“Aktiv forberedelsestid”: “Snakk med folk!”

 

Jeg tar meg av og til en tur på drop – in på Agapeinstituttet.

Nå som jeg bor i Oslo, er det jo blitt mye enklere å komme seg dit!

 

Denne uka var den siste skoleuka på Agapeinstituttet før jul.

I februar begynner vårsemesteret.

 

Temaet denne uka var:

 “Aktiv forberedelsestid”!

Det var jo midt i blinken for meg, slik situasjonen min er nå.

 

På ett vis føler jeg at jeg lar humla suse litt…

…men egentlig så gjør jeg ikke det heller!

For jeg pusler med mitt…og rusler fremover…

 

Dette året har vært et år i Forandringens Tegn:

I april begynte jeg å sysle med tanken om å flytte til Oslo.

I mai bestemte jeg meg helt sikkert.

 

“Ferien” min i sommer var fire turer til Oslo…

Alle gangene overnattet jeg et par netter på hotell.

Hensikten med turene var å finne et egnet sted å bo…

 

Jeg var ferdig med oppsigelsestida mi på jobben den 1. september.

Knappe to uker senere flyttet jeg…

 

Nå trenger jeg visst å suse litt…

Ta små skritt i den retningen jeg vil…

 

Jeg kan ane en del “konturer”, sjøl om det ikke har kommet noe helt konkret ut av det ennå…

Jeg er rett og slett i en “Aktiv Forberedelsestid”.

 

Noen ganger er det tid for store omveltninger…

…sånn som det å bryte opp og flytte!

Så må en kanskje tillate seg å flyte med ei stund, for å fordøye alt sammen.

 

Hastverk er lastverk, og ting skjer når de skal!

Man må bare gjøre det man kan for å forberede seg…

….til tida er inne…

… slik at man er så klar som mulig når det virkelig gjelder!

 

Vi gjorde en øvelse i går…

…der vi skulle lete etter “tegn”, på hva som var de neste forberedelses – skrittene vi skulle ta for å bringe oss sjøl videre.

Det som først kom opp hos meg var :

“Snakk med folk!”

Så satt jeg der da…og ventet på flere “beskjeder”.

Men…

…det samme gjentok seg…

…i ulike varianter…

 

Jeg liker jo å snakke med folk…

…jeg liker å kommunisere…

 

Det å snakke med folk kan jo være så mangt…

 

Jeg merker at jeg er blitt mer sosial og søker mer mot andre…

…enn det som var tilfelle for bare få måneder siden.

 

Advent er en forberedelsestid…

Vi forbereder oss til jula.

Om vi ikke gjør noen ting for å pynte opp…

…eller lager litt ekstra god mat…

…så blir det jo ingen forskjell på hverdager og høytid!

 

Alle er ikke like glade i julehøytiden. Har man lidd en form for tap i året som gikk, kjenner man kanskje ekstra mye på det i jula…

 

Men livet er stadig i endring…

…og man har ikke annet valg enn å akseptere endringer; sjøl om de ikke oppleves som positive der og da.

 

Jeg synes det er koselig med dette avbrekket i mørketida, til tross for at jeg ikke har noen store planer om å være sosial i jula.

 

Jeg kjøpte adventslys til halv pris på Nille i dag.

Sånn er det hvert år…

Det er dårlig butikk i det å selge adventslys etter 1. søndag i advent!

 

Nå er adventsstaken hentet opp fra boden…

 

 

…og adventsstjerna har kommet opp i vinduet!

 

 

Jeg har en god følelse inni meg…

…sjøl om jeg sitter her mutters alene!

 

 

 

18 kommentarer
    1. Så bra du koser deg i din lille hule 🙂 Jeg har min egen forberedelsestid 🙂 Det er kanskje DEN jeg feirer mest, adventen. Og så er det samma etterpå 🙂 I morgen kommer Mammaen til LIlle Supermann. Det blir kos. Og har planer som angår Salt og Pepper da. Må kjøpe noen julegaver også, og i dag har jeg kjøpt EN, til deg 😀 Bare en liten ting 🙂

    2. Se der ja 😀 Ja jeg er imponert over alt du har planlagt og ikke minst gjennomført 😀 Så jeg er meget spent på fortsettelsen 🙂 ,, og snakke med folk gjør du jo 🙂 Jeg satte utrolig stor pris på at du tok kontakt i sommer/høst. Skulle gjerne hatt litt bedre , men det blir kanskje en mulighet en annen gang 🙂 Lykke til med alle slags forberedelser 🙂

    3. Det å være aleine i jula høres ikke greit ut, men noen er kanskje bedre til å tilpasse seg enn andre. 😉 Så koselig du hadde pynta.

    4. frodith: Det hørtes jo spennende ut da! Jeg liker kanskje også advent bedre enn jul. Forventning er koselig – det trenger ikke å være så STORE ting! Skal gå inn på kalenderen din etterpå! 🙂

    5. Marit: Det som er forskjellen på meg og mange andre som er alene i jula, er at jeg ikke er NØDT til det. Jeg synes faktisk det er helt ok å feire julekveld alene. Livet går i faser. De to siste julekveldene har jeg vært på jobb. Året før det feiret jeg alene. Så det er ikke noe nytt, og jeg har ingen problemer med det!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg