Jeg har fått postkasse-fobi…igjen!

 

I en lengre periode av livet mitt var det slik at jeg hadde postkasse-fobi…

…fordi jeg var redd for at det skulle ligge en uventet regning der.

 

Jeg hadde usikker og stram økonomi, og kunne bli ganske “satt ut” hvis det kom ei regning som var mye større enn det jeg hadde forventet.

 

I dag er det heldigvis ikke slik. Det kan jo sjølsagt BLI det hvis jeg blir gående uten jobb i lengre tid, men enn så lenge er det ingen fare. Jeg har jo ikke investert i bolig, jeg bare leier. Jeg har dessuten kvittet meg med bilen og mye annet (eks tv) som det koster en del å “drive”, så derfor har jeg ikke så mange faste utgifter. Det er ganske oversiktlig og greit.

 

Men…jeg har altså fått postkasse-fobi…

…igjen!

 

Jeg må nemlig gå ned i kjelleren, og opp i hovedinngangen på dette bygget, for å komme til postboksene.

Neida, jeg er ikke redd for å gå ned i kjelleren!

Det er den DUMME døra mellom kjelleren og hovedinngangen som er bøygen. Jeg sliter nemlig med å få låst den!

Den første gangen jeg prøvde å låse den gjenstridige døra, kom naboen i fjerde akkurat ned trappa. Han viste meg “knepet” med å løfte døra litt opp.

Lykkelig var jeg…

Men…neste gang jeg skulle låse døra, hjalp det ikke å bruke “løfte-teknikken”.

Jeg prøvde og prøvde… mens jeg etter hvert bannet og svor.

(Fra kjellersiden av døra, slik at naboene ikke skulle oppdage at jeg slett ikke er den blide, avbalanserte dama jeg prøver å utgi meg for å være!) 

 

Til slutt måtte jeg melde pass. Vel tilbake i egen leilighet, sendte jeg melding til husverten om at jeg hadde måttet gå fra ei ulåst dør.

“Jeg fikser det!” var svaret jeg fikk.

Det var flott det altså, men det LØSER ikke problemet for meg på sikt.

 

Nå har jeg ikke hentet posten på over ei uke…

Jeg har ikke lyst til å måtte sende melding til husverten om at jeg ikke har klart å låse døra…

…gang på gang!!!

 

Antagelig blir ikke postboksen full med det første, for jeg har ikke avis. De fleste regningene får jeg varsel om via epost eller nettbank.

Men…NOE post blir det uansett…

At jeg deler postboks med husverten gjør ikke saken bedre, for det blir så SYNLIG at jeg ikke henter posten min…

 

Hva slags unnskyldning skal jeg bruke?

“Å kjære vene, det har je HELT glømt!”

Det er jo JUG!!

 

Skal jeg si det som det er?

“Je VIL itte hente posten, for je er redd for at je itte skar klare å låse døra SJØL!!!

Je henter’n itte før NOEN har fikse dænna h…….døra!”

 

Der har du MEG!!!

 

Sta sa du?

Nei, det er jeg vel ikke!

Hadde DU hentet posten din hvis du visste at du måtte ha hjelp til å låse døra etter deg??

 

 

For tida ikke i bruk…

 

 

28 kommentarer

Siste innlegg