“Je er fell førr gammal tel å gå me’ slikt, kanskje…?”

 

Karidansen er på “Glitter”. Hun har sett noen brosjer i nettbutikken. Nå vil hun finne ut om butikken på Hamar har disse i sortimentet.

Hun er heldig!

To stykk sølvfargede “trær” – akkurat slik hun ønsket seg!

 

Den butikkansatte er ei blid og trivelig ungjente; rett og slett veldig ekspeditt og hjelpsom! 

 

I det Karidansen er på vei mot kassa, får hun se ei hårbøyle…

Den er også sølvfarget – enkel og stilig!

“Kan je prøve dænna?”

“Selvfølgelig!” sier jenta bak disken.

 

Og så…

…er Karidansen plutselig fem – seks år…

…og litt sånn rosa prinsesse!

(Jeg VAR egentlig ikke noen rosa prinsesse da jeg var lita…

…jeg lekte sjelden jåledame, og var lite interessert i dokker. 

Men…på “Gamle Da’a” har rosa-tendensene blitt noe mer fremtredende!)

 

 

Den unge jenta hjelper til med å feste bøyla så den sitter pent…

Karidansen føler seg litt fjong, faktisk…

 

Men…

…så dukker plutselig sabotøren i henne fram…

 

“Je kan fell egentli’ itte gå me’ slikt…

Je er tross alt fæmogfæmti år…?”

 

“Nei, NÅ må du gi deg!” sier jenta.

“Vi lever i 2018 – nå er ALT lov!”

 

DET gjør susen!

“Du er litt tå en selger du!” , sier Karidansen, og jenta smiler!

 

For…

…det BLIR selvfølgelig handel.

Ikke noe av “Pønten” koster noen formue, akkurat…

… for det er jo ikke ekte saker noe av det!

 

Sølv og turkis er flott!

 

Denne “kjolen” kan brukes som skjørt også.

Når jeg drar opp det elastiske stoffet rundt midjen til ovenfor puppene, blir det strandkjole av det! (Det var stylisten jeg var hos i Lysaker i fjor, som “lærte” meg at jeg kunne bruke skjørtet på den måten. Jeg hadde ikke tenkt så langt sjøl!)

Har jeg en topp inni, kan jeg bruke kjolen til litt “Finere anledninger” Jeg kunne nok godt ha brukt en offwhite topp her, men jeg “gadd” ikke skifte da jeg tok bilder i går kveld etter jeg kom hjem fra jobb. Jeg tredde bare på meg skjørtet over den burgunder toppen jeg hadde.

 

Kjolen har lett for å skli ned, så derfor fant jeg ut at jeg kunne bruke brosjer/nåler til å hekte den fast i toppen med.

 

Hårbøyla…. Den synes ikke så godt, men det er ikke nødvendig heller.

Den skal bare være “prikken over i’en” tenker jeg!

 

Det er forresten et lite tankekors…

Hvorfor tenker jeg at det er “Aldersgrense” på klær og pynt?

“Je kan itte gå med ditt og je kan itte gå med datt, for det er jeg for gammal tel!!

 

Om jeg føler meg fin i noe, så KAN jeg gå med det…

…samme hva omverdenen måtte mene!

Og…andre kan få gå kledd AKKURAT slik de føler for, uten at jeg skal vurdere om det er “passende i deres alder”!

Det skal ikke være aldersgrense på å føle seg vel…

Tenk for eksempel på eldre kvinner som er på sjukehjem. Det betyr mye for mange at de får hjelp til å stelle seg, være litt fine på håret og ha på seg en fin bluse eller kjole!

 

Det bør være såpass bra med bemanning på sjukehjemmene…

…at det finnes tid til å hjelpe dem så de får ha den gleden!

 

 

 

 

 

27 kommentarer
    1. Veldig kreativt og fint, og kledelig <3
      Og du er jo ikke gammel. Når du passerer 100, da kan vi kalle deg gammel, men det er jo lenge til 🙂
      Og det er sant som du sier, i dagens samfunn kan man iføre seg hva man vil. Alder har strengt tatt liten betydning. Vel, hvis du har lyst å se gammel ut, kan du jo alltids kjøpe deg gammeldame-klær. Men det er jo ikke sånn nå lenger. Vi lever mye lenger enn folk gjorde før, og da er vi jo også unge mye lenger enn folk var før 🙂
      Kos deg med akkurat det du har lyst å iføre deg, det er det som er riktig.

    2. Den var da liten og nett den bøylen.. og flotte brosjer.. ja.. hvorfor skal det være aldersgrense… enig med ekspidøren der..

    3. Ordentlig snasen ble du nå, ja du var det tidligere og æiltså 😉 Fine trær og fin bøyle, men undringen har jeg kjent på selv også. Hva gjør at vi på et eller annet tidspunkt føler oss for «gamle» for noe. Først er vi for «unge» den er enklere siden det da er lover og regler som regel – men for «gamle» det må jo være noe som henger igjen fra de før oss?! Tankene flyr til hår. Da jeg var lita hørte jeg at jeg måtte ha langt hår «nå» fordi jeg en dag ville bli for «gammel» jeg ser ikke den, men kjenner på den – og at jeg kommer til å gi blaffen, bestemme sjøl ;-)) Håper dagen din er god så langt, og at hælja blir grom 🙂

    4. Er bare så veldig enig 🙂 Er så herlig at du slipper til sånne tanker av , og ikke minst lar de få lov å bestemme litt 😀 Ha en spenstig helg 🙂

    5. Nei! Du er ikke for gammel å gå med dette! Alder er bare ett tall, og det er synd det skal være slik at man setter mennesker i bås for at det med alder har noe å gjøre med hvilke klær og smykker som er greit å bruke eller ikke bruke.
      Jeg varier med å ha langt hår, og skulderlangt hår. Det irriterer meg litt når det kommer noen bort til meg og sier: “Du må huske du er voksen nå, og voksne damer har ikke langt hår”. I venninnen gjengen vår er vi 7 nære og gode venninner, og kun to av dem har kort hår.
      Kjempefin farge til kjolen din 🙂 Den kledde du 🙂
      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    6. Flott 🙂 Man er slett ikke eldre enn man føler seg. Men jeg kjenner litt igjen dette med at man ikke kan bruke ditt eller datt på grunn av alderen 🙂

    7. Veldig fint både du og “pynten”…man går i det man føler seg vel med ja..og den hårbøylen var både enkel og kledelig :)) Greit med kjoler og klær som kan brukes på litt flere måter.. <3<3

    8. annebe: Takk! Ja, jeg liker sånne plagg som kan varieres og brukes på flere måter – og med ulikt tilbehør. Og det er viktig å føle seg vel! Du er jo dyktig med sånne tilbehør – variasjoner! <3

    9. Toril sin hverdag med musikken: Tusen takk! Jeg kommer nok aldri til å ha veldig langt hår igjen, på grunn av at det er såpass bløtt og tynt. Men: Halvlangt vil jeg ha, for da kan jeg sette det opp og variere litt! Disse “reglene” vi lager oss/har lært, kan vi bare gjøre om igjen! Det er “Sannheter” som er utgått på dato!;)

    10. Rita Helmi Toivosdatter Laakso: Tusen takk! Jeg danser stadig jeg…for det meste alene på stuegulvet. Det fine med det er at jeg kan slå meg løs og ta føringa! 😉

    11. Eva: Takk! Ja, vi har jevnt over bedre helse og sliter mindre enn generasjonene før oss. Vi er mer utsatt for livsstil – sjukdommer og stress, kanskje, fordi det har blitt så mye fokus på å være “Flink” og Vellykket”. Før var det mer “kampen for å overleve” og da hadde man ikke tid til så mye “Dill”. Jeg bryr meg mindre om hva “andre” synes enn det jeg gjorde før, og det er godt! 🙂

    12. Jernbanefrua..:Tusen takk! Ja, du har et poeng der! Enten er vi for unge, eller så er vi for gamle. Når er vi “Passe”, liksom?? 😉 Ja, vi skal gi litt mer blaffen – i alle fall når det gjelder dette! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg