Både “Hjemmebesøk” og “Bortebesøk”…på en og samme dag…

 

 

Jeg hadde ingen planer for søndagen…

…fram til i går.

 

Da tikket det inn en melding på tlf.

Det var fra kusine (og gode barndomsvenninne)!

“Passer det at vi kommer innom i morgen?”

 

Visst gjorde det vel det!!

 

Da var det bare å finne fram GulrotMuffinsPosemiksPakka fra helsekosten…

…og sette seg i sving med bakst!

 

“Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme på besøk til deg i OSLO, Kari!

Jeg har jo nesten følt at jeg har måttet overbevise deg om at det faktisk kan være NOE positivt ved å bo i byen!”

 

Det stemmer!

Jeg har nemlig vært av dem som alltid har sagt: 


“Je kan tåle en dag hell to i Oslo…

…men så er det jammen gøtt å komma seg der i frå att!”

 

Det er lov å skifte mening…

…mener jeg!

Det kan faktisk være sunt i blant!

 

For øyeblikket kan jeg ikke en gang tenke meg å flytte tilbake til bygda…

Det hadde jo vært synd om jeg hadde vært inne på den tanken etter bare knappe tre måneder i Tigerstaden!

 

Noen barndomsminner fra 60-tallet:

Her er vi ! To stk krølltopp! Det er sommeren 1964. Blubba til høyre er meg!

 

Dette var på hytta til tante (mors søster) og onkel. 

“Unniverset” het den.

Den lå ved innsjøen Øyeren i Enebakk. Hytta var oppkalt etter storesøstra til søskenbarnet!

 

Denne plassen var virkelig et lite Un(n)ivers.

Jeg har mange fine minner derfra…

Bading…

Fisketurer…

…og å spise nykokt kreps på verandaen om kvelden!

 

Søskenbarnet, som er drøyt ett år eldre enn meg, gikk tidlig inn i en slags “omsorgsrolle” overfor Karidansen.

Det ser du tydelig på det øverste bildet. Her var hun to og ett halvt, mens jeg var knapt ett og et halvt. Hun fikk gå fritt, mens jeg foreløpig ikke hadde bedre vett enn at jeg måtte være i lekegrind. Hun holdt seg trofast ved siden av, slik at “fangen” hadde selskap!

 

Jeg beundret henne som var så stor og flink, og gjorde sånn som hun gjorde!

Det varte til vi ble ganske store! Hun lå liksom litt foran i løypa hele tida!

Blant annet tvang jeg meg til å begynne å drikke kaffe da jeg var 14,(og hun var 15) for jeg ville ikke være dårligere enn henne!

 

En gang jeg var på besøk i Oslo. skulle søskenbarnet og jeg en tur ut og rusle i byen.

(Da var vi tidlig i tenårene begge to).

“Nå må du passe godt på Kari!” sa tante før vi gikk!

Ingen fare…søskenbarnet passet på!

 

I dag klarer jeg meg forbausende bra på egenhånd i “storbyen”…

…men det var veldig trivelig å få besøk i dag!

 

 

Innflytningsgave fra søskenbarnet og mannen!

 

 

Da gjestene hadde dratt, oppdaget jeg at det hadde kommet melding fra Frodithen.

Så…da besøkte jeg henne for første gang!

(Vi pleier som regel å møtes “Ute” et sted)

 

De herlige tegningene på veggen er signert “Lady August” som også er blogger

(Og venninne av Frodith)

 

“Feen” på bordet er helt nydelig, ikke sant?

 

 

 

Denne narren henger på baderomsdøra hos Frodith!

 

Vi tok oss en liten tur til julemarked på “Blå”.

Her var det litt andre priser enn der jeg var i går…

(…og ikke fullt så “kreative skilt”, men kreativt på mange andre vis!!)

 

Så…

…jeg kjøpte meg ei lita “kattenål”!

 

Her ser du flere nåler…

 

 

Til slutt stakk vi innom Mathallen på Vulkan.

Har du sett så fin kål?

 

Nå er det kveld, og jeg har pakket kofferten…

I morgen skal jeg ut og fly!

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Du store min 😀 Det var ikke småtterier på en dag 😀 Det må jeg si 🙂 Imponert så det holder 😀 ,, så ble man jo en smule spent på hva du har på gang nå 😀 Masse lykke til.. og ,, ps… gratulerer med kalendergave fra Frodith 😀

    2. Javisst er det lov å endre mening 🙂
      Jeg sier selv at jeg ikke orker å flytte fra byen til landet. Landet ville sikkert vært roligere, men da er det akk så langt til de tilbudene jeg sårt trenger, både av glede og nytte. Så ville det bli mer stress for å få gjort alt. Så byen er riktig for meg akkurat nå. Kjæresten min bor på landet, og han liker seg der. Så da får jeg jo litt av alt. Men må innrømme at jeg ikke besøker ham så ofte. Det krever litt mye krefter, som jeg ikke har på den tiden av døgnet.
      Kos deg i byen, både din, og min 😉

    3. Eva: Takk! Jeg ser godt den biten med nærhet til ulike tilbud. Det er deilig å slippe å ha bil, synes jeg. Det jeg sparere ved å kutte ut bilen, oppveier mye av de ekstra kostnadene jeg har ved å leie leilighet i Oslo. Koselig å besøke kjæresten “På landet”. Han synes sikkert det er stas å komme inn til byen og besøke deg også! 😀

    4. Så koselig med besøk da. Ja, søskenbarn er fint. Jeg har noen som har passet på meg også dag jeg var liten. Gratulerer med gevinst hos Frodith og god flytur!

    5. Ja sånn er det i storbyen….ikke langt fra det ene til det andre…Så koselig med litt barndomsminner..og besøk hos frodith…OG tur i byen…Høres ut som en flott dag!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg