Karidansen rydder opp!

 

Jeg har ikke begynt som “Sinnasnekker” eller noe slikt, altså!

Jeg bare rydder og sorterer…

…og finner ut hva jeg skal kvitte meg med.

For tida er det veldig “populært” å kvitte seg med ting, og gjerne avbilde ryddesjauen + legge ut bilder av det på sosiale medier.

 

For drøyt to år siden flyttet jeg hit. Da måtte jeg rydde opp i mye. Når en har bodd på samme sted i 27 år, og flytter til ei leilighet som er en tredjedel så stor som huset en har bodd i;  ja, da MÅ man bare. Jeg hadde ikke så veldig mye møbler, for det var en del møbler som hørte til garden. (Men “krimskrams” og pynteting, DET hadde jeg mye av!)

Jeg satte faktisk igjen senga mi. Det var en rimelig rammemadrass som jeg kjøpte da jeg ble single. Madrassen var 180 cm bred, og sånt trenger ikke ei dame som bor alene.

(Nå var jeg jo på kjærestejakt ei stund, men det kom aldri dit at det ble aktuelt å invitere noe mannfolk opp i senga mi!)

Jeg har lånt ei 90 cm bred seng av husvertene, så jeg kjøpte bare skummadrass til den da jeg flyttet hit. Jeg har en ekstra madrass som jeg har tatt i bruk de få gangene jeg har hatt overnattingsgjest her. Når det bare er ett soverom i ei leilighet, så begrenser det seg litt med overnattingsbesøk.

Enten må de få soverommet og jeg må sove på stua…eller motsatt!

 

Da jeg flyttet hit, vurderte jeg å sette igjen de gamle verandamøblene mine. De ble kjøpt i 1987. Jeg var nokså nyutdannet lærer, og hadde nettopp flyttet til Ringsaker.


Nå angrer jeg litt på at jeg tok dem med på flyttelasset, for jeg trenger strengt tatt ikke et stort veranda – møblement lenger heller.

 

I fjor skaffet jeg meg jo dette settet:

 

…og det er mer passe for ei middelaldrende dame som bor for seg sjøl!

Det er viktig å evne å tilpasse seg til det som ER!

 

Mange eldre hamstrer noe voldsomt. De har opptil flere frysere som er smekk fulle. Kanskje handler det om at den generasjonen var vant til at man måtte safte, sylte, hermetisere og ta vare på slakt? Det var ikke bare å sette seg i en bil og dra til nærmeste Kiwi – butikk om man var tom for en matvare. Matauken måtte planlegges nøye! 

 

Jeg har et stort og fint fryseskap som jeg fikk i gave av mora mi for noen år siden.

Strengt tatt hadde jeg klart meg fint med et kombiskap, men så langt har jeg ennå ikke kommet i “Minimaliseringsprosessen”!

 

Men altså: Karidansen rydder! Jeg vet at jeg må ut herfra i løpet av våren 2020. Det er ingen grunn til å skyve det foran seg i det aller lengste. Derfor har jeg allerede nå begynt å kvitte meg med ting jeg ikke vil ha med på neste flyttelass!

 

Da jeg var hos (nylig avdøde)Torkil Kjelstrup til håndanalyse, sa han at en av mine sterkeste sider var at jeg var ganske rask til å tilpasse meg nye omgivelser, ikke bare med tanke på bosted. 

“Og da e’ det som om du aillti’ har vært der”!

Ja, bak all min skepsis, og frykt bor det faktisk en liten eventyrer. Jeg tror jeg har kommet forbi det stadiet at jeg holder fast ved omgivelser og relasjoner både vinter og vår…

…når det egentlig har gått ut på dato for lengst.

 

Jeg har trivdes godt her, men det er noe med det at jeg VET at jeg ikke kan bo her så veldig lenge…

…og da må jeg begynne å innstille meg på det.

 

Å kvitte seg med verandamøbler som bare har stått lagret i et uthus siden høsten for to år siden…

…er et ledd i prosessen!

 

 

Jeg skal snart legge ut møblene (puter og putekasse følger med) under “Gis bort” på Kjøp og Salg sider på nettet.

 

Om noen av dere som leser dette tilfeldigvis har lyst på et gammelt, gratis verandamøblement (og bor i nærheten av Hamar) så send meg e-post eller tlf nr i kommentarfeltet til dette innlegget.

 

(“Kommentaren(e)” blir  selvfølgelig IKKE publisert på bloggen.

De blir eventuelt slettet så fort jeg har notert de nødvendige opplysningene.)

 

 

20 kommentarer
    1. vi skulle nok alle vært flinkere til å rydde og kvitte oss med alt det vi streng tatt ikke trenger .Det var et flott møblemang du vil gi bort,dei vil ikke ha det et av barna dine da,da tenker eg litt på den som tok over gården ?

    2. Det er så deilig å få ryddet opp…jeg skulle gjerne tatt en raid her også..men det er så mye at vi må ha kontainer..og det er jo så dyrt….Blir for mye å kjøre i små omganger…og hvor skal man gjøre av det da? Man må liksom få det unna..mens man er i siget….Sikkert noen som blir glad for de utemøblene…..Synd og vite man ikke kan bli..det skjønner jeg blir litt rart…man “setter ikke røtter” da…

    3. Vi også måtte kvitte oss med mye da vi flytta i leilighet..utrolig hvor mye vi hadde lagt på loftet..hehe..
      Nett og pent di nye utemøbla dine, men noen blir sikkert veldig fornøyde med det du skal gi bort også..en liten familie ! Jeg hadde vansker med å kaste/gi bort før om det var ting jeg hadde arvet..men nå tenker jeg at det er mennesker og minnene du har i hodet/hjertet som er det viktige..men noen ting man liker ekstra godt er det koselig å ha :)) God helg videre <3

    4. Akkurat.. en ny prosess på gang 🙂 Jeg husker jo godt den prosessen frem mot den store flyttesjauen 🙂 Lykke til 🙂 Det vi trenger minst.. er sånne møbler gitt.. I år har vi ikke fått ut den ene av de to settene vi allerede har.. det står stablet omtrent der de ble stablet i fjor
      ;P

    5. fruensvilje.blogg .no: Vi (eller i alle fall jeg) trenger både å bli flinkere til å rydde og til å la være å kjøpe inn nytt. Det er ikke møbler jeg kjøper i tide og utide – det er heller klær og pynt! 😉 Jeg angrer litt på at jeg ikke satte igjen verandamøblene da jeg flyttet, men gjort er gjort! 😉

    6. Toini: Jeg vet ikke hvor mye det koster med en container? Det er jo litt ille: Først kjøper vi inn så vi fyller opp i skuffer og skap – og så må vi leie container for å bli kvitt det igjen! Jeg har aldri “Satt røtter2″noe sted, for jeg har hele tida visst at jeg ikke skulle bo der resten av livet. Kanskje jeg trives best med å være “Rotløs” – sjøl om jeg har en del rot å rydde opp i! 😉

    7. annebe: Noe arvegods er det moro å ha, men jeg har knapt noe slikt, for jeg har ikke arvet ting etter noen. Enig i at det er minnene som er viktigst – og helst de gode! <3

    8. Det koster ca 3-4000 kr…og det syns jeg er mye penger for å kvitte seg med ting! Så jeg ville jo ha kjørt frem og tilbake med ting…men det gidder ikke Bjørn..Må jo sortere alt..og her ligger ting hulter til bulter i søplesekker og kasser….hihihi..Så vi må nok bare….Da får man med alt fra stort til smått..og kan fylle opp litt over langen…Men ja..ille å betale for å kvitte seg med ting…

    9. Ja, det er mye vi bør ryddes av ting og også i livet. Noen ganger er det ikke lett å gi slipp på ting, men noen ganger er det nødvendig.

    10. Toini: Ja, det føles litt ille å betale så mye for å bli kvitt noe man har “Pådratt” seg helt frivillig! Jeg trenger nok ikke container ved neste flytting, men om jeg hadde trengt det, hadde det vært en lærepenge! Det er noen ganger godt å bare bli ferdig med noe, så en må veie det ene opp mot det andre. Det koster jo både tid og penger å kjøre mange ganger også. Jeg har litt forståelse for Bjørns “Latskap” også jeg, for jammen er det utrivelig med søppelsekker og kasser fulle av skrot. Heldigvis har jeg lært litt på veien. Det er klær som er min største “Fallgruve” nå!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg