“Det er JE som er Synder’n”. (Om Røkelaks og Sennepsaus.)

 

I går,etter at vi hadde møtt opp utenfor Stortinget, gikk resten av damegjengen til Bristol for å ta en kaffe sammen.

Det var første gangen jeg var på Bristol. Jeg har ikke akkurat for vane å gå på sånne eksklusive, “fine” steder. (Sjøl om jeg har vært på Theaterkafeen TO ganger i løpet av det siste året!) 

Så er det jo litt spennende å prøve noe nytt – så jeg ble da med!

 

På Bristol har de høye smørbrød, med mye godt på, i kjøledisken.

Jeg lot meg friste til å prøve ett med gravet laks…

Fay (som er oppvokst på Romsås og lommekjent i Oslo), var min “veileder”…

…ved Disken med det Rare i…

 

Det sto også masse lekkert tilbehør ved siden av smørbrødene!

Jeg er veldig glad i sennepsaus, så jeg hadde på ganske mye av det på lakse – smørbrødet.

 

Det var DA Fay oppdaget det:

“Kari, det der er ikke gravet laks! Du har forsynt deg med røkt laks i stedet!”

Jeg: “Søren klype, nå lyt je bære eta det, for je kan jo itte sætta det telbars att!

Fay: Jeg kan ta det, jeg Kari. Det går helt fint!”

 

Det var jo et generøst tilbud, men skulle jeg virkelig la Fay “ofre” seg på grunn av min uvitenhet?

 

Fay insisterte, og så ble fristelsen for stor.

Jeg forsynte meg med et nytt smørbrød, mens Fay endte opp med røkt laks oversvømt med sennepsaus…

Smørbrødet mitt var nydelig, men Fay slet…

Det var ikke hovedsakelig på grunn av av sennepsausen, men fordi laksen hadde noen mørke partier som smakte “rart”.

Serveringsdamen ble tilkalt.

Hun tok med seg smørbrødet inn på kjøkkenet for at de skulle sjekke det.

Litt etter kom hun tilbake:


“Det ble ikke funnet noe galt med fisken, men du har jo hatt på så mye rart. For eksempel så har du tatt på sennepssaus!”

Fay ble et øyeblikk svar skyldig. Men…ikke så lenge…

“Det er ikke sennepsausen, det er selve laksen!”

Serveringsdamen holdt på sitt.

 

Det var da jeg kjente på den dårlige samvittigheten.


Ikke bare måtte Fay sitte der med et smørbrød som smakte rart…

Hun ble også “stemplet” som et uvitende fjols…

…som ikke forsto at man ikke heller masse sennepsaus på et smørbrød med røkelaks!

 

Det var definitivt tid for å stå fram og tilstå:

“Det er JE som er synder’n! Det er JE som har tatt sennepsaus på laksen!!

Serveringsdamen så på oss med et undrende blikk…

…og jeg innså at det var best å la være å komme med ytterligere “forklaring”.

(“Du skjønner det, at je såg itte forskjell på grav’laksen og røk’laksen, og så var a’ Fay så grei at a’ tok brødskiva, for je har itte vøri på Bristol før, og så ville a’ Fay at je sku’ slæppe’ å eta noe som itte var godt!”)

Så… jeg kneppet igjen munnen og lot det bli med det.

Jeg hadde bare gjort vondt (smørbrød) verre…

…om det går an å si det slik…

 

Jeg har ingen bilder fra “seansen”…

…men her er et “arkivfoto” av Fay og meg:

 

Fay kan være provoserende, rampete, dominerende, intens og engasjert…

…men bak den (tilsynelatende) tøffe fasaden, bor det også et vidunderlig varmt og raust menneske…

…som gjerne står opp for andre på ulike vis!!

 

En må jo bare bli glad i ei slik ei!!

 

 

 

14 kommentarer
    1. det må jeg si var generøst av Fay,men jeg hadde nok gjort det samme jeg for jeg liker røkelaks,gravlaks derimot liker jeg ikke hi hi og her hos oss selger en lokalmann som røker selv hjemmelaget sennepsaus til røkelaksen om noen vil kjøpe :=)

    2. He-he..Jeg hadde aldri hatt sennepssaus på noe som helst, så kommer ikke oppi DET. Mitt problem er at jeg nærmest må drive med “forhør” for å slippe all majonesen på sånne etablissemanger 😀 Ser ut som en veldig koselig dame Fay. Snille øyne 🙂

    3. Måtte smile her,, ante forventningen på tur inn på fasjonable Bristol, som bokstavelig talt endte med å plompe rett ut i sausen :),, unskyld.. stygt å le, men jeg klarte ikke å dy meg. 😀 Har vært på Bristol en gang, når jeg var med å arrangere frokostmøte for Næringskomiteen på Stortinget.. men kan ikke huske Sennepssausen 🙂 Herlig.. 😀

    4. Lett å ta feil av disse flotte høye smørbrøende da…men ish…hørtes ikke godt ut nei…Godt det ordnet seg..for deg…hihih

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg