“Å, nei! Nå lyt je nyse!”

 

Jeg nyser sjelden bare en gang når jeg først må nyse.

 

Det er nesten alltid slik at det kommer minst ett nys til…

…ganske tett etter det første.

 

I verste fall…

…kommer det enda ett!!

 

Normalt er jo ikke det noen stor katastrofe.

Så fremt jeg ikke er alene hjemme, eller befinner meg langt unna andre, så nyser jeg i albuen.

Det gjorde jeg før koronaen kom også.

I alle fall hvis nyset ikke kommer alt for brått på meg!

 

 

Nå får jeg nesten katastrofefølelse om jeg kjenner at jeg må nyse når jeg er i

kolonial-butikken.

(Jeg går knapt nok inn i noen andre butikker for tida.) 

 

Når jeg har hatt på meg på munnbindet ei stund…

…og det begynner å bli å passe klamt og doggete…

…så har det lett for å begynne å krisle i halsen eller nesa…

 

…eller begge steder!

 

Da blir jeg skikkelig stresset!

Noe som igjen resulterer i hetetokter.

Det gjør jo ikke saken noe bedre.

 

Om du nyser…

…og attpåtil er rød i toppen…

 

…og i tillegg ser svett ut…

da får du mange stygge blikk, da!!

 

Er jeg så uheldig å hoste eller nyse, beveger jeg meg så raskt jeg kan til et annet sted i butikken.

Forhåpentligvis rekker jeg å komme meg et stykke unna det første “åstedet”, før det neste nyset er et faktum.

 

Noen er veldig flinke til å holde igjen nys…

Jeg er dårlig til det

 

Det jeg er ganske flink til (når jeg skjønner at det ikke er noen vei utenom)

…er å nyse med relativt lite lyd

 

Det høres unektelig bedre ut med et lite “Tscht”

…enn med et voldsomt:

“Aaaaaaaatschoooo”!

Særlig nå “i disse tider”…

 

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli (bort i mot) like redd for å bli tatt på fersken i å nyse /hoste …

…som i å prompe ute blant folk…

 

Men…nå er det nesten slik…

 

Jeg har rett og slett utviklet…

 

…nyse-skam!

 

 

 

3 kommentarer
    1. Har nyse-skam og nyse-redsel sjøl, jeg…. samme med hosting og harking…… vi har to stykk korona-besserwissere på jobb….. så nå har jeg nærmest slutta å si no. De går demonstrativt utenom, de vasker hender i 5 minutter av gangen, de sitter med døra til kontoret lukket….. men jeg hører de hoster…. i hemmelighet…… er så lei av å være engstelig for skammen….😭😇🙈

    2. Jeg lo høyt her for meg selv, ja like redd for å nyse som og prompe 😀 Om ikke reddere nesten… 😀 Men jeg klyper meg på nesa, da slutter det. Men man skal jo ikke klype over nesa heller, med munnbind på. Helst ikke ta på… Hm…

    3. Nei du allmektige.. det er jo akkurat sånn det er. Og selv her i vårt lune rede, innenfor husets fire vegger – så kan en sånn nysetirade skape en smule diskusjon. Det er nesten sånn at man kunne ønske at man klarte å presse ut nysen andre veien – med betydelig mindre konsekvenser… tror jeg 😀 Ha en flott og forhåpentligvis nysefri adventshelg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg