Bestevenninne-treff… og nye Briller!

 

I dag har jeg hatt besøk av bestevenninna!

Ja, jeg har flere gode venninner!

Ikke minst har jeg blitt kjent med noen svært så trivelige damer via bloggen!

 

Men så er det denne “gamle” venninna…

Ekte totning… med begge bena godt plantet på jorda!

 

Ho som jeg har kjent i snart 35 år…

Ho som kjenner meg fra ungdomstida…

…og har fulgt mine oppturer, nedturer og sprell…

Det blir veldig spesielt, altså!!

 

Noen vokser fra hverandre…

…andre vokser parallelt.

 

Det er det siste som gjelder for oss to…

…sjøl om livene våre har artet seg ulikt og vi har nokså ulik personlighet.

 

Bestevenninna er som regel veldig rolig og lugn…

…fornuftig og reflektert!

 

Når det gjelder Karidansen…

…så er det litt mer impulsivt og “ymse”…

Men…

…vi går veldig godt sammen likevel!

 

Jeg går og tenker på noe om dagen…

…og bestevenninna vet jo sjølsagt om det.

 

Hun lytter og kommer med noen innspill…

…og det tar jeg til meg!

 

I dag skulle vi møtes på et kjøpesenter før vi dro hit.

Venninna skulle ha seg et par solbriller…for hun har nemlig blitt mye mer lysømfintlig i det siste!

Nå tror Karidansen at hun vet hva som er grunnen til DET…

… for slik var det med henne også…

…før hun skjønte at hun måtte begynne med briller på heltid! 

 

Nå trenger jeg knapt solbriller, for alt ble så mye bedre da jeg fikk briller som var tilpasset alle skavankene – både langsynet, veldig ulikt syn på øynene, samt skjeve hornhinner.

 

Trangsynet og sneversynet har det ikke hjulpet på…

… men det er vel grenser for hva man kan forlange av en brille??

Denne innfatningen skaffet jeg meg etter at jeg hadde vært hos stylist i fjor vår.

 

Omtrent samtidig tok jeg ny synstest, fordi jeg merket at de gamle brillene begynte å bli for svake.

Jeg liker disse veldig godt! Det er bare ett aber:

Til tross for at jeg har vært hos optikeren og justert flere ganger, sklir de nedover nesa med jevne mellomrom, slik at jeg stadig må rette på dem!

 

Mens venninna prøvde solbriller med den butikkansatte som veileder…

… gikk jeg litt til og fra.

 

Plutselig fikk jeg øye på DENNE:

Knalltøff med ulik farge på stengene!

(Det følger med ekstra stenger, slik at man kan bytte ut og få med lik farge om man ikke vil være så “Kul”.)

 

Og det beste av alt: Den satt som et skudd –  både over nesa og bak ørene!

 

Jeg måtte ta selfie for å se hvordan jeg så ut.

 

Jeg ser såpass dårlig uten briller, at det blir nokså tåkete!

På Specsavers er det “To for en”.

Det vil si at det er tåpelig bare å kjøpe en brille, for man må betale det samme uansett.

 

 

Brille nr. 2 ble denne:

Her er stengene burgunderrøde, men det synes ikke så godt her!

 

Disse brillene er nesten “Usynlige”. (Ikke så ofte jeg er avbildet med “Prislapp”)

 

Jeg tenkte at det var greit å ta noen som var veldig ulike de jeg hadde fra før. 

Jeg orker ikke å ha noe rett inn på øynene, så linser tror jeg ikke at jeg klarer å gå med.

 

Da er det fint å ha en brille som ikke er så markert…

…i tillegg til den svarte, litt strenge.

 

Jeg er veldig fornøyd med optikeren jeg bruker. Han er en svært dyktig fagperson.

Når jeg skal ha “Ekstrabriller”, synes jeg imidlertid at Specsavers er tingen, på grunn av prisen! Denne gangen tok jeg dyreste kvalitet på brilleglassene, for prisforskjellen var bare 500 kr.

Såpass er det verdt å ha beste kvalitet i brilleglass…

…når det første en famler etter før en setter bena på gulvet om morgenen…

 

… er brillene!!

 

Nybrillene skal være henteklare om et par uker.

Gleder meg til det!

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Så bra! Jeg skulle også ha tatt en ny synstest kjenner jeg…. må nok løpe avgårde og fikse det snart……. litt greit å se noe da lissom! Klemmer til deg <3

    2. Hørtes ut som en veldig fin dag, begge par briller var veldig fine – morsomt at en kan bytte stenger og variere litt da, da blir straks mye annet moro også, klær og alt får en annen helhet, det var det første jeg tenkte på i alle fall. Gemalen bruker briller på heltid, og jeg innrømmer at jeg av og til kan finne på å flytte på dem. Han trenger dem ikke med en gang han våkner da, så føler jeg har lov til å ha det litt moro. Av og til ;-))

    3. Fint at du er fornøyd med brillene. Hadde byttet brille i fjor og den har jeg vært misfornøyd med. Har vært optikeren, men de klarte ikke å rette opp feilen. Vanskelig å jobbe bruke den til pc uansetr hvor mye jeg løfter hodet opp og ned:( neste gang jeg skal til specsavers:)

    4. Fine briller. Jeg har slutta med briller, har bare solbriller en gang i ny og ne. Gamla måtte opere grå stær for noen år siden, og da var det slutt på briller.

    5. Se der ja 😀 Ble litt forvirret i starten og trodde du måtte få nye briller for å kjenne igjen en god gammel venninne 😀 Men så feil kan man ta .. Men så bruker jeg jo bare sånne kjøptpåRema briller.. eller ka de no kalles for noe 😛

    6. Veldig kledelige briller. Kanskje ikke så dumt å gå til en stylist i forkant, hvertfall ikke om man må bruke de hele tiden. Jeg kommer heller aldri prøve linser. Er alt for klønete til det….:)

    7. Margrethe: Takk! <3. Ja, sånn ca annethvert år er det greit å ta en sjekk av synet. Da får en jo sjekket det med grå og grønn stær, + sjekk av netthinna også. 🙂

    8. Jernbanefrua..: Takk Jeg får hetta hvis jeg ikke finner brillene så det er bra å ha flere par. Det siste året har jeg blitt så langsynt at det er påbudt at jeg bruker briller når jeg kjører bil. 😉

    9. Ligaya: Det går an å kjøpe en databrille i tillegg til de progressive. Jeg har det, men jeg fikk refundert pengene via jobben fordi jeg må sitte en del ved pcen der. 🙂

    10. GTduA: Ja, moren min sluttet også med briller etter grå stær operasjon. Da var hun rundt 80 og hadde brukt briller siden hun var rundt 50. Godt å slippe å bruke briller, men jeg vil ikke skifte linser i øynene før jeg evt får grå stær, for det er jo alltid en risiko med den operasjonen sjøl om risikoen er liten.

    11. dedicat: Nei, jeg kjenner igjen folk;) , men konturer blir litt borte så det er ganske anstrengende å gå uten. Jeg brukt sånne billigbriller til for tre år siden, men da fant jeg ut at det ble for slitsomt å ta på briller hver gang jeg skulle se noe på nært hold. 🙂

    12. maiken: Takk! Jeg synes det er lettere å se hva jeg kler nå – etter at jeg var hos stylist i fjor, men smaken er jo ulik uansett, så noen absolutt fasit, det finnes ikke! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg