Å faste…det er fali det, ve’??

 

Jeg har aldri fastet frivillig.

De eneste gangene har vært

når jeg har hatt så kraftig omgangssjuke

at jeg knapt nok har klart å beholde noen skarve slurker med vann.

 

Det har heldigvis ikke skjedd ofte!

 

De to siste dagene har jeg imidlertid vært med på en felles-faste.

Det er en gjeng damer som deltar i et konsept

som handler om kosthold og trening.

 

Jeg betalte et par hundrelapper for å være med i fire uker.

Da får jeg masse tips, oppskrifter og treningsprogram.

Det har absolutt vært verdt pengene.

Jeg har kost meg med maten,

og har så smått begynt på noen av øvelsene

i mitt tilpassede treningsprogram.

 

Det med faste-utfordringa syntes jeg hørtes nokså skummelt ut.

48 timer uten mat er lenge!

I alle fall for ei som er vant til å ha jevn tilgang på fast føde.

 

Her, som ellers i livet, handler det om å ta ansvar for seg sjøl.

Blir noe for tøft, må en bare tillate seg å kaste inn håndkleet,

så det ikke går på helsa løs.

 

Opplegget jeg har gått på de siste ukene,

har nok forberedt kroppen på dette.

Stort sett har jeg ikke spist etter klokka 20 om kvelden.

I tillegg har jeg som regel drøyd første måltid på dagen

til cirka klokka 12.

Tanken bak dette, er at kroppen skal få

en litt lengre pause fra å fordøye mat! 

Enkelt sagt: Det blir en form for rens og restitusjon.

 

Jeg har vært en person som alltid har følt behov for å spise ofte.

Det vil si:

Tre timer mellom hvert måltid, og gjerne fire måltider i døgnet.

 

Innimellom har det også blitt en del småspising…;)

 

Det gikk bare noen få dager før jeg hadde vennet meg til

å spise maks tre, næringsrike måltider om dagen.

Det er grenser for hva man rekker å spise mellom klokka12 og 20. 

I alle fall hvis man ikke “lever for å spise”.

 

Det første døgnet av 48 timers-opplegget gikk overraskende smertefritt.

Jeg gikk til og med tur.

I tillegg trente jeg yoga og styrke her hjemme.

 

Etter 46 timer, kastet jeg inn håndkleet.

Jeg kunne ha klart 48 timer,

men jeg kjente at det begynte å røyne på.

Energien var nokså laber til slutt.

Jeg satt nesten bare i sofaen og leste etter at det hadde gått 40 timer.

 

46 timer med vann, Himalayasalt, presset sitron, urtete og litt kaffe…

…det var visst nok for skrotten min.

Dessuten ville jeg ikke begynne å spise fast føde igjen rett før leggetid.

 

Jeg var fysen på spekeflesk og eggerøre!

 

 

Til “dessert” ble det knekkebrød med økologisk peanøttsmør

+ ei stor spiseskje med peanøttsmør!

 

Neida, jeg skal ikke begynne å spise peanøttsmør

i store mengder igjen!

 

 

Det er moro å ha prøvd faste over såpass mange timer!

 

Jeg har lyst til å ta en sånn faste igjen.

Da skal jeg starte midt på dagen,

slik at det bare blir en hel dag uten mat.

24 eller 36 timer er også fint

dersom man synes to døgn blir i lengste laget. 

 

Hva som er “sannhet” når det gjelder kosthold endres stadig.

Nyere forskning taler for at faste kan være sunt for de fleste.

(Det passer ikke for alle).

 

Nye studier tyder også på

at korn ikke er så sunt som “ekspertene” har villet ha det til.

 

Vi er imidlertid oppfostret med sannheter som:

“Brød er sunt”. “Frokosten er det viktigste måltidet.”

Det tar tid å snu på slike overbevisninger.

Derfor blir de som hevder det motsatte,

gjerne stemplet som litt småskrullete.

 

Jeg har lest noen artikler om dette temaet mens jeg har fastet:

 

Professor: Mettet fett er ikke farlig

(Det er sukker og raske karbohydrater som er verstingene!)

 

Dropp frokosten med god samvittighet

 

Delfaste eller periodisk faste (Lege Stig Bruset)

 

4 kommentarer
    1. Ja dette med mat og rutiner…..
      Å faste er sikkert bra av og til… men for meg er frukosten det viktigste måltidet, for om ikke, da fungerer jeg ikke… blir sliten og svimmel og fungerer ikke når jeg er på jobb…. Ellers kan jeg klare meg uten mat i mange timer… men jeg har troen på hyppige måltider som setter forbrenningen i gang 🙂 Det finnes så mange forslag der ute – 🙂 Bra når man finner noe man liker, og prøver det 🙂 Du er flink!

    2. Jeg har fått snudd opp ned på noen overbevisninger i det siste. Jeg har alltid strevd med at jeg har fått hodepine, og blitt uvel og svimmel om jeg har gått litt lenger enn vanlig uten mat. (Mer enn tre timer når jeg har vært våken.) Så har jeg funnet ut at det ikke blir slik når jeg unngår mat som gir store blodsukkersvingninger. Om du skulle prøve “periodisk faste”, så hadde det kanskje passet bedre for deg å hoppe over kveldsmat, og å la være å spise etter kl 17. Da får du samme effekt som om du drøyer frokosten. Det spiller ingen rolle i hvilken ende du “utvider natta”. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg