Å overfalle hverandre med overbevisninger

 

Jeg kan være temmelig bastant.

Har jeg først virkelig satt meg noe i hodet, er det ikke lett å få snudd meg!

 

Mer enn en gang har jeg brukt masse krefter på

å overbevise andre om at jeg har rett!

Om jeg har følt at jeg har “tapt” en meningsutveksling,

har jeg noen ganger ikke klart å legge diskusjonen bak meg.

 

I hodet mitt har det kvernet og kokt…

Jeg har lett etter nye argumenter for å underbygge mine egne påstander…

…med det som mål å få den andre idioten til å forstå at h*n er helt på jordet…

 

Med åra har jeg kanskje blitt litt mindre bastant…

 

Jeg kaster meg svært sjelden inn i diskusjoner

i kommentarfeltene på sosiale medier.

Om jeg skriver en kommentar,

trekker jeg meg unna dersom jeg ser at det er i ferd med

å utvikle seg til “full krig” og stygge, usaklige personangrep.

 

Det kommer ikke noe godt ut av slike diskusjoner…

Det er bortkastet energi…

 

Av og til faller jeg fortsatt for fristelsen til å diskutere…

…argumentere…

…og kverulere…

…når jeg møter noen som kommer med påstander jeg er sterkt uenig i.

 

Men…det skjer sjeldnere enn tidligere…

I de aller fleste tilfellene handler det nemlig mest

om å overfalle hverandre med overbevisninger…

 

 

 

 

 

 

15 kommentarer
    1. Jeg orker ikke å diskutere med SKRÅSIKRE folk, for de er jo ikke interessert i å høre på andres stemmer uansett. Jeg kan nok ha LYST til å gjøre det, men orker ikke 😀

      1. Jeg synes det er bra at vi ikke er like i alle sammenhenger. 😉 Jeg opplever deg som en lett og behagelig bris…I mange sammenhenger er det bedre å trekke seg unna enn å starte en diskusjon. Samtidig er det også viktig å stå opp for seg sjøl dersom en opplever å bli aldeles overkjørt gang etter gang. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på uenighet, men kanskje mer på det å la seg utnytte/bli trukket veksler på.

    2. Jeg er så enig, og veldig fin og rolig forklaring i videoen din 🙂 Jeg tror nok det også er litt visdom i å trekke seg unna disse diskusjonene når man vet at det er ufruktbart. Jeg er også slik at jeg står sterkt på mine overbevisninger, men med alderen har jeg lært meg at andre er likedan med sin overbevisning, så da kan vi heller være enige om å være uenige 😉

    3. Jepp…
      Jeg liker å ha rett…. og kan lukke ørene for annet når jeg er skråsikker… men, det er litt slik at jeg har lært meg å lytte til andre også. Så er jeg ikke så skråsikker lenger 😀 Det er morsomt å diskutere emner om alle kan si sin mening uten at krangling blir utfall 🙂

    4. Som deg har jeg tatt vaksina..men var usikker da jeg tok den, og drøya ei stund.. Er fortsatt usikker på om det var det beste, men valgte det ..og har respekt for hva folk velger ut i fra deres ståsted.. Du snakker så fint og tydelig på video..tommel opp ! Fin ny uke til deg <3

    5. Takk for hyggelig tilbakemelding på videoen.💜Vi kan ikke vite noe om eventuelle langtidsbivirkninger av vaksina, men vi kan få alvorlige ettervirkninger av sjukdommen også. Her hadde vi valget mellom to onder, og jeg valgte det “ondet” jeg trodde var det minste. Livet kommer uansett ikke med garantier, og små og store valg må tas hele tida.😊

    6. Kjenner meg litt igjen her altså… Jeg kastet meg inn i diskusjoner, og mitt tilfelle så hadde jeg veldig vanskelig for å innrømme at jeg faktisk hadde feil. Ble så god på argumentere at det jeg mente var rett, at de jeg diskuterte med trodde på det. Heldigvis har jeg lagt mye av det bak meg, og påstår ikke at jeg vet noe før jeg er sikker på det.

      1. Vi lærer jo så lenge vi lever, hvis vi er villige til å ta lærdom av det vi erfarer. Det er veldig mye det ikke går an å være sikker på, rett og slett fordi “fasiten” avhenger av trosoppfatninger og overbevisninger.

    7. Jeg kjenner meg ganske mye igjen i dette. Det har blitt så altfor lett å slenge ut kommentarer på det aller meste, og dermed ikke mindre skremmende og farlig. Da er det kanskje litt honnør til oss engasjerte at vi klarer å styre oss. Synes nå jeg. 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg