veksle noen ord når jeg treffer på noen ute her.

 

Godt naboskap betyr ikke nødvendigvis å omgåes så mye.

Det er likevel viktig å bidra til å holde en god tone. og ta sin del av ansvar for fellesskapet.

 

Stor sandkasse for de minste…

 

Det er mange småbarnsfamilier her. Det er koselig med småtassene som leker utenfor.

 

Jeg har ikke opplevd at noen av ungene har vært “frampå og frekke” på noe vis.

De sykler og holder på med ballspill. 

Småjentene har dukkevogner og er ute og triller…

Det er nærmest en slags “miniatyrverden” av et samfunn. Nesten litt følelse av 50- og 60-tall!

 

Jeg tror det er godt å vokse opp her. De som får flere enn to barn, velger ofte å flytte herfra.

(Fikk jeg vite under sommerfesten!)

Leilighetene er hovedsakelig på rundt 70 kvadrat, så mange ønsker seg mer plass når familien blir såpass stor.

 

Jeg har jo 70 kvadrat helt for meg sjøl!

Nå føler jeg nesten at jeg “drukner” i plass, sammenlignet med der jeg bodde på “Vestkanten”.

(Der var det rundt 40 kvadrat bo-areal.)

 

I dag gikk jeg meg en liten tur i nærområdet.

Det er flere parker og grøntområder like i nærheten. Samtidig er det kort vei til både buss og trikk.

Det er også kort vei til flere kolonialforretninger.

 

Dessuten har jeg sett at det er en del kulturtilbud like i nærheten!

Heldig har jeg vært!

 

Sjøl da jeg bodde på vestkanten, så var det denne delen av byen jeg gjerne dro til, og gikk på tur i. Å gå langs Akerselva en fin sommerdag, det er koselig!

Frodithen bor jo også på denne siden av byen, så nå er det bare ca ett kvarters gangavstand mellom oss.

 

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Dette høres så trivelig ut! Du er nok heldig med leilighet. Jeg er enig med deg i det med å sosialisere seg. Bare komme “passe nær” naboer, så det ikke blir “renning på døra 😉 Kos deg videre! Og snart er det modne epler som du sikkert kan få smake, ser det ut til….

    2. Der ser det ut til å bli koselig å bo. Ikke blande seg for tett, og mye med naboene…det er lurt. Jeg ble fullstendig nedrent av mine naboer så fort jeg stakk med å ut av døra. Det ble for mye for meg det der altså. Ellers trivdes jeg jo SÅ godt midt i Vikersund sentrum😊 Keg lengter litt tilbake dit.

      1. De er jo hyggelig at folk tar kontakt i stedet for å skygge unna når en viser seg utenfor døra. Samtidig er det ikke alltid en har lyst til å stoppe opp og snakke. Jeg trives best med å være “på hils”, uten at det skal være sånn at det forventes noe mer hver gang en møter på en nabo.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg