Karidansen – Kun en dårlig Kopi…?

 

Konstruktiv kritikk kan være bra! 

Men det som kjennetegner den typen kritikk, er at det er sagt med omtanke…

…og en intensjon om å støtte et annet menneske til å finne fram til det beste i seg!

Blir det sagt i en setting der stemningen ikke er god, og den som formidler budskapet ikke har det godt med seg sjøl,

…ja, så kan det oppleves som ganske sårende.

 

Nylig var det noen som skrev til meg: 

” Du kjører litt kopi av Frodith –  og en kopi er og blir en kopi, Kari!”

 

Selvfølgelig forstår jeg at blogginnleggene kan bli litt like når Frodith og jeg drar på “Polarekspedisjon som modeller på Hovedøen”…

…eller andre “ekspedisjoner”, og byttelåner bilder!

Men…

… så er det et spørsmål om hva som er hensikten med bloggen, da!

Er det om å gjøre å trekke flest mulig lesere, og bevisst bruke de virkemidlene en vet om for å få det?

Ja, for noen er det slik, og det er fullt forståelig. Det kommer altså helt an på hva som er intensjonen med bloggen.

Jeg hadde ikke orket å blogge dersom nesten ingen leste bloggen min. Men jeg har som regel 30-40 lesere på en dag hvis jeg legger ut et innlegg. Noen ganger kan det komme opp i 70-80 og en sjelden gang over 100. Det er nok for meg til at jeg synes det er verdt å skrive blogg. For det er gleden ved å formidle noe som kanskje er min største drivkraft.

Jeg vet at jeg ikke “trekker” flest lesere ved å skrive om at Frodith og jeg drar på tur. Jeg skjønner at de som først og fremst leser de innleggene, er folk som kjenner oss og følger oss.

Noen synes kanskje at vi oppfører oss som noen “halvgamle fjoller”, og det er de i sin fulle rett til!

Det er ingen konkurranse mellom Frodith og meg, i forhold til hvem av oss som skal skrive det “beste” innlegget om “fotoshooten”! Hadde vi vært “der”, så hadde vi i alle fall ikke brukt noen av de samme bildene!

Frodith er ikke et konkurransemenneske i den forstand at hun er så opptatt av å “vinne”. Hun lager konkurranser, og er i sitt ess når hun finner på noe for å glede seg sjøl og andre! Blant annet legger hun sjela i å lage julekalender og artige konkurranser “Just For Fun” her på bloggen. Det er underholdning i å lese det, sjøl om man ikke alltid er aktiv deltager!

Jeg verdsetter Frodith som en god og klok venninne, og hun har mange av de egenskapene jeg ser etter hos en venn:

Ærlig, Real og Reflektert…

…og samtidig Lite sjølhøytidelig…

…og Leken!

 

Frodithen og Karidansen koser seg; og en delt glede er en større glede!

 

Jeg kan være slik:

 

…eller slik:

 

…eller slik…

 

Bildene er jo på ett vis “oppstilt”, men når man knipser veldig mange etter hverandre, blir det NOEN gode (og ganske naturlige) ut av det!

Forholdet til fotografen har også mye å si for at man føler seg avslappet og trygg…

…og våger å by på seg sjøl foran kameraet!

 

Hva andre sier til oss kan vi ikke styre.

Men vi kan velge hvordan vi forholder oss til det.

 

Den vesle jenta dukket opp i meg da jeg fikk denne kommentaren om at jeg kjørte kopi av Frodith:

Den vesle jenta ble sår…

Hun gråt sine modige tårer…

Hun skulle slutte å blogge…

Hun skulle slette bloggen sin!

 

Det handlet ikke bare om den ene bemerkningen, men om hele min sinnstemning i går.

Plutselig så var jeg liksom ikke verdt noen ting…

…i egne øyne!

 

I dag er det annerledes.

Jeg kan være trist og lei meg den ene dagen, og så kan jeg snu på flisa og brette opp ermene den neste og si “Pytt sann!”.

Eller…

…i alle fall føle meg bedre, og innse at livet definitivt går videre om man får seg noen ubehagelige trøkker, og reagerer kraftig der og da!

 

Slik sett er det som kan oppleves som “skit” en stor gave. Det er mye læring i slikt!!

 

Jeg er blitt litt flinkere til det med åra.

Jeg faller i de samme grøftene, og blir den vesle såre jenta, men jeg kravler meg fortere opp igjen. Dessuten innser jeg at dette handlet mye mer om avsenderens følelser der og da –  enn om meg og bloggen min! Det er ingen grunn til at jeg skal føle meg “Tråkket på”.

Jeg må ta ansvar for min reaksjon på bemerkningen…

…ikke noe annet.

 

I tillegg var dette nok en bevisstgjøring på at når jeg er “nede” (og i fullt opprør) kan JEG også si noe som føles sårende. Det er alltid en form for “speiling” når det skjer sånne ting som jeg nylig opplevde.

Det jeg kan si på en vennlig og konstruktiv måte på en “god” dag, kan oppleves som noe helt annet når jeg er i dårlig humør…

…har mistolket noe…

…er skikkelig trist…

…eller fly forbannet! 

 

Altså:  Når jeg opplever det som om jeg sitter i gjørma til langt opp på leggen! Da er det ikke lett å skille mellom “Mitt” og “Ditt”, og da er det så sørgelig lett å slenge ut DRITTEN sin på andre!

 

Jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å fortsette å skrive blogg.

Jeg har jo trappet en del ned på aktiviteten de siste månedene.

Men…

…jeg skal definitivt ikke SLETTE bloggen min i dag…

…eller i morgen!

Jeg er stolt av den, og synes jeg har skrevet mange gode innlegg i løpet av de åra jeg har holdt på. Det har jeg også fått tilbakemeldinger om.

 

Dersom jeg en dag velger å slette bloggen…

…håper jeg at det skjer fordi jeg har tenkt grundig i gjennom det…

…og funnet ut at dette er et kapittel som jeg er klar for å avslutte…

…og bruke tid og krefter på noe helt annet i stedet!

 

Det er mitt valg om jeg lar en (eller flere) skarpe bemerkninger fra et annet menneske få ta fra meg stoltheten og gleden over å blogge…

 

 

 

 

 

37 kommentarer
    1. Leser innleggene dine, jeg, og synes det er bra! Leser Frodith også! Helt “koko” kommentar fra en surmaga leser du måtte ha fått den dagen….Stakkars negative mennseske, sier nå bare jeg…. Stå på med blogginga!

    2. pensjonistgunna: Noen ganger er vi negative fordi vi har det vondt, og den andre og jeg speilet hverandre i går på ulike vis. Masse læring , sjøl om det suger der og da!

    3. Hmm….har aldri tenkt over at du kopierer Frodith eller noen andre for den saks skyld. Jeg synes dere har ganske så særegne blogger begge to. Og nettopp derfor jeg elsker å lese når dere har lagt inn noe nytt <3
      Og jeg regner med at du er klar over at det alltid vil være noen som bare MÅ slenge ut noe dumt og sårende. Kun da er de fornøyd med seg selv. Det finnes noen sånne mennesker. Det bunner vel kanskje litt ut i misunnelse?
      Jeg håper virkelig at det er i alle fall minst 100 år til med blogging fra deg 😉 For noen kopi er du i alle fall ikke. Du er deg selv på godt og vondt, ærlig og god, og har mange fine og reflekterende innlegg som ofte får meg til å snu litt på mitt eget tenkesett etter å ha lest. Og det gjør godt, skal du vite. Så jeg er glad du ikke har tenkt å slutte i dag, og heller ikke i morgen 🙂
      Stor klem fra lille meg i Sandnes <3

    4. Ja er det ikke typisk at vi reagerer slik, med å bli sår 🙂 men du fikk det nok fordi du hadde behov for å ta tak i det, jobbe med kraften din og da får vi slike triggere og du ser det jo 🙂 Frodith drar jo på tur sammen med mange og blogger man om det samme, ja da blir det litt likt akkurat da, men dere har jo ulike lesere og man blogger jo ikke kun for andre heller, det er jo som en dagbok og reisebrev for seg selv. Så kast det over skulderen og vær deg selv. Jeg digger deg 🙂 Jeg er ikke innom så mange blogger for jeg er så mye på nett at jeg må prioritere annet, blant annet bøkene men jeg har noen jeg stikker innom, blant annet du og Frodith 🙂

    5. Eva: Takk for det, Eva! <3 Jeg sitter ikke i "Offerrollen" i dag. Det gjorde jeg i går - også på grunn av andre ting som skjedde. Jeg ser først og fremst at både jeg og den andre fikk fram mye i hverandre. Det er ikke en slem eller hard person på noen måte, men en person som har det veldig tøft. Så blir det lett slik som det ble.Jeg må ta med meg alt rundt denne erfaringen som en læring - for jeg klarer å se speilingen i det. Jeg har også mange av de samme egenskapene, og kan reagere med å bli aggressiv, "slem" og avvisende når jeg egentlig er full av sorg og smerte. Det "Unnskylder" likevel ikke slikt fullt ut. Det er på slike dager man bør telle til ti, men det klarer slett ikke jeg alltid, sjøl om jeg har blitt det mer bevisst.

    6. Nå syns jeg du først og fremst har en blogg med mye personlighet og særpreg 🙂 Men har man det gøy sammen og tar bilder kan da ikke bare en få lage innlegg om det..hadde jo vært urettferdig..hehe.. Og selv om andre tar bilder av blomster..natur osv , skal jeg da måtte tenke at da kan ikke jeg legge ut mine bilder…da hadde det vært lite å blogge om gitt… Artige og fine bilder dere tok på foto-tur.. Og ja man kan bli såret/lei seg over “dumme” kommentarer.. Jeg liker godt når du har innlegg på bloggen din, så håper du fortsetter selv om du ikke er så aktiv for tida <3

    7. jeg har heller aldrig tenkt tanken på att du kopierer frodith.Jeg har også vært sammen med bloggvenner og da har vi gjerne skrevet om det samme og lagt ut bilder av dei samme tingene,det er no slettes ikke å kopiere,nei den peronen som mener det bør tenke seg litt om hva hun egentlig har skrevet,for det er jo bare tull spør du meg :=)

    8. Mariann Sæther Tokle: Takk! <3 Ja, det var en "gave" i menneskekunnskap - altså både å se seg sjøl og andre når følelser koker. Det er som regel folk som betyr noe for en som en kan komme opp i slike situasjoner med. De som er deg totalt likegyldige reagerer du ikke slik overfor. Da preller det mer av. Læring...læring og atter læring!

    9. annebe: Takk for det! Ja, det blir jo litt sånn som da vi hadde “Bloggertreff”. Skal man liksom ha “trekning” om hvem som får “Lov” til å skrive om det? Vinklingene blir uansett litt forskjellige, fordi vi har ulike opplevelser og ulike måter å formidle på! <3

    10. fruensvilje.blogg .no: Det ble nok sagt i et mørkt øyeblikk og ikke ment så stygt som det kan virke. Men…uansett om det er jeg eller en annen som kommer med slikt, så er det ikke fint gjort. Det er fort gjort å bli slem når man har det vondt. Det betyr ikke at man ER et dårlig menneske. Bare at følelser tar overhånd.

    11. Både bloggen din og bloggen til Frodith er kjempeherlige blogger begge to, og dere er noen blogglyspunkt som blogg-Norge trenger 🙂 Jeg personlig blir i godt humør av dere to, for dere lyser opp dagene med deres kjempeherlige innlegg 🙂
      Mye rart noen skal henge seg opp i.
      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke <3 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    12. Toril sin hverdag med musikken: Takk for hyggelig kommentar. Du kommenterer ofte, og jeg er ikke så “flink” til å kommentere den andre veien. Så sier det litt om deg som leser og blogger!. Det at du likevel fortsetter å kommentere med jevne mellomrom, forteller at du ikke gjør det først og fremst for å “Få noe tilbake” ved å få klikk og lesere på din egen blogg! 🙂

    13. Er du en kopi lissom?? Eeeeeh .. tro ikke den som skreiv den kommentaren har vært noe særlig innpå bloggen din jeg! For jeg har alltid tenkt på deg som den eneste ene Karidansen, ho tøffe, med tæl og pågangsmot, glade, lattermilde, morsomme og innimellom litt alvorlige dama, som kan vise at ho er like sårbar som alle oss andre. Joda, kanskje noe av de samme egenskapene som Froditen, men absolutt ikke noen kopi eller etterlikning. Merkelig. Det er da plass til både en og flere slike her. Vi trenger dere! Begge to. Så håper du absolutt ikke har tenkt å slutte å blogge.

    14. Marit: Tusen takk! Har faktisk nettopp vært inne på din blogg, og nå var du her. Nei, det traff nok et ømt punkt hos meg. Jeg er opptatt av å være autentisk, gå mine egne veier og stå for det. Når jeg da blir konfrontert med at jeg oppleves som en (dårlig) kopi, så må jeg summe meg litt for å klare å se det hele i rett perspektiv. 🙂

    15. Jeg tror dere har litt galskap i dere begge to, og du står deg godt på egenhånd. Du må ikek finne på å slette bloggen din. Det gjorde jeg og jeg angrer den dag i dag. Det er ikke en løsning på noe som helts.
      Stå på og gi oss mer galskap, det sier nå jeg.

    16. Kjedelig å få bemerkninger som ikke fører noe sted. Nå må jeg si at du og Frodith har begge karateristisk bloggestil, og i tillegg fullstendig ulike hverandre. Så den kommentaren var veldig uforståelig. Hvordan folk blogger må bli opp til hver enkelt blogger. Grunnen til at vi blogger kan helt sikkert være forskjellig. Og vi har heldigvis fritt valg til å lese det vi ønsker. Men syns det er fullstendig unødvendig med negative kommentar. En kan så klart være uenig i et synspunkt, men fortsatt er det greit å skrive på en saklig og høfelig måte. Nå liker jeg bloggingen din godt, og som du sier, du har mange lesere. Jeg blogger for få lesere. Jeg liker å skrive, men jeg har ikke kapasitet til å være strateg. Ser jeg får mange flere lesere når jeg blogger jevnt. Men det er ikke drivkraften. Og den dagen bloggen ikke gir noe, da er ikke vitsen å fortsette. Men jeg syns jeg både har blitt «kjent» med mennesker som gir meg noe. Sjøl om jeg verken leser så mange eller blir lest av så mange. Jeg er glad i de jeg følger. Men sårbarhet kan en føle på, for mitt vedkommende går det på fravær av kommentarer. De jeg har fått hittil er fine.

    17. Ingvild: Takk! <3 Jeg er som deg - skriver ikke så ofte lenger og leser litt dann og vann. Innimellom kommenterer jeg fordi det er noe spesielt ved et innlegg som fanger min interesse - og/eller for å vise at jeg "er der"! Jeg orker heller ikke å være "strateg" Jeg bruker for eksempel ikke "Hashtags", og har nesten sluttet med å bruke "bloggshouts".

    18. deveny: Takk! Om jeg noen gang sletter, skal det ikke være en brå beslutning , men fordi jeg føler at det er riktig. Uansett vil jeg nok da (på ett eller annet vis) ta vare på en del av innleggene, for de er jo en del av min historie! 🙂

    19. Jeg håper virkelig du ALDRI slutter å blogge Kari <3 Du har en helt egen stil, og en av de MORSOMSTE bloggene jeg vet. Og det sier jeg ikke for å "trøste" og det vet du. Det er ikke for ingenting at jeg har hatt blogganbefaling av bloggen din 2 ganger her hos meg. Jeg ler sjelden høyt av ting, og spesielt ikke ting jeg leser eller ser på tv. Men dine innlegg ler jeg ofte HØYT av selv. Du er lite selvhøytidelig, rett fram og har en egen evne til å skrive på en veldig gjenkjennbar måte. Jeg liker å ha deg som "nabo" her i blogg-blokka like mye som jeg setter pris på deg på utsida. En god venninne som jeg kan ha moro og alvor sammen med. Klart innlegg må bli like når man sammen planlegger å dra ut for å gjøre slike stunts. Og uansett om det er NOE likt over det, så har vi alltid vår egen stil uansett. INGEN har Karidansen-stil, det skal jeg love deg. Og INGEN har Frodith-stil heller. Vi er to unike, rare og morsomme damer som rett og slett koser oss med å finne på litt sprell. Hva det enn skal være 😉 Sender over en god klem til en utmerket fotograf og en strålende modell <3

    20. frodith: Takk for det, Frodith! <3. Jeg VET! Det var bra at jeg ventet med å skrive dette innlegget til i dag, for i går var det bare følelser og ingen fornuft her! <3

    21. Jeg leser dine og Frodith sin og jeg blir alltid inspirert.
      Så klart det er sårende å få en slik kommentar, men det som sagt handlet om følelsen om den som hadde kommentert. Kanskje hun mente ikke å såre deg med det, men ble bare slik.
      Jeg er glad for at du ikke slutter med å blogge fordi dine innleggene er interessante og varierte.

    22. Hmmm – det var da en merkelig kommentar! Ja – vi er alle forskjellige! Jeg koser meg med å lese om bravadene deres, på begges blogger! Dere er så toppen! Gode klemmer <3

    23. Hverken du eller Frodith må slutte å blogge. Dere er noen fine damer å følge. Det var så gøy å se at dere var ute på jakt. Kjempe fint 🙂 Dere har en liten smule “galskap” med dere og du har med deg den herlig innlands humoren som jeg liker så godt.

    24. Uff..så mye rart folk får seg til å si….Så klart blir det ganske like innlegg når man har gjort noe sammen! Ja jeg gledet meg til fotoseanse med deg også..Etter å ha sett frodith sitt innlegg…for jeg håpet og regnet med at det kom et fra din kant også..Ja det er bra du i dag tenker på dette som en “sleivete” kommentar fra vedkommende…for du må ikke tenke på dette….kanskje litt sjalusi inne i bildet?! Du må ihvertfall ikke la en sånn kommentar ta knekken på blogg gleden….for det er mange som skriver mye rart der ute..uten å tenke seg om…OG som ikke har noe med virkeligheten å gjøre…Stå på du…og ikke la den kommentaren ødelegge..Du er du og vi er mange ande som ihvertfall liker deg og bloggen din godt!

    25. De to av de første jeg ”ble kjent” med her inne på bloggen, var Frodith og deg. På hver sin måte ble jeg fasinert av dere. Dere er totalt forskjellig , men kan tenne/erte (eller hva man skal kalle det) til å bli prikk like. Og da mener jeg i humor, herlig galskap, engasjere andre, by på seg selv! At noen i det hele tatt kan nevne ordet “kopi” i samme setning som dere to blir nevnt, er totalt ubegripelig for meg. Men jeg har jo lært gjennom et langt liv, at det kan komme det merkeligste ut av enkelte mennesker. Jeg synes jo det er helt herlig at bloggere treffes. At det finnes på ting sammen, deles og skapes øyeblikk i lag. For meg er dette å vise at det er andre motiver bak blogging enn det mange forbinder det med. Du kommer aldri til å bli noen kopi av noen som helst du Kari. Og det gjør såvisst ikke Frodith heller. Verden hadde helt sikkert blitt mye bedre om andre hadde blitt kopier av dere 😀 Men det vil vi jo ikke, så det så 🙂 Det er så mye bedre at dere er unike som dere er, begge to 😀 Takk for at jeg har lært dere å kjenne bittelitt 😀

    26. Rita: Takk! Jeg har ikke tenkt å slutte å blogge – i alle fall ikke med det første. Jeg blogger ikke så ofte som jeg gjorde før, men gi meg helt skal jeg ikke! 🙂

    27. dedicat: Takk! Ja, du sier det så fint: Det er mange motiver for å blogge. Noen ønsker å tjene penger på det, og de må sjølsagt tenke på hva som selger. Det presset slipper vi som bare har det som en hobby. Jeg hadde ikke orket å skulle tenke på hva som “selger” i denne “Bransjen”. Jeg vil stå fritt og kose meg med blogginga. Om den dagen kommer at det ikke gir meg noe særlig lenger, og det føles slik over tid….DA slutter jeg!:)

    28. Dette var sterkt å lese. Ikke tenk så mye på hva andre mener om din blogg. Blogg det du føler og hvor ofte du føler. Mange rare mennesker der UTE…Du er et flott menneske, men en særegen penn. Fortsett med den. Klemmer herfra.

    29. solliv: Takk!! <3 Som jeg skriver så innså jeg det ganske raskt, så det snudde fort. Det handlet mye om hvordan jeg hadde det da jeg fikk meldinga. Nå tenker jeg ikke i de baner i det hele tatt! En læring...

    30. Hei på deg 🙂 Synes du skriver forfriskende herlig 🙂 Har ledd høyt mange ganger alt av blogginnlegg du har skrevet. Du må ikke la en kommentar få så stor tyngde, legg vekta på alle de gode <3 Ha en fin dag og stå på 😀

    31. Hjelp, nå ble jeg stum her. Så morsomt som jeg synes at du er ute og fotograferer med Frodith, eller hun er ute og fotografere med deg. Nei, sånne dumme kommentarer hopper og spretter du over. Vi koser oss med de leserene vi har og så får andre surre rundt med sitt. Du er herlig og fortsett med det! Klemsiklem 🙂

    32. natheless: Takk for det. Det var vel skrevet av en person som ønsket å “ta meg” litt der og da. det handlet om den andres følelser, ikke om meg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg